کد خبر: ۷۳۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد، تخریب زیستگاه، تلفات جاده ای، خشکسالی و حضور گله‌های دام اهلی را از جمله مهمترین تهدیدات زاغ بور در استان یزد برشمرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «حجت دهقان» رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد در این خصوص اظهار داشت: زاغ بور یا زاغ کویری از تیره کلاغیان و راسته گنجشک سانان است.

او افزود: طول این پرنده ۲۴ سانتی‌متر و شکل کلی بدن شبیه به هدهد و یا چکاوک هدهدی است و بدلیل اینکه رنگ پر و بال آن نخودی مایل به صورتی (بور) است زاغ بور نامیده می‌شود.

دهقان ادامه داد: زاغ بور از حشرات، بندپایان و دانه‌های گیاهی تغذیه می‌کند و مانند سایر کلاغ‌سانان عادت دارد که دانه‌های گیاهی را در زیر خاک، مخفی و ذخیره نماید و به دلیل فراموشی محل و یا عدم ایجاب شرایط محیطی، نمی‌تواند از بسیاری از آن‌ها استفاده نماید، به همین دلیل به انتشار بذرها و رویش گیاهان کمک می کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد گفت: زاغ بور بسیار متحرک، چابک، خجالتی، محتاط و زیرک بوده و دویدن را بر پرواز ترجیح می‌دهد.

او افزود: این پرنده جذاب تنها در بیابان‌های حوزه کویر مرکزی ایران از جمله استان‌های اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هر جا که گیاه قیچ می‌روید تراکنش دارد.

به گفته دهقان این گونه منحصر به فرد و اندمیک ایران می‌تواند گردشگران و پرنده نگران زیادی را از اقصی نقاط جهان به سوی کویر مرکزی ایران گسیل دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد گفت: مناطق بیابانی استان یزد یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه در کشور محسوب می‌شود و تاکنون حضور این گونه در بیشتر زیستگاه‌های بیابانی استان ثبت شده است.

او از جمله مهمترین تهدیدات زاغ بور در استان یزد را تخریب زیستگاه، تلفات جاده ای، خشکسالی، حضور گله‌های دام اهلی و .. عنوان کرد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ترانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
آفرین بر ایران
نظر شما
ادامه