کد خبر: ۷۳۳۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به سمت تولید متمایل شده و این در حالی است که از موضوع سلامت غفلت نموده است، در حالی که نمی‎شود یک وزارتخانه بگوید من غذا تولید می‎کنم و سلامت آن را وزارتخانه دیگری کنترل کند، چرا که این دقیقاً مخالف مفهوم امنیت غذایی یعنی تولید غذای کافی و سالم است...

حکیم مهر -  رادیو سلامت ، شنبه 28 آبان ماه سالجاری عنوان برنامه زنده "نقد سلامت" خود را به موضوع نحوه نظارت بر بهداشت مواد غذایی اختصاص داد.

بدین منظور نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی مهمان این برنامه بود.

دکتر آراسب دباغ مقدم در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از بهداشت مواد غذایی به ویژه در بخش تولید چیست گفت : در ابتدا لازم می‎دانم سازمان‎هایی که در کشور ما بر اساس قانون در تأمین بهداشت مواد غذایی نقش دارند را نام ببرم و به اختصار وظیفه آن‎ها را هم ذکر نمایم.

این دامپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود : سازمان غذا و داروی فعلی یا همان معاونت غذا و داروی قدیم وزارت بهداشت عمدتاً نظارت بر کارخانجات تولید مواد غذایی و واردات مجاز اقلام غذایی را بعهده دارد و از سویی دیگر عمدتاً نظارت بر مواد غذایی با منشاء دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، میگو، خاویار، عسل و غیره تا زمانی که تغییری روی آنها انجام نشود و خام باشند بعهده سازمان دامپزشکی کشور است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان دامپزشکی نظارتی بر واردات این اقلام دارد یا خیر گفت : نه تنها واردات این اقلام باید با نظر سازمان دامپزشکی باشد بلکه نظارت بر صادرات مواد غذایی با منشاء دامی هم بعهده این سازمان است.

دکتر دباغ مقدم در ادامه افزود : سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی عموماً با نگاه کیفی بر مواد غذایی نظارت می‎کند و نظارت بر باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی هم بعهده وزارت جهاد کشاورزی است که البته این نظارت بر محصولات خام کشاورزی متأسفانه چندان پررنگ نیست.

نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان درباره نقش شهرداریها در نظارت بر بهداشت مواد غذایی هم گفت : از زمان قدیم که بخش خصوصی بطور فعال در عرصه کشتارگاهها وارد نشده بود ، عمده کشتارگاههای کشور زیر نظر شهرداریها بودند و به رغم تغییر این وضعیت، اکنون میادین میوه و تره‎بار و عرضه مواد غذایی در پارک‎‌ها و پایانه‎های مسافری تحت نظارت شهرداریها هستند.

وی به سازمان انرژی اتمی هم اشاره کرد و گفت : این سازمان معمولاً بصورت تصادفی به ردیابی مواد پرتوزا در مواد غذایی عمدتاً وارداتی می‎پردازد.

دکتر دباغ مقدم درباره نقش مهندسین بهداشت محیط هم گفت : عمده نظارت بر عرضه مواد غذایی در سوپرمارکت‎ها، نانوایی‎ها و غیره بعهده کارشناسان بهداشت محیط است.

وی در پاسخ به این سؤال که در مواردی نظیر ماجرای برنج‎های وارداتی آلوده یا کشف تخلفات تولیدکنندگان سوسیس و کالباس چرا اظهارات مسئولین سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت ضد و نقیض است و همکاری‎های بین بخشی پررنگ نیست گفت : در دنیا سازمانی به نام FAO (سازمان غذا و کشاورزی) و در کنار آن سازمانی با عنوان WHO (سازمان جهانی بهداشت) وجود دارد و این در حالی است که تمام آیین‎نامه‎ها و دستورالعمل‎های مرتبط با بهداشت مواد غذایی ابتدا از مجرای فائو و سپس سازمان جهانی بهداشت صادر می‎شود.

مشاور عالی حکیم مهر درباره دلیل این مسئله افزود : اینکه فائو در ابتدای طیف تدوین دستورالعمل‎‌های مرتبط با بهداشت مواد غذایی قرار دارد این است که اگر تولید سالم انجام نشود پاک‏سازی آلودگی‎های ایجاد شده در روند تولید هنگام عرضه و مصرف بسیار سخت و گاهی امکان‎ناپذیر است.

