کد خبر: ۷۳۵۴۴
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
«پروفسور محمد نوری» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز:
آیین نکوداشت پروفسور محمد نوری از اساتید برجسته ایران و جهان و تجلیل از جمعی از بازنشستگان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ...

حکیم مهر: آیین نکوداشت پروفسور نوری از اساتید برجسته ایران و جهان و تجلیل از جمعی از بازنشستگان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، «دکتر آخوند‌علی» رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در این آیین گفت: پروفسور نوری از نیروهای ارزشند، فرهیخته و ماندگار کشور و این استان است که از ذخایر اصلی و گنجینه های گرانبهای علم و دانش است.

وی افزود: ایشان در سال های خدمت خود در دانشگاه شهید چمران باتوجه به سطح بالای تحصیلات بین‌المللی خود، باعث ارتقای سطح علمی این دانشگاه در رشته دامپزشکی شد و بی شک این استاد برجسته می تواند در ادامه نیز در سطوح وسیع تر به دانشگاه های کشور خدمت کند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از خداوند منان برای ایشان پایداری و عزت خواستاریم و امید است برای رشد و ارتقای کشور و این دانشگاه همواره در کنار ما باشند.

وی ادامه داد: پروفسور نوری واقعیت هایی را در زمینه اهمیت دامپزشکی و مشکلات این رشته مطرح کردند که کاملا اصولی و تخصصی بود  و امید است بتوانیم این مشکلات را با ارتقای سطح آموزش دانشگاه ها و پرورش نیروهای متخصص، به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: برای احداث پردیس دانشگاه نیز که مجوز آن را دریافت کرده ایم بر همین اساس سیاست گذاری شده است.

دکتر آخوندعلی اظهار داشت: در دو ماه گذشته سه نشست ملی هیدرولیک، مهندسی رودخانه و شبکه های آبیاری و زهکشی برگزار شد که امید است نتایج مطلوبی بتوانیم برای مدیریت آب از آن استخراج کنیم که بی شک در موضوع دامپروری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: اگرچه در زمینه آب تجربه های تلخی را سپری کردیم اما همچنان راه هایی برای مدیریت آب وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز در این آیین گفت: دکتر نوری حق استادی بر گردن همه ما دارد.

«دکتر پیغان» افزود: ایشان از نظر علمی، منش و اخلاقی حق زیادی بر گردن ما دارد و همواره آماده پذیرش دانشجویان، اعضای هئیت علمی و کارکنان بود که این حس اعتماد نشان گر این است که به همه با دید مثبت نگاه می کردند.

وی تصریح کرد: وی تعامل خوبی با دانشجویان و کارکنان و اساتید داشته و همچنین تأثیرگذاری بالایی در ارتقای سطح دانشگاه داشت.

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پروفسور نوری در طول دوران خدمت خود بیش از ظرفیت و مسئولیت خود خدمت کرد و این نشان از حس مسئولیت پذیری ایشان بود.

پروفسور نوری در این آیین گفت: دامپزشکی یک شغل اساسی برای جوانان است و یکی از نیازهای اساسی کشور است به همین جهت باید به آن به صورت ویژه پرداخته شود و زیرساخت های آن برای ارتقای سطح آموزش در دانشگاه ها فراهم شود.

وی افزود: مهمترین موضوع، بحث آموزش است که متاسفانه در حال حاضر ۳۰ دانشکده دامپزشکی در کشور داریم که استانداردهای لازم را برای آموزش ندارند.

نوری تصریح کرد: در کشور انگلستان و آمریکا نوع آموزش فارم حرف اول را می زند اما هیچیک از دانشکده های کشور دارای فارم نیستند؛ دامپزشکی در سطح جهان تغییر کرده و روی زندگی مردم تمرکز کرده و امید است روزی در کشور ما نیز دامپزشکی استانداردهای لازم را داشته باشد که در خدمت اقتصاد مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگرچه گاوداری های کشور روزی پنج هزار تن شیر تولید می کننداما باتوجه به استانداردهای جهانی جا دارد این میزان ارتقا داده شود ؛ اکنون سیستم آموزشی جهان تغییر کرده و دامپروری ها بسیار حساس هستند . آن ها نیاز به علم بالا و افراد متخصص دارند. دانشگاه های ما باید افراد متخصص بیرون دهند.

وی یادآور شد: اکنون محصولات غذایی را از خارج کشور وارد می کنیم ؛ گوشت از آفریقا خریداری می کنیم که بیماری های متعددی را ممکن است همراه داشته باشد چرا که به دلیل شیوع یک نوع بیماری، ارتباط خود را برای خرید گوشت با برزیل قطع کردیم.

پروفسور نوری تاکید کرد: وارد کردن نژاد گوشتی می تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند و به دنبال آن می توانیم گوشت را کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست مردم بدهیم.

