کد خبر: ۷۴۴۵۹

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: در پی مشاهده و گزارش مردمی، محیط بانان و تیم امداد و نجات این اداره کل اقدام به زنده گیری یک قلاده میمون گونه «رزوس» در یکی از پارک های منطقه مهرشهر کرج  کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مجید درگی» روز یکشنبه افزود: محیط بانان و تیم امداد و نجات این اداره کل با تجهیزات کامل زنده گیری، به محل اعزام شده و با بیهوش کردن این حیوان آن را به مرکز قرنطینه حیات وحش در شهر کوهسار منتقل کردند.

وی با بیان اینکه این حیوان به خصوص گونه «رزوس» از گونه های قاچاق به شمار می رود، اظهار کرد: با هماهنگی با دادستان شهرستان حکم ورود به چند منزل نزدیک محل مشاهده این حیوان را گرفتیم تا اگر مدارکی مبنی بر نگهداری این حیوان را داشتند برخورد قانونی با آن ها صورت گیرد که در هیچکدام از این منازل مستندی دیده نشد.

رزوس مخزن بیش از ۷۰ بیماری مشترک با انسان است

درگی با اشاره به اینکه تاکنون کسی گزارشی مبنی بر مفقود شدن این حیوان ارایه نکرده است، گفت: این گونه میمون یک گونه غیربومی و قاچاق است که نگهداری آن در منازل مسکونی جرم محسوب می شود.

وی ادامه داد: این گونه مخزن بیش از ۷۰ بیماری مشترک با انسان است به طوریکه در کشورهای پیشرفته به هیچ عنوان اجازه نگهداری آن در منازل مسکونی را نمی دهند و حتی برای نگهداری آن ها در باغ وحش ها با تجهیزات ویژه انجام می شود و برای جلوگیری از هر گونه برخورد با انسان در قفس های شیشه ای نگهداری می شوند.

وی اضافه کرد: مردم چون از خطرات نگهداری آن بی اطلاع هستند اقدام به نگهداری می کنند ولی با این کار جان خود و خانواده و حتی دیگر مردم را به خطر می اندازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در صورتیکه فردی اقدام به نگهداری این حیوان بکند نه تنها خطرات فیزیکی را به دلیل دندان تیز و برنده این حیوان متحمل می شود بلکه موجبات انتقال بیماری های مختلف را فراهم می کند.

وی از همشهریان البرزی خواست تا در صورت مشاهده نگهداری این حیوان مراتب را با شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند تا محیط بانان و تیم های امداد و نجات محیط زیست اقدام به زنده گیری این حیوان بکنند.

میمون رزوس یا (Macaca mulatta) یکی از جانوران وحشی مناطق جنوب شرقی آسیا است که در سال های اخیر به صورت قاچاق و از راههای غیر قانونی وارد ایران شده و برخی از مردم از روی دانش پایین و اطلاعات ناکافی در این زمینه، مبادرت به نگهداری از این حیوان در منازل مسکونی می کنند که این کار سلامت افراد را تهدید می کند.

بیماری مشترک

با توجه به نزدیکی ساختار آناتومیکی و فیزیولوژی پریمات ها با انسان، بیشترین بیماری های مشترک انسان و حیوانات متعلق به این جانوران است که در این میان گروهی از بیماری ها بسیار مهلک و کشنده بوده و متاسفانه هیچ راه پیشگیری ندارند که از این بین می توان به ایدز، کزاز، تب زرد، هپاتیت، مننژیت، بیماری های ناشی از هرپس ویروس ها و انواع بیماری های انگلی داخلی و همچنین قارچ های پوستی اشاره کرد.

بیماری های مذکور ممکن است به صورت مخفی در بدن میمون ها وجود داشته باشد ولیکن هیچ علایم بالینی را نشان ندهد و میمون به عنوان یک مخزن عمل کند و با ورود عامل بیماری به بدن انسان، علایم بروز کند.

آسیب های زیست محیطی

گونه مهاجم نام واژه ای است که برای گونه های غیربومی هر منطقه که خطر پخش شدن در طبیعت را دارند به کار می رود.

متاسفانه کشور ما در خصوص آسیب های وارده از گونه های مهاجم خصوصا در سال های اخیر بی نصیب نبوده که ورود شانه دار دریای خزر، راکون به جنگل های شمال و اکنون ورود گونه غیر بومی میمون رزوس است.

گونه میمون رزوس یک گونه مهاجم بوده که در برخی از کشورهای جهان از جمله عربستان صعودی، ایالات متحده با فرار از قفس و پناه بردن به طبیعت به عنوان آسیب جدی اکوسیستم های طبیعی مطرح شده و خطر آن برای معرفی به عنوان یک گونه مهاجم به طبیعت کشور ما نه تنها دور از ذهن نیست بلکه با ادامه روند موجود بسیار محتمل است.



نظر شما
ادامه