این دامپزشک متخصص صنایع غذایی در ادامه به "کدکس الیمنتاریوس" اشاره کرد و گفت : استانداردسازی مواد غذایی در دنیا با عنوان Codex Alimentarius – مجموعه استانداردهای مواد غذایی – حاصل کار یک کمیته مشترک است که در رأس آن هم فائو قرار دارد.

وی افزود : به عنوان فردی که تحصیلات دامپزشکی دارد و پس از آن هم در زمینه صنعت غذا تحصیلات خود را ادامه داده احساس می‎کنم وزارت جهاد کشاورزی قدری خود را از بحث سلامت غذا کنار کشیده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ناخواسته وارد این بحث شده است.

دکتر دباغ مقدم در ادامه با بیان اینکه مگر وزارت بهداشت چند نفر کارشناس برنج دارد گفت : به نظر من وزارت بهداشت مثلاً در موضوع آلودگی برنج نباید اظهار نظر کند و این وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که درباره کیفیت، سموم احتمالی باقیمانده، آلودگی با فلزات سنگین و غیره اظهار نظر نماید.

وی افزود : وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به سمت تولید متمایل شده و این در حالی است که از موضوع سلامت غفلت نموده است، در حالی که نمی‎شود یک وزارتخانه بگوید من غذا تولید می‎کنم و سلامت آن را وزارتخانه دیگری کنترل کند، چرا که این دقیقاً مخالف مفهوم امنیت غذایی یعنی تولید غذای کافی و سالم است.

این دامپزشک متخصص صنایع غذایی درباره مسئله آلودگی برنج وارداتی و توضیحات پیشین یکی از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در رادیو سلامت گفت : هر چند ایشان از این مسئله تبری جستند اما باید در این موضوع به الگوهای جهانی نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و حتی ژاپن و چین توجه کرد و به اصطلاح که می‎گویند "ره چنان رو که رهروان رفتند!" باید به این الگوها توجه شود و نمی‎توان گفت در دنیا همه کشورها یک الگویی دارند و ما خلاف همه آنها حرکت می‎کنیم!

دکتر دباغ مقدم با بیان اینکه وزارت بهداشت ابزار، کارشناس و توان نظارت بر محصولات کشاورزی و دامی را ندارد گفت : در دنیا برخلاف کشورمان که مزرعه‏دار (Farmer) صرفاً به کشاورز اطلاق می‎شود توأمان به تولیدکننده دام و محصولات کشاورزی گفته می‎شود و نظارت بر نحوه استفاده از سموم و کود و تولید انواع محصولات غذایی دامی و کشاورزی در این حوزه به وزارت جهاد کشاورزی مربوط است.

وی افزود : وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت بر بهداشت این دسته از مواد غذایی دو ابزار دارد که یکی سازمان دامپزشکی کشور است که نقش آن در سال‎های اخیر بسیار پررنگ‎تر از قبل شده و دیگری مؤسسات زیرمجموعه این وزارتخانه هستند که تولیدات کشاورزی را کنترل می‎کنند.

نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در ادامه گفت : مؤسساتی نظیر دفع آفات، اصلاح نباتات و امثالهم باید در این زمینه فعال شوند و با کنترل محصولات کشاورزی به مردم از سلامت غذای تولیدشده اطمینان دهند.

وی افزود : برابر کتب معتبر علمی دنیا هیچ روشی وجود ندارد که مثلاً کشاورز در طول دوره به بار نشستن درخت هلو شش بار سم‎پاشی انجام دهد و مؤسسه دیگری پس از تولید این هلو را سالم‎سازی کند.

این متخصص صنایع غذایی افزود : برابر شعر معروف باید از سرچشمه با بیل جلوی آلودگی گرفته شود و اگر این اتفاق نیفتد با پیل هم نمی‏شود جلوی آن را گرفت و به همین علت شعاری که در دنیا در زمینه سلامت غذا مطرح است به from Farm to Fork (از مزرعه تا چنگال) یا from Stable to Table (از اصطبل تا میز غذا) اشاره دارد.

این دامپزشک در ادامه گفت : وقتی وزارت بهداشت وسط این زنجیره مثلاً در کارخانه شیر ایستاده و می‎خواهد شیری که در آن آفلاتوکسین یا آنتی‎بیوتیک است را سالم‎سازی کند با چه روشی اینکار را می‎تواند انجام دهد؟!