وی اظهار داشت: اکنون ۳۰۰ میلیون گاو گوشتی در برزیل وجود دارد ؛ اگر در کشور ما نیز صنعت گاو گوشتی به راه بیفتد از خرید گوشت و پروتئین از خارج، بی نیاز می شویم و باعث رونق اقتصاد در این صنعت می شویم.

در پایان این آیین از پروفسور نوری و تعدادی از بازنشستگان دانشکده دامپزشکی تقدیر شد.

 

انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Turkiye
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
5
3
پرفسور گرامی استاد عزیز طبق اخرین امار درسال میلادی گذشته 220 میلیون گاو گوشتی در برزیل وجوددارد درضمن ازسالیان قبل ایران اقدام به وارد کردن نژاد های گوشتی نظیر سیمنتال وشاروله نموده وگوشت را درهرحال نمیتوان به کیلوئی 30 هزار تومان بدست مصرف کننده رساند زیرا درحال حاضر مقدار زیادی نهاده های دامی از خارج وارد میگردد بهمان نسبت که به نظر حرضرتعالی دام گوشتی وارد کنیم علوفه هم باید وارد گردد وبا قیمت ارز تخصیص تحت هیچ شرایطی به مبلغ پشنهادی شما نخواهیم رسید مگر اینکه ارز یورو تخصیصی به 4500 تومان یا دولت سوبسید مابالتفاوت ان را پرداخت کند وصنعت دامداری ما از روش سنتی به صنعتی تغیر یابد انشالله که سلامت ومستدام باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
بزرگوار تمام صحبتهای ایشون اینجا نوشته نشده و گذشته از صحبت های اون مراسم، سالهاست که پروفسور نوری داره میگه باید کشاورزی (برای تامین علوفه) و دامپروری با هم در کشور رشد کنه و در این صورته که وضعیت به شکل اساسی تغییر میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
خب با همین تحلیل های ............ مملکت را به اینجا رساندید. حرف پروفسور را اونهایی که باید بگیرند هنوز معلوم نیست گرفته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
2
7
۱-شورای گسترش وزارت علوم باید داشتن فارم دام، طیور و آبزیان را برای دانشکده های دامپزشکی را اجباری کند و دانشکده بدون فارم، تعطیل شود.
۲- کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و چراگاهی باید بیشتر روی دام سبک (گوسفند و بز) سرمایه گذاری کند نه گاو.
۳- در مورد گاو نژاد گوشتی، که استاد نوری فرمودند درست است که ایران مزیت نسبی دارد ولی سرمایه گذاری روی نژاد گوشتی، با توجه به شرایط اقلیمی و تنش گرمایی در ایران باید شامل نژادهای بومی گاو مانند گاو سیستانی، دشتیاری، سرابی و گلپایگانی باشد و نه صرفاً نژاد گوشتی وارداتی مانند سیمنتال، مونت بیلیارد و شاروله و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
با گسترش پرورش گوسفند به شدت مخالفم چون مراتع را تخریب می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
4
1
درود بر استاد عزیز و بزرگوارم
۶۸ آزاد ارومیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
پروفسور نوری از بهترین اساتید دوران تحصیلم بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
2
با سلام
برای تولید گوشت و ایجاد امنیت غذایی عملا مهمترین فاکتور داشتن کشوری با منابع آبی قابل اتکا هست که عملا در کشور وجود ندارد
این که دانشکده های دامپزشکی هیچ کدام عملا فارمی ندارد در نوع خود تلخندی هست که عملا در معدود جایی در دنیا شاهد آن هستیم
ای کاش آقای دکتر بر اساس تخصص دامپزشکی که کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام و کمبودها و معضلات تربیت نیروی متخصص انسانی متناسب با نیاز روز هست بییشتر صحبت میکردند و جرگه تولید و پرورش را عملا به متخصصان صاحب امر بسپارند
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
5
با سلام، در علم، نجابت و سیرت پاک جناب استاد نوری شک نیست و امیدوارم توفیق باشد تا جامعه دامپزشکی و صنعت دامپروری سالیان سال از تجربیات و علم کم نظیر ایشان بهره مند شوند، فقط افسوس میخورم چرا جناب استاد در اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ که دانشگاه آزاد با ولع هر چه تمام دانشجوی دکترا پذیرش می کرد و اتفاقا جناب استاد هم با برخی واحدهای آن همکاری و تدریس داشتند، گوشزد نکردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
ایشان وظیفه خود را انجام داده و بهترین ها را آموزش دادند.
درود بر ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
5
بزرگواران استان دار و فرماندار و نماینده های مجلس و روسای دانشگاه‌ها و وزارت علوم همه گمان می کنند که دامپزشکی هم مثل مدرسه است و یه ساختمان نیاز داره اصلا در مخیلاتشون ام جا نمیشه که فارم میخاد. اگه میدونستند فارم میخاد که مجوز رشد قارچ گونه نمی‌دادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
2
جناب دکتر بنده شاگرد شما بودم در مقطع دکتری عمومی. افتخار بهره بردن از دانش شما رو داشتم. اما واقعا بدون فارم ما اصلا دکتر دامپزشک نمیبینم و همه دانشگاه ها به اسم دکتر فقط تکنسین تربیت می کنند که چهارتا علائم با چهارتا بیماری رو می‌شناسن و همین و بس. ۵۰ درصد همکاران یه گاو رو قبل شروع کار توشه نکردن. نمیدونند تشخیص آبستنی چطوره
دستت ببرند داخل نمیدونند چی رو لمس کردن. دارند تو کار یاد می‌گیرند.
دارو میدند اما نمیدونند مکانیسم دارو چیه. بیماری رو شنیدن با درمانش اما پاتوژنز بیماری رو نمیدوننند
وندایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
6
استاد معزز جناب آقای پرفسور نوری
هم عزیزی هم گرامی هم بسی نام آشنا
آفرین بر پشتکار و همت و مهر شما

