کد خبر: ۷۴۴۶۵

حکیم مهر: مسئول واحد بررسی بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: در پی گزارشات واصله مبنی بر مشاهده یک قلاده سگ مشکوک به بیماری هاری در روستای فارمد این شهرستان، کارشناسان واحد بررسی بیماری های دامی این شبکه به روستای مذکور مراجعه و اقدام به بررسی بیماری نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر حسن نورانی» در ادامه اظهار داشت: بیماری هاری یک بیماری مشترک و کشنده بین انسان و حیوان بوده که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد شده و این ویروس از طریق غدد بزاقی حیوان ناقل نظیر سگ، روباه و گرگ، در هنگام گازگرفتن حیوانات دیگر و یا انسان موجب انتقال بیماری می شود. لذا بواسطه وظیفه مندی دامپزشکی در مبارزه با این بیماری و بیماری های مشابه، شغل دامپزشکی پرمخاطره می باشد.

وی با بیان اینکه مبارزه با این بیماری یکی از وظایف اصلی و حاکمیتی دامپزشکی می باشد، افزود: کارشناسان دامپزشکی در راستای رعایت حقوق حیوانات، بعد از انجام مراحل مرگ آرام، لاشه دام مذکور را در خارج از مناطق روستائی دفن بهداشتی نموده و با اخذ نمونه اختصاصی مغز حیوان جهت انجام آزمایشات تخصصی و مراقبت تکمیلی، نمونه مزبور به انستیتو پاستور ارسال و پوشش واکسیناسیون هاری در جمعیت دام حساس روستا تکمیل می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در راستای کنترل بیماری هاری از ابتدای سال جاری اکیپ های عملیاتی این شبکه اقدام به واکسیناسیون سه هزار و 260 قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری نموده اند.

 

نظر شما
ادامه