کد خبر: ۷۳۶۱۹

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: لاشه پلنگی که مدتی قبل در اثر بیماری هاری تلف شده بود با رعایت موارد بهداشتی در گچساران معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اسلام جاودان خرد» روز سه شنبه با اشاره به اینکه بیماری هاری یک نوع بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که عمده راه های انتقال این بیماری از طریق گاز گرفتگی و ترشح بزاق حیوان مبتلا به بیماری هاری بر روی زخم است افزود: این بیماری در اکثر کشورهای جهان وجود دارد که کارشناسان اعتقاد دارند، بیماری هاری سالانه در بیش از ۱۵۰ کشور جهان باعث مرگ ۵۹ هزار انسان می شود.

۱۶ روز قبل و در واپسین روزهای مانده به سال ۱۴۰۱ خبر تلف شدن یک توله پلنگ در محدوده اشکفت سلمان واقع در کوه های مناطق آزاد گناوه لری در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده خامین شهرستان گچساران، بدون هیچ گونه اصابت گلوله یا مشاهده آثارزخمی در بدن، دوستداران محیط زیست و طبیعت را نگران کرد.

وی ابراز کرد: در همان ساعت های اولیه پس از هماهنگی که با دامپزشکی شهرستان و استان لاشه توله پلنگ برای کالبد شکافی و مشخص شدن علت مرگ به اداره دامپزشکی استان منتقل و اقدامات لازم از طرف تیم دامپزشک صورت گرفت.

وی بیان کرد: پس از انجام اقدامات لازم از طرف تیم دامپزشک، لاشه با رعایت موارد بهداشتی در مکانی امن نگهداری شد، تا اینکه دیروز و پس از گذشت حدود دو هفته، مدیرکل دامپزشکی استان طی مکاتبه ای با محیط زیست، علت مرگ را بیماری هاری اعلام کرد.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

 

نظر شما
ادامه