همیشه از آموزش و راهنمایی های شما بهره برده ایم خداوند شما را حفظ کند.
انشا الله سال 1402 برای شما سال خوب و مبارکی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
5
درود بر استاد نوری بزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
5
1
دانشگاه اهواز فارم ندارد میگویند هیچ‌جا ندارد .............. ، شاید فارم نه ولی اسطبل بزرگی شامل محل نگهداری اسب و نشخوارکنندگان در دانشکده شیراز سال‌هاست که وجود دارد و عملیاتی هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
عزیزم هر دانشکده ای چهارتا دام تو اصطبل داره. شما یه بررسی کن ببین فارم یعنی چی. اهواز هم اصبطل داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
۲۱:۴۶ اسم اونها که میگی عزیزم اصطبل نیست آغله ، شمایی که فرق اونها را نمی‌دانید ، هرجا چهار تا دام نگهدارند اسمش اصطبله؟!!! نه درواقع اسمش طویله یا آغله
در اصطبل یا بهتره بگوییم فارم شیراز کارهای آموزشی و پژوهشی پایان نامه ها با سطوح بین المللی انجام میشه که در مجله ISI دانشکده شیراز هم به چاپ میرسه، از اونها که منفی دادن هم انتظار بیشتر از این نمیره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
۲۱:۴۶ عزیزتر: دانشکده دامپزشکی فارم نمیخواد فارم محل تولیده نه تحقیق ، دانشکده که کارش تولید نیست تحقیق و آموزشه ، شما چه دانشجویی یا شاید آموزشگری هستی که فرق اینها را نمیدانی؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
من ۲۱:۵۸ هستم ، توضیح لازم است منظور از کارهای پژوهشی فارم کارهای پژوهشی فیلدی است مثل تغذیه و مامایی و ... وگرنه بدیهیست دانشکده دامپزشکی شیراز مجهز به بخش تخصصی مختلف است چه رادیولوژی و چه جراحی و آزمایشگاهی و غیره که درصورت لزوم از آنها استفاده میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
دانشکده دامپزشکی که فارم نمی‌خواهد ، فارم مخصوص پرورش و آموزشهای دامپروری است و دانشکده های کشاورزی و دامپروری نیاز به آن دارند نه دامپزشکی ، برای دانشکده دامپزشکی محل کوچک نگهداری دام که مجهز به امکانات آموزشی دامپزشکی و درمانی باشد لازم است
فوق لیسانس علوم دامی
|
France
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
4
1
می‌توان ۳۰ دانشکده‌ی استاندارد جدید به جای این ۳۰ تا اضافه کرد. سپس با حال فرصت ۳۰ تای قبلی را مجهز کرد. هر روستا باید یک دانشکده دامپزشکی داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
معلومه که از دست دامپزشکان خیلی ناراحتی.
خود شما هم دام ندیده هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
هرچیز با ارزشی در کثرت بی ارزش میشود مثلا طلا بیشتر استفاده یا ارزش دارد یا مس که فراوان است رشته دانشگاهی و شغل هم همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
2
4
اگه به جای رشته دامپزشکی که این همه وقت و عمر و فرصت ها رو گرفت سرایداری می کردم از این رشته بهتر بود.
زبردست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
2
5
بسیار خرسندم که بنده افتخار شاگردی آقای دکتر نوری رو داشتم انشالله همیشه تندرست باشید آقای دکتر نوری به تمام معنا یک استاد و معلم واقعی بودند
مجید
|
France
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
9
خیانت اول را کسی کرد که آموزش عالی را پولی کرد و یک عده دنبال جمع کردن پول پله از این خان پرنعمت برای خود کردند و دکان های فروش مدرک را در هر روستائی راه انداختند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
دانشگاه آزاد شروع آن بود و حالا هم در این زمینه پیشتاز است
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
