کد خبر: ۷۳۵۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
«دکتر فرزاد طلاکش» افزود: اصلا این شخص کیست؟ ما به هیچ عنوان چنین تعاونی نداریم. بنده به نوعی صاحب مرغ تخم‌گذار کشور هستم و تا به حال اسم این تعاونی‌ به گوشم نخورده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیرکل فدراسیون طیور ایران نسبت به ادعای عضو شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار مبنی‌بر اینکه ۴۰ درصد تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور از مواد شیمیایی برای تولید تخم‌مرغ استفاده می‌کنند و استفاده از تخم‌مرغ‌های طلایی برای تغذیه خردسالان، سلامت آنها را با خطر مواجه می‌کند، واکنش نشان داد.

از نظر «دکتر فرزاد طلاکش»، آن چیزی که به‌عنوان رنگدانه در صنعت مرغ تخم‌گذار استفاده می‌شود، یک ماده کاملا مجاز در قوانین غذایی همه کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، اروپا و آسیاست، پس ابداع ما نیست.

وی تصریح می‌کند: «پایه رنگدانه‌ها بتاکاروتن است که ترکیبات آن به صورت تولید کارخانه‌ای هستند و مصرف آنها به اندازه ۳۰ تا ۴۰ گرم برای یک تن خوراک طیور است. این ترکیبات به هیچ عنوان آثار سو ندارند، چون ترکیبات پیش‌نیاز ویتامین آ هستند. پس ادعای اینکه این ترکیبات برای بدن مضر هستند، غلط است

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از اظهارات آقای حیدرعلی هدایتی عضو شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار ایران چیست؟

از نظر بنده انتشار خبر باید پایه و اساس داشته باشد. من از پایگاه خبری حکیم مهر بابت انتشار این خبر گلایه دارم.

حکیم مهر: آقای دکتر، این خبر جزء اخبار تولیدی حکیم مهر نبوده است. حکیم مهر بنابر رسالت خبری خود، تمام اخبار مربوط به حوزه دامپزشکی را حتی از سایر رسانه‌ها، منعکس می‌کند.

درست، اما بالاخره شما رسانه تخصصی حوزه دامپزشکی هستید. اگر این خبر در یک رسانه عمومی منتشر می‌شد، جای گلایه نبود اما انتشار آن از پایگاه خبری حکیم مهر که به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کند، انتظار نمی‌رفت.

حکیم مهر: حالا ما در خدمت شما هستیم که توضیحات تخصصی شما را درخصوص اظهارات این شخص بشنویم.

اولین سوال من این است که اصلا این شخص کیست؟ ما به هیچ عنوان چنین تعاونی نداریم. بنده به نوعی صاحب مرغ تخم‌گذار کشور هستم و تا به حال اسم این تعاونی‌ به گوشم نخورده است. تامین کنندگان به چه معناست؟ ما اصلا چنین چیزی نداریم و نمی‌دانم این شخص کیست؟

اما در خصوص اظهارات ایشان باید عرض کنم آن چیزی که به‌عنوان رنگدانه در صنعت مرغ تخم‌گذار استفاده می‌شود، یک ماده کاملا مجاز در قوانین غذایی همه کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، اروپا و آسیاست، پس ابداع ما نیست. نکته بعدی اینکه استفاده از رنگدانه‌های گیاهی برای تولید رنگ زرد در تخم مرغ، خاصیت غذایی تخم مرغ را افزایش نمی‌دهد و فقط نقش بازارپسندی دارد. خیلی ازکشورها براساس شماره رنگ‌ها، سلایق مختلفی دارند. مثلا آلمانی‌ها رنگدانه خیلی پررنگ دوست دارند، به نحوی که نارنجی آن نزدیک به قهوه‌ای می‌شود. در کشوری مثل ایران، رنگدانه حالت زعفرانی دارد و مثلا شماره رنگ استاندارد آن ۱۲ تا ۱۴ است.

حکیم مهر: سازوکار تولید رنگدانه به چه صورت است؟

تولید رنگدانه همان فرایندی را دارد که ایشان هم اظهار کرده اما یک جا را اشتباه کرده و از لفظ شیمیایی استفاده کرده که این حرف غلط است. چون لغت شیمیایی یک ذهنیت بد ایجاد می‌کند. بلکه باید به این شکل عنوان شود که تولید رنگدانه در تخم مرغ و ایجاد رنگ زرد که یک فعالیت مجاز است، به دو طریق امکان‌پذیر است. روش اول استفاده از رنگدانه‌های طبیعی مثل گل همیشه بهار است یا سایر روش‌ها مثل اینکه اگر به مرغ ذرت دهیم، رنگ زرده پررنگ‌تر است و اگر غالب جیره او گندم باشد، رنگ آن کمتر می‌شود. پس این یک روش طبیعی است که در آن از مواردی مثل فلفل قرمز، گل همیشه بهار و ... استفاده می‌شود. اما از آنجا که این مواد باید در یک حجم زیاد در خوراک مرغ استفاده شوند، هزینه آن خیلی گران تمام می‌شود. از طرفی زمینه این رنگدانه‌ها از زاگ زانتین است که همان رنگدانه خود تخم‌مرغ به شمار می‌رود، لذا در دنیا تصمیم گرفتند که شکل مصنوعی آن را تولید کنند.