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت بهداشت سالم‎سازی انجام می‏دهد یا سنجش گفت : اگر بخواهد سنجش انجام دهد می‏تواند بعنوان کمک به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که مثلاً در شیر مقادیری هورمون، آفلاتوکسین یا آنتی‎بیوتیک وجود دارد و حالا وزارت جهاد کشاورزی با ابزاری که با نام سازمان دامپزشکی در اختیار دارد به کنترل دامداریها برای مصرف منطقی دارو ، رعایت مدت زمان منع مصرف و غیره بپردازد.

دکتر دباغ مقدم در پاسخ به این سؤال که در سطح وزارت جهاد کشاورزی کدام بخش نظارت فعال‎تری بر مواد غذایی دارد گفت : هر چند با معیارهای جهانی فاصله داریم اما در مقایسه با کشاورزی، بخش دامپزشکی فعال‎تر است.

وی افزود : به عنوان مثال در کشورمان وقتی قصد خرید مرغ دارید نام کشتارگاه، خودروی حمل و غیره مشخص است، در حالی که وقتی میوه و سبزی خریداری می‏کنید اصلاً چنین چیزی نیست!

نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی گفت : وقتی سبزی یا میوه می‎خرید اصلاً مشخص نیست که از کجا وارد شده یا تولیدکننده آن کیست و این در حالی است که در دنیا روش عرضه سبزی که در کشور ما وجود دارد منسوخ شده است.

وی درباره عدم نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه سبزیجات افزود : برابر یک تحقیق در دانشکده بهداشت ، آب آزمایش شده حاصل از شستشوی یک کیلوگرم سبزی خریداری شده از بازار برابر آلودگی فاضلاب بوده است!

دکتر دباغ مقدم درباره مشکلات هر ساله فصل تابستان و هشدارهای وزارت بهداشت درباره وبا گفت : علت ممنوعیت عرضه و اینکه به مردم گفته می‎شود سبزی نخورید این است که وزارت بهداشت وسط زنجیره ایستاده و این در حالی است که باید وزارت جهاد کشاورزی بطور جدی‎تری در این حوزه وارد شود.

مشاور عالی حکیم مهر در پاسخ به سؤال یکی از شنوندگان برنامه درباره بهداشت کنسروهای ماهی تون گفت : محل صید ماهی تون، اقیانوس هند و بخش‏هایی از دریای عمان است و در سالهای قبل تعدادی‎ از کشتی‎های صیادی ما در سفر به این مناطق امکانات سرمایشی مناسب نداشتند و به دلیل ماندگاری طولانی روی آب در حدود حداقل 15 روز فساد ماهیان صید شده مشکل‏ساز می‏شد.

وی افزود : کارخانجات تولید کنسرو ماهی تون هم مثلاً در شمال کشور (انزلی) هستند و این در حالی است که در دریای خزر که ماهی تون نداریم و ماهی صید شده از جنوب به شمال کشور یا استان‏هایی نظیر قزوین می‏آمد و این بعد مسافت مشکل‎ را مضاعف می‏کرد، با این حال در طول سالیان گذشته با نظارت بیشتر سازمان دامپزشکی و ارائه تسهیلات به صیادان و صاحبان خودروهای حمل این مشکل تا حدی مرتفع شده است.

دکتر دباغ مقدم در ادامه گفت : یک مشکل دیگر این است که ما کشتی صنعتی صید و تولید کنسرو نداریم در حالی که در دنیا کارخانه روی همان کشتی صید است و ماهی تازه همان روی کشتی پس از صید تبدیل به کنسرو می‎شود.

وی افزود : با توجه به اینکه در کشور ما بعد مسافت وجود دارد و زمانی از صید تا تولید کنسرو سپری می‎شود مشکلاتی نظیر بالارفتن میزان هیستامین و غیره سبب نارضایتی مردم از کیفیت کنسرو ماهی تون شود.

نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به سؤال شنونده دیگری که پرسیده بود آیا حمام ضد کنه و انگل دامها سبب جذب سموم در چربی و گوشت این حیوانات می‏شود گفت : درصدی از سموم در این موارد ممکن است جذب پوست شود اما مهم آن است که اولاً سم به لحاظ نوع و مقدار با نظر دامپزشک مصرف شود و ثانیاً زمان منع مصرف گوشت (withdrawal time) پس از استفاده از سموم رعایت شود.