0
0
سال نو مبارک. دکتر نوری استاد مدعو در ارومیه بودند و بسیار روان درس میدادند. در اینکه ساختار غلط است و تعداد دانشکده و دانشجو زیاد است شکی نیست.ولی هدف سیاستهای کلی نظام آموزشی ،آموزش مقدماتی جهت صادرات و مهاجرت است و لاغیر. و این امر مختص به حرفه دامپزشکی نیست . مقایسه با کشور برزیل در امر صادرات گوشت قیاس مع الفارق همانند قیاس معصوم با غیر معصوم است. اقلیم ایران زمین برای اصلی ترین نهاده های دامی و طیور (( کنجاله ها و بخصوص سویا )) ساخته نشده و مهیا نیست. مشکل بعدی فساد و اختلاس های کلان در سیستم های اداری ایران است که در عمل ارگانها و سازمانهای دولتی بعنوان بنگاه چاپیدن و اختلاس تاسیس میشوند و نه در جهت خدمت رسانی.دکتر نوری عزیز در محافل خصوصی این نکات را یادآور شوند لطفا
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
1
تمام دانشکده های دامپزشکی باید در هر قسمتی فارم آموزشی داشته باشند.فارم فقط مخصوص تولید نیست بلکه در آنجا دانشجو نحوه بر خورد با بیماریهای دامهای صنعتی و بطور کلیherd health را آموزش میبیند و نداشتن فارم مثل این استکه شما بخواهید مهندس اتومبیل شوید ولی یک کارگاه آموزشی در دسترس شما نباشد. در دانشکده های دامپزشکی ایران دروس تئوری تدریس میشود و دانشجو بیشتر آموزش مشکلات دامهای سنتی را میبیند و هیچ اطلاعی در ارتباط با نحوه زایمان، مشکلات بعد از زایمان، بیماریهای نوزادان و خیلی چیز های دیگر را کسب نمینماید. استاد بخوبی و بطور بسیار موشکافانه مشکل را مطرح نموده اند.نکته دیگر اینکه دوستی فرمودند اقلیم ایران برای تولید نهاده های دامی ساخته نشده است. سوال اینجاست اقلیم ایران برای تولید هندوانه،
بادمجان وخیلی چیزهای غیر ضرور دیگر مناسب است؟. میدانید در برخی نقاط ایران تا بالای 12 چین یونجه میتوان تولید نمود. برای اینکه به یک دامپروری خود کف و بصرفه برسیم قبل از همه چیز باید واکسن و غذای دام را فراهم کنیم. ما بهترین واکسن ساز منطقه در قبل از انقلاب بودیم دوباره هم میتوانیم باشیم. در مورد خوراک دام میشود زمین های برخی از استان ها را به خوراک دام مثل ذرت،جو ، سویا و یونجه اختصاص داد( کاری که کشت و صنعت های قبل از انقلاب انجام میدادند). این تفکر که ایران نمیتواند از نظر دامپروری خود کفا باشد را دلالان وارد کننده گوشت و واکسن و سایر اقلام دامی اشاعه میدهند. در خاتمه عرض کنم با وجود این دلال ها هیچوقت ایران از نظر دامپروری خود کفا نمیشود و همین دانشکده های غیر کاربردی هم بکار خودشان ادامه میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
0
"خیانت اول را کسی کرد که آموزش عالی...."
خیر دوست عزیز اینطور نیست. بهترین دانشگاه های آمریکا خصوصی هستند دانشگاه هاروارد،جانهاپکینز،استانفورد،یل،کرنل و...
همه اینمراکز علمی خصوصی اند. مشکل اداره این مراکز در ایران است که همانند مراکز دولتی توسط افراد غیر دانشگاهی اداره میشوند که هیچ بینش علمی ندارند. در این شرایط فرق نداره چه دولتی چه آزاد همگی محصولاتی غیر کاربردی دارند که بهر شغلی نظیر ناظر رستوران بر ای امرار معاش تن در میدهند الا دامپزشکی.
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
1
"پرفسور گرامی استاد عزیز طبق اخرین امار درسال میلادی گذشته 220 میلیون گاو گوشتی در برزیل وجوددارد"
چندی پیش فیلمی از تبدیل کرانه های رودخانه آمازون به مراتع جهت پرورش گاو در کانال فارسی BBC نشان داده شد که در آن آمار گاو گوشتی را در برزیل به بالای 300 میلیون ذکر نمود و در این فیلم از این امر که جنگلها را به مرتع توسط عده ای سرمایه دار تبدیل نموده اند بشدت اظهار تاسف شد.
نظر شما
ادامه