کد خبر: ۷۴۴۱۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

حکیم مهر: ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام به خصوص بیماری‌هایی که در کشور بومی شده اند کار ساده‌ای نیست. زیرا تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد است؛ به گفته مسئولان کشور وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست برای کنترل این بیماری در حیات وحش و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها و حیوانات بلاصاحب به این بیماری در تلاشند؛ به طوری که با این گونه اقدامات باید بیماری هاری تا  سال ۲۰۳۰ حذف شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ربیع، در همین پیوند اما معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان هشدار جدی به موضوع هاری در استان اصفهان دارد و می گوید: احتمال اینکه در آینده نزدیک بیماری «هاری» به یک بحران جدی در استان اصفهان تبدیل شود، وجود دارد.

«دکتر علیرضا ادیبان» با تاکید به اینکه برای جلوگیری از شیوع هاری در استان اصفهان باید برنامه‌ریزی منسجم و مُفصلی انجام شود افزود: هشدارهای لازم در زمینه شیوع بیماری هاری توسط اداره کل دامپزشکی اصفهان به مدیرکل بحران استانداری اعلام شده است ،اما متاسفانه در این زمینه سازمان محیط زیست هنوز برنامه جامعی برای مقابله با این بیماری در استان ارائه نداده است و ارائه چنین برنامه‌ای تنها در توان اداره کل دامپزشکی استان نیست.

دامپزشکی سهمی از اعتبارات سلامت ندارد

وی با اشاره به اینکه سهم مجموعه دامپزشکی بعنوان حلقه اولیه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها از اعتبارات سلامت مشخص نیست، افزود: درحالی که اگر سهمی از این اعتبارات به دامپزشکی و مجموعه‌هایی آن اختصاص یابد تعداد بیمار و تخت‌های بیمارستانی کاهش می‌یابد، باید تفکر درمان را به تفکر پیشگیری تبدیل کنیم و به این مهم که پیشگیری بهتر از درمان است جدی تر پرداخته شود.

ادیبان،با اشاره به اینکه موارد مثبت هاری گُربه درنمونه‌گیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف استان اصفهان مشاهده شده است و با توجه به نزدیک بودن گُربه‌ها به جوامع شهری، در صورت ابتلا به این بیماری، احتمال انتقال آن نیز افزایش پیدا می‌کند هشدار داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون در گربه‌های ولگرد انجام نمی‌شود احتمال بروز آسیب‌های جدی ناشی از شیوع این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد.

محیط زیست متولی مقابله با برخی از بیماری‌هاست و باید پاسخگو باشد

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه ابتلای گُربه به هاری در سه مورد از نمونه‌گیری‌های سه ماه اخیر در استان مثبت اعلام شده است، گفت: بیشترین حجم نمونه‌گیری‌ها از حیوانات مشکوک به بیماری هاری در شهرستان‌های اردستان، کاشان، مبارکه، لنجان، اصفهان، تیران و فریدونشهر و نجف آباد انجام و پاسخ نمونه‌های مثبت به دستگاه‌های ذیربط اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست متولی مقابله با برخی از بیماری‌هاست و باید پاسخگو باشد، یادآور شد: دامپزشکی استان اصفهان سال گذشته اقدام مشترک و تعامل خوبی با محیط زیست برای مقابله با بیماری طاعون نُشخوارکنندگان کوچک انجام داد و حدود سه میلیون راس گوسفند و بُز علیه این بیماری واکسینه شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: واکسیناسیون طاعون نُشخوارکنندگان کوچک بطور رایگان و با اولویت نخست محل دامداری هایی که در مجاورت حیاط وحش یا پارک های ملی قرار دارند، انجام شد.