دکتر دباغ مقدم در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید این مسئله چقدر رعایت می‏شود پاسخ قابل تأملی داد که حیرت مجری برنامه را در پی داشت.

وی گفت : ایران را نمی‏گویم اما آمریکا می‏گوید در 75درصد موارد این مسئله رعایت نمی‎شود!

این دامپزشک در پایان افزود : این موضوع هم به ضعف نظارت مربوط است و هم به ضعف آموزش بطوریکه نمی‎توان برای هر گاو یک دامپزشک ناظر در نظر گرفت بلکه باید دامدار با آموزشی که می‏بیند مقید به رعایت این زمان باشد و بداند که اگر زمان منع مصرف را رعایت نکند سموم وارد شیر و گوشتی که او و خانواده‏اش و مردم مصرف می‏کنند خواهد شد و عوارض بعضاً خطرناکی هم در پی خواهد داشت.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
0
0
دکتر دباغ مقدم از جمله دامپزشکانی است که تمام توان خود را در راه اعتلای نام حرفه اش به کار میگیرد و در این راه از هیچ گونه هزینه ای ابا ندارد دکتر جان حقیقتا که شادزی مهر افزون
دکتر م. ش.
گلچین
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
0
0
آقای دکتر دباغ مقدم واقعا توانایی ولیاقتی بیش از مسئولیت فعلی خود دارد(بخصوص در زمینه مدیریت دامپزشکی)،امیدوارم روزی مسئولان کشوری از این چنین افرادی بیشتر استفاده کنند.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
0
0
ساختار اداری سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر سلامت غذا (فراورده های خام با منشا دامی ) در کشور ما به عنوان یک سازمان مستقل دارای کد مالی ، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده است.این سازمان وظیفه دارد بر سلامت دام و فراورده های خام دامی تولید شده نظارت نماید.مشکل اساسی نظارت دقیقا در همین نکته نهفته است که عموما مورد غفلت قرار می گیرد.واقعیت این است که تفکر حاکم در وزارت جهاد کشاورزی وجود یک سازمان دامپزشکی مقتر و ناظر بر عملیات معاونت امور دام را برنمی تابد.نتیجه ی این ذهنیت این می شود که بویژه در سطوح میانی و پایین تر از ادارات کل و شبکه ها ی دامپزشکی به عنوان ادارات تابعه یاد می شود.بنابراین عملا در برخی مواقع وظایف حاکمیتی نظارت بهداشتی مجالی برای اجرا نمی یابند.در نهایت ،خروجی جمع شدن وظایف تولید و نظارت بر سلامت تولید در یک وزارتخانه فدا شدن وظایف زیر مجموعه ضعیفتر به نفع زیر مجموعه قدرتمند تر می باشد که عواقب آن کاملا ملموس و مشهود است.بنا براین لازم است نخست هرگونه قدرت طلبی و سیاست زدگی در عرصه ی وظایف نظارتی و حاکمیتی کنار گذاشته شود و ذهنیت افراد در مورد اقتدار سازمان دامپزشکی کشور اصلاح شود تا سلامت مصرف کتتدگان تنها خط قرمز عرصه مدیریت مواد غذایی کشور باشد.
دکتر ناصر علیدادی
|
-
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0

ضمن تشکر از جناب آقای دکتر دباغ مقدم، لازم به توضیح است که شعار سلامت غذای انسان و دام از مزرعه تا میز غذاخوری (Food safety: from the farm to the fork) را اتحادیه اروپا برای نخستین بار در جهان پس از مشاهده تأثیرات نامطلوب ناهماهنگی های وزارتهای بهداشت و کشاورزی در امر مبارزه با بحران جنون گاوی، خطرات سموم گیاهی و قارچی در غذای انسان و آنفوانزای فوق پرندگان مطرح ساخته و با شدت و سختگیری تمام، آن را در سر لوحه اقدامات متمرکز، همه جانبه و یک پارچه بهداشتی خود قرار داده است.

بر مبنای تصمیمات اتحادیه اروپا، امر سلامت غذای انسان و دام از بخش کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان منتقل شده است و نقش مدیریت کل کشاورزی در امر سلامت غذایی اتحادیه اروپا حالت مشارکتی دارد نه مدیریتی!

برای اطلاع بیشتر می توان به راحتی در گوگل با نوشتن Food and feed safetyسایت اتحادیه اروپا را در این ارتباط پیدا کرد یا اینکه مستقیما وارد سایت مدیریت کل بهداشت اروپا شد( http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/index_en.htm).