پس عنوان آن شیمیایی نیست، بلکه مصنوعی است. این همان ترکیبات بتاکاروتن است. سوال اینجاست که مگر ما در جیره مرغ از ویتامین آ استفاده نمی‌کنیم؟ اینها همه تولیدکننده شرکتی هستند. انواع ویتامین آ که در مکمل‌های خوراک طیور استفاده می‌شود، همه تولید صنعتی هستند. پایه رنگدانه‌ها هم بتاکاروتن که ترکیبات آن به صورت تولید کارخانه‌ای هستند و مصرف آنها به اندازه ۳۰ تا ۴۰ گرم برای یک تن خوراک طیور است.

این ترکیبات به هیچ عنوان آثار سو ندارند، چون ترکیبات پیش‌نیاز ویتامین آ هستند. پس ادعای اینکه این ترکیبات برای بدن مضر هستند برای هر رده سنی ازجمله کودک و بزرگسال یا مادران باردار رد می‌شود و به هیچ عنوان مقاله‌ یا سندی دال‌بر ضرر و زیان ناشی از مصرف این ماده در تخم مرغ وجود ندارد. به خاطر همین هم هست در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود و جزء ترکیبات متداولی هستند که برای بازارپسند کردن تخم مرغ مورد مصرف قرار می‌گیرند.

حکیم مهر: به طور کلی ارزش غذایی تخم مرغ چقدر است؟

مطالعات بسیار زیادی که طی چهل سال گذشته روی تخم مرغ انجام شده، امروز ثابت کرده که در مورد کلسترول تخم مرغ یا کلا کلسترول‌های غذایی، باورهای غلطی وجود داشته که دیگر مطرح نیست و سلامت آنها به اثبات رسیده است. امروز از تخم مرغ به‌عنوان یک غذای فوق عملگرا یاد می‌شود.

توضیح اینکه برخی غذاها را براساس میزان نقش آنها در سلامتی، غذاهای عملگرا می‌خوانند. این غذاها در ذات خود علاوه‌بر دارا بودن سلامتی و مواد طبیعی، میزان ارزش غذایی اقلامی که داخل آن است، می‌تواند نیازهای عمده بدن را برطرف کند. تخم‌مرغ نه تنها یک غذای عملگراست، بلکه امروز از آن به‌عنوان غذای فوق عملگرا یاد می‌شود. چون ترکیبات آن درصد جذب خیلی بالایی دارد و به راحتی نمی‌توان همه این اقلام را در یک ماده غذایی پیدا کرد. بلکه باید چند ماده غذایی بخورید که این میزان را دریافت کنید که این کار نه اقتصادی است و نه از نظر حجم مصرفی غذا، قابل توجیه است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

امروز چیزی که در خوراک طیور استفاده می‌شود شامل آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه و مکمل‌ها، تمام آن ترکیبات فرموله شده تولیدی کارخانه‌ای هستند که تا مختصات سلامتی را طی نکنند، اجازه ورود به فارماکوپه کشورها را ندارند. رنگدانه هم جزء همین اقلام است، چون پیش نیاز ویتامین آ و جزء‌ اقلام مجازی است که در کشورهای اروپایی و امریکایی وارد می‌شود. در کشور ما هم به‌عنوان یک قلم مجاز وارد می‌شود که سازمان دامپزشکی هم آن را تایید می‌کند. پس این ادعا که این ترکیب شیمایی است، شاید به نوعی درست باشد، اما انه اینکه اظهار کنیم شیمیایی به آن معنا که سم بوده یا مضر است. ضمن اینکه میزان آن هم بسیار پایین است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
2
8
اقای دکتر عزیز
مشکل اینجاست که مرغدار ما از رنگدانه مجاز گران قیمت استفاده نمی کند.
در امریکا و اروپا از مجازش استفاده می کنند.
من دامپزشکم و شخصا تخم مرغ زرده طلایی نمی خرم
محمد رضا
|
Poland
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
3
7
سلام
درود بر رسانه وزین حکیم مهر.
لطفا به جناب دکتر طلاکش به عنوان «صاحب مرغ تخم‌گذارکشور» بفرمایید:
۱)اگر ابن محصول خطرناک نیست و مشکلی نداره، چرا همه‌ی مرغداران کشور از این ماده استفاده نمی‌کنند؟
۲) چرا مرغ‌های ویتامین A و بتاکارتن خورده، زودتر از سایر مرغان مستهلک میشن و از بین می‌رن؟
۳۰ تا ۴۰ گرم در یک تن خوراک، چه بلایی سر مرغ میاره که همه‌ مرغداران عزیز و زحمتکش، حاضر به استفاده از اون در خوراک مرغ نمیشن؟
۳) شخص جناب دکتر در همین مصاحبه فرمودند:
رنگ زرده مرغ، ناشی از ذرته!
چه اتفاقی می‌افته و به جای جیره غذایی گیاهی، چه چیزی به مرغ می‌دن که مجبور میشن برای رنگ زرده، دست به دامان بتاکارتن بشن؟

البته جناب دکتر ممکنه به رسم ابتدای این مصاحبه و در پاسخ به سوالات حقیر بفرمایند که من را نمی‌شناسند .......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
دقیق بودند
حالا پاسخ دکتر طلاکش چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
2
مهم شناختن این آدم نیست . مهم پاسخ دکتر به این شبه است که ماده رنگی که برای طلایی کردن زرده استفاده می شود مضر به سلامت مردم هست یا نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
کاملا مضر هستند
مواد شیمیایی قاچاق و غیر مجاز ارزان قیمت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
8
حداقل بین خودمان انکار نکنیم
مواد شیمیایی غیر مجاز و بدون پروانه و قاچاق هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
0
0
جواب؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
7
رنگدانه های طبیعی گران هستند و رنگدانه های شیمیایی ارزان هستند بخصوص چینی آن
نظر شما
ادامه