ادیبان گفت: سال‌های گذشته با مُعضل جدی در زمینه تلفات حیات وحش از جمله کَل و قوچ‌های وحشی در استان مواجه بودیم که با انجام واکسیناسیون، در زمان حاضر این مُعضل در استان برطرف شده است و بر اساس پیش بینی‌های تا سال ۲۰۳۰ باید بیماری طاعون نُشخوارکنندگان کوچک در منطقه خاورمیانه حذف شود.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
6
سئوال؟
مگر هاری جزو 6 بیماری نبود که قراره تا اسفند 1402 ریشه کن شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
2
آه پارساله که دامنگیر امساله.
وقتی به معضل سگهای ولگرد رسیدگی نشه و ساماندهی نشه همینه.چند سال دیگه هم باید نگران موارد لیشمانیا باشیم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
1
من در استان اصفهان مشغول هستم و بنده در یک شهرستان کوچک این مشکل را با مرگ موش در سینه مرغ و خرما حل کردم. هیچ کس به فکر مردم نیست و باید خود مردم کاری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
این کار شما نیست کار اداره پر توان! دامپزشکی است
دکتر از اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اشتباهه؛
سم گذاری کلا روش خطرناکی به ویژه برای انسانهای ان منطقه است.
اگر کودکی به هر علت به آن سینه مرغ دسترسی پیدا کرد چه باید کرد؟1
و مهمتر اینکه حیوان سم خورده اعم از موش، گربه یا سگ به کنجی میرود و در محلی متروک میمیرد . اون وقت تعفن لاشه و تکه پاره شدن توسط سایر حیوانات باعث گسترش بیماری ها از جمله هاری خواهدد شد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
1
سگ عامل اصلی انتقال هاری است و از کمیسیون قضایی مجلس تقاضا داریم هر کسی سگ‌گردانی کرد به شدت مجازات شود تا درس عبرت برای بقیه شود و مردم راحت زندگی کنند.
پاسخ ها
اخوان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
احسنت به شما دوست عزیز ! دوست گرامی عامل اصلی انتقال هاری عدم واکسیناسیون هاری حیواناتی هست که امکان گاز گرفتن دارند شما یا تحصیلات مربوط به حوزه پزشکی ندارید یا مطالعه در حد اطلاعات عمومی هم ندارید بنده به شما عرض میکنم تا کمی مطلع شوید ما در حیواناتی مثل گاو ، الاغ ، اسب ، جوندگان مثل خرگوش ، گربه و سگ و در انتها انسان بیماری هاری را داریم حال کسانی که حیوانات خانگی دارند از جمله سگ که مشخصه شما مشکل شخصی با این حیوان دارید چکاپ دوره ایی می‌شوند و واکسن هاری سالیانه خودشون را توسط صاحبشون که به دکتر دامپزشک مراجعه میکنه دریافت می‌کنند امثال تفکر شما که بدون سواد و تخصص در این حوزه افاضات میفرمایید باعث شد مردم از ترس اینکه حیوانشون را بازداشت نکنند از مراجعه به کلینیک ها خودداری کردند نتیجش شد بازگشت بیماری هاری بعد از ۳۰ سال بعد هم امثال شما با عنادورزی و دشمنی‌با دامپزشکان و کلینیک ها به علت بی سوادی هم در حوزه بهداشتی و هم در حوزه شرعی باعث شدید بیماری های که دامپزشکان و پزشکان سالها جان کندند و قربانی دادند تا ریشه کن شود مجدد با تفکر متحجرانه شما و امثال شما باز بازگردد و مطمئن باشید مثل‌کرونا که یک بیماری مشترک بود و دچار جهش ژنتیکی شد بیماری های دیگر مثل هاری ، لیشمانیا یا سالک ، طاعون، تب مات و ... هم که در حال بازگشت هست با یک موتاسیون ژنتیکی گریبان مردم و از جمله امثال شما را بگیرد و در آن زمان ما دکترین دامپزشک و پزشکان می ایستیم و به شما ها می‌گوییم بفرمایید خودتان مبارزه کنید با این بیماری ها وقتی اینقدر سواد ندارید که نمی‌دانید سگ گردانی و هاری نه تنها ارتباط باهم ندارند بلکه اگر هم باشد معکوس هست واقعا بوی تعفن از تفکرات امثال بی سوادانی چون شما نه تنها مملکت را برداشته بلکه باعث بدبختی و مریضی مردم کشور مظلوم و بی پناه ما شده به قول خداوند مکرو و مکرالله فالله خیرالماکرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
سگی که گردانده میشه واکسن خورده و بابتش جای نگرانی نیست. البته بعید هست چنین نکاتی به ذهن افرادی مثل شما خطور کند یا قابل درک باشد.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جناب اخوان
اینقدر توهین برای چه؟!
به قول شما اگر ایشان اطلاعی از پزشکی و دامپزشکی ندارد و شما میخواهید راهنمایی کنید نباید با توهین اینکار را انجام دهید و عجیب اینکه حکیم مهر هم کامل این حجم توهین به یک خواننده را منتشر میکند در حالی که نظر بسیاری را سانسور میکند!!

اگر ایشان اطلاع پزشکی هم دارد بازهم نباید توهین کنید.

و اینکه دلایل مثلا فنی شما هم چندان درست نیست.
چون اولا کسی جلوی بردن سگها به دامپزشکی را نگرفته و صرفا گفته شده نباید سگهای خطرناک در جامعه جولان دهند. اگر خدای نکرده یه بولداگ به فرزند یا عزیزی شما حمله کرد بازهم از اینکار حمایت میکنید؟1
ما دامپزشکان باید فقط کار فنی و تخصصی پزشکی خود را انجام دهیم نه اینکه وارد بازی های اجتماعی سگ گردانی و نگداری سگ شویم. واقعا اگر شما دامپزشک باشید که بعید میدانم واقعا متاسفم که در صنف ما فردی چنین توهین و بی احترامی کند!

قطعا یکی از علل افزایش هاری ، افزایش نگهداری انواع حیوانات به خصوص گونه های اگزوتیک آن است و ...
اسماعیل کیماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
1
درود بر همگی دوستان
خدا قوت به آقای دکتر ادیبان
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
هاری یک بیماری مهلک است که بشر بیش از چهار هزار سال است میشناسد ولی نتوانسته انرا درمان یا کنترل کند سیاست سازمان بهداشت جهانی بر ریشه کنی بیماری هاری در سال 2030 می باشد.
مخزن این بیماری در حیات وحش است و باید اب از سرچشمه بسته شود در ممالک پیشرفته با واکسیناسیون خوراکی تمام حیوانات حیات وحش واکسینه میشوند و متاسفانه در کشور ما هیچ حرکتی در این زمینه انجام نمیشود مسایل قانونی موجود و کنترل ناقلین همچنین دانش عمومی راجع به بیماریهای مشترک نیز مزید بر علت عدم کنترل بیماری هاریست وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
1
سال2030 برای ریشه کنی ppr با هدف گذاری ریاست سازمان برای ریشه کنی دو ساله این بیماری مغایرت دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
2
سلام متاسفانه دامپزشکی اصفهان در واکسیناسیون علیه هاری و کمک به مراکز نگهداری سگ ها خوب عمل نمی کند و بسیار ضعیف است چندین بار برای دریافت واکسن هاری مراجعه کردم اما موفق نبودم و یا کسی در اداره کل نیست که جواب بدهد برای مراسم های مختلف تا 9 صبح سرکار نیستند
اعضای بلاتکلیف درلیست انتظار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
0
شعار هفته ما منتظر تغیرات هستیم جایی نمیریم همینجا هستیم ممنون از خبرگذاری فخیم حکیم مهر گرامی
نظر شما
ادامه