در این سایت می توان مطلب زیر را تحت عنوان مآموریت کلی مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان (DG for Health and Consumers) پیدا کرد به طوری که در آن حتی امر بهداشت دامها علاوه بر سلامت غذایی درج شده است:


:Overall mission

The EU integrated approach to food safety aims to assure a high level of food safety, animal health, animal welfare and plant health within the European Union through coherent farm-to-table measures and adequate monitoring, while ensuring the effective functioning of the internal market.

The implementation of this approach involves the development of legislative and other actions:

To assure effective control systems and evaluate compliance with EU standards in the food safety and quality, animal health, animal welfare, animal nutrition and plant health sectors within the EU and in third countries in relation to their exports to the EU;

To manage international relations with third countries and international organisations concerning food safety, animal health, animal welfare, animal nutrition and plant health;

To manage relations with the European Food Safety Authority (EFSA) and ensure science-based risk management.


**********

همچنین می توان مأموریت و اهداف مدیریت کل کشاورزی را در سایت اتحادیه اروپا دید که

در آن رسالت سلامت غذایی در مشارکت با دیگر سیاستهای اتحادیه (یعنی مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان) تعریف شده است:


:Mission statement

The mission of the Directorate-General for Agriculture and Rural Development is to promote the sustainable development of Europes agriculture and to ensure the well-being of its rural areas.

The mission will be achieved through:

Promoting a robust and competitive agricultural sector which respects high environmental and production standards, ensuring at the same time a fair standard of living for the agricultural community;
Contributing to sustainable development of rural areas, in particular through helping the agricultural sector to adapt to new challenges, protecting the environment and the countryside, especially in view of climate change, and improving the quality of life in rural areas, whilst ensuring growth and jobs in the countryside;
Promoting the European agricultural sector in world trade.
The Directorate-General commits itself to achieving high standards in implementing its objectives and policies, and will in particular:

Implement policy in an effective manner, in line with Treaty and international obligations and the need to simplify legislation;


Contribute to

other Community policies,

in the fields of cohesion,
competitiveness, employment, research,
environment,

food safety

and external
policies (enlargement, trade and development);

Manage the Community Budget in
accordance with high standards of financial management, ensuring value for money, legality and regularity of transactions as well as transparency.
2 آذر ماه 1390
دکتر پیام محبی
|
-
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0
دکتر دباغ عزیز
امیدوارم همه قدر شما را بدانند و همیشه موفق باشید .
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0
استاد ارجمند جناب دکتر علیدادی،
با سلام و احترام، ضمن تشکر از راهنمایی جناب عالی، در اتحادیه اروپا تا آنجا که بنده مطلع هستم ساختار EFSA یک ساختار مستقل است. ضمنا در این ماموریت کلی، حد مشارکت نیز معلوم نشده است. آنچه بنده بر آن تاکید دارم و الگوی آن را نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی می توان دید، با هم بودن بحث غذا و کشاورزی است که گاهی حتی نام وزارتخانه های برخی از کشورهای آنها نیز وزارت غذا و کشاورزی است. تاکید بنده بر بی مسولیتی فعلی وزارت کشاورزی ایران در قبال سلامت غذا(البته عمدتا غذاهای با منشا گیاهی) و نیز ورود بدون ابزار و ساختار و سازمان و کارشناس لازم به حوزه غذا توسط وزارت بهداشت است. اگر در اتحادیه اروپا بخش بهداشت به سلامت غذا می پردازد، احتمالا ابزار و امکانات و کارشناسان لازم را نیز در اختیار دارد. وزارت بهداشت ایران فاقد چنین ابزارها و کارشناسانی است. در بخش مواد غذایی با منشا دامی که تقریبا از دامپزشک خالی شده است و در بخش کشاورزی نیز ابزار و کارشناس در حوزه وزارت کشاورزی است. به نظر جناب عالی وزارت بهداشت کدام کارشناس را در حوزه برنج دارد که به این حوزه ورود می کند؟
دانشجوی بهداشت مواد غذایی
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
باسلام,امیدوارام بهداشت مواد غدایی نقش خوداش را درجامعه بخوبی اجراء کند.امید به آن دارام که با نطارت بیشتر و توجه مسولان بیماری های ناشی از مواد غذایی کاهش پیدا کند.
با تشکر از زحمات شما
احمدی
نظر شما
ادامه