کد خبر: ۷۳۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
نظارت بهداشتی شامل نظارت بر کلیه مراحل فرآوری در واحد مربوطه از قبیل کشتارگاه یا واحد بسته‎بندی می‎باشد. نظارت بهداشتی که شامل کنترلهای میکروبی، انگلی و قارچی می‎باشد و نظارت کیفی که شامل ترکیبات و مواد استفاده شده در بسته‎بندی می‎باشد...

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان تهران در نامه به مدیرمسئول حکیم مهر درباره اظهارات رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در رادیو سلامت توضیحاتی ارائه و آنرا تکمیل و تصحیح نمود.

دکتر محمد رضا حزبئی در بخشی از نامه خود آورده است :

" نظارت بهداشتی شامل نظارت بر کلیه مراحل فرآوری در واحد مربوطه از قبیل کشتارگاه یا واحد بسته‎بندی می‎باشد. نظارت بهداشتی که شامل کنترلهای میکروبی، انگلی و قارچی بوده و نظارت کیفی که ترکیبات و مواد استفاده شده در بسته‎بندی را نیز شامل می‎شود. "

گفتنی است پیش از این رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات، نظارت سازمان دامپزشکی را منحصر به نظارت بهداشتی دانسته بود و همین امر واکنش دکتر دباغ مقدم، مشاور عالی حکیم مهر را در برنامه زنده رادیو سلامت برانگیخته بود.

دکتر دباغ مقدم در آن برنامه گفته بود : قطعاً و بلاشک، سازمان دامپزشکی و مسئولین فنی کشتارگاهها و مراکز بسته‏بندی مسئول کیفیت هستند و نه فقط بهداشت!

 

متن کامل نامه مدیرکل دامپزشکی استان تهران خطاب به مدیرمسئول حکیم مهر بدین شرح است :

 

جناب آقای دکتر لطفی‌زاده

مدیر مسئول حکیم مهر

با سلام

احتراماً پیرو برنامه‎ای که در رادیو سلامت پخش گردید به نظر می‎رسد برخی مطالب ناقص بیان شده است که جهت تنویر افکار عمومی و همکاران استدعا دارد مطالب ذیل در سایت محترم حکیم مهر درج گردد.

1 -  نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده‎های خام دامی بر اساس قانون بر عهده سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل استانها می‎باشد.

نظارت بهداشتی شامل نظارت بر کلیه مراحل فرآوری در واحد مربوطه از قبیل کشتارگاه یا واحد بسته‎بندی می‎باشد که شامل کنترلهای میکروبی، انگلی و قارچی بوده و نظارت کیفی که ترکیبات و مواد استفاده شده در بسته‎بندی را نیز شامل می‎شود.

در تمام مراحل فوق یک یا چند نفر ناظر بهداشتی که در استخدام شرکت فرآوری مربوطه است کنترل کیفی و بهداشتی بر فرآورده‎ را برعهده دارند و کارشناسان این اداره کل نیز به صورت موردی بازرسی از این اماکن را انجام می‎دهند. این بازرسی‎ها شمال همه عوامل مؤثر بر بهداشت و کیفیت محصول بوده و می‎بایستی در تمام مراحل تولید و بسته‎بندی توسط دامپزشک مستقر در واحد مورد بررسی قرار گیرد. لذا مسئولیت هرگونه عدم کنترل بر عهده مسