کد خبر: ۷۳۶

شما اگر می‌خواهید در تغذیه خود توازن و تعادل برقرار کنید، باید از فواید مصرف انواع ماهی آگاه باشید و مصرف آن را به شکل منظم در برنامه غذایی خود بگنجانید.
ماهی- بویژه ماهی‌های چرب- برای سلامت شما بسیار مفید است و انواع مختلفی دارند که شما با توجه به ذائقه خود می توانید از آنها استفاده کنید.
انتخاب ماهی: ماهی غذای مفید، مغذی و کاملی است که انتخاب نوع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای راه های مناسب در انتخاب ماهی می‌توانید به این موارد دقت کنید:
- سعی کنید ماهی‌های دریاهای آب شور را تهیه کنید، زیرا درصد آلودگی در ماهی‌های آب‌های شیرین رودخانه‌ها و دریاچه‌ها بیشتر است.
- ماهی‌های کوچک را به ماهی‌های بزرگ ترجیح دهید. ماهی کوچک مانند ساردین کمتر در معرض مواد آلوده کننده بوده‌اند.
- به جای یک نوع ماهی، از انواع مختلف آن استفاده کنید. این کار احتمال آلودگی از یک منبع آلودگی را کاهش می دهد.
-هیچگاه پوست ماهی را نخورید، زیرا بیشترین مواد سمی در پوست آن جمع می‌شود.
- برای اطمینان بیشتر می‌توانید از ماهی پرورشی مانند ماهی آزاد استفاده کنید، هرچند که این نوع ماهی، امگا-3 کمتری دارد.
- مصرف بیش از اندازه ماهی هم توصیه نمی‌شود. هرچند بعضی زیاد از ماهی استفاده می‌کنند، اما برای بهره‌مند شدن از خواص ماهی، خوردن دو تا سه بار در هفته آن کافی است.
این مقدار می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری و معالجه بیماری‌های قلبی و سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن داشته باشد.
ماهی؛ داروی مؤثر قلبی برای همه: مهمترین راه از بین بردن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، خوردن ماهی بویژه ماهی چرب است که سرشار از اسیدهای چرب نوع امگا3 باشد.
مدارک و شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد خوردن ماهی از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده یا آن را درمان می‌کند.
احتمالاً مهم‌ترین عامل مفید بودن، چربی ویژه موجود در ماهی است. در همه جهان کسانی که از غذاهای دریایی زیاد استفاده می‌کنند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. حتی خوردن مقدار کم آن هم اثرات شگفت‌آوری دارد.
نتیجه یک بررسی بزرگ در هلند نشان می‌دهد که حتی خوردن مقدار بسیار کم ماهی – یعنی حدود 30 گرم در روز- میزان بیماری‌های کشنده قلبی را به نصف کاهش می‌دهد.
نتیجه بررسی دیگری روی 6 هزار نفر از افراد در سنین متوسط در امریکا نشان داده است که خوردن حدود 30 گرم ماهی در روز در مقایسه با کسانی که استفاده کمتری از ماهی می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در آنها 36 درصد کاهش داده است.
در یک بررسی دیگر که روی 17 هزار نفر از مردان در امریکا به عمل آمد، روشن شد که هرچه ماهی بیشتری خورده شود، به همان نسبت هم احتمال بروز حمله‌های قلبی کمتر می‌شود و کسانی که ماهی نمی‌خورند در مقایسه با کسانی که حدود 35 گرم در روز غذای دریایی مصرف می‌کنند، یک سوم بیشتر به حملات قلبی مبتلا می‌شوند.
روغن ماهی، راهی برای مقابله با کلسترول: اگر شما کلسترول بالایی از نوع «بد» دارید ممکن است از نظر گرفتگی عروق قلب و ابتلا به بیماری قلبی، حتی در سنین جوانی آسیب‌پذیر شوید؛ ‌بویژه اگر کلسترول بالا باشد. با وجود این، براساس تجارب علمی با مصرف روغن ماهی به مدت 9 ماه میزان کلسترول بد تا حدود 15درصد کاهش می‌یابد. اندازه مصرف این روغن روزانه 40گرم است.همچنین بررسی‌های انجام شده، بیانگر این نکته است که مصرف مقدار قابل‌توجهی از روغن ماهی در 35نفر از بیماران مبتلا به گرفتگی عروق، متوسط تا حدود 14درصد میزان کلسترول را کاهش داده است.به علاوه، روغن ماهی در تخریب سلول‌های سرطانی و تأخیر در رشد تومورها یک ماده بی‌نظیر به شمار می‌رود.
تعداد بی‌شماری از مطالعات نشان می دهد که مصرف مداوم روغن‌ماهی اندازه تومورهای سرطانی حیوانات را کوچک‌تر ساخته، تعداد و گرایش آنها را به توسعه بیشتر و محدودتر می‌کند. به علاوه این امر در موردانسان هم صادق است.
پژوهشگران معتقدند برای معالجه بیماری درد مفاصل، میزان مصرفی روغن ماهی باید بیشتر از زمانی باشد که می‌خواهید از آن برای پیشگیری استفاده کنید.

 

نظر شما
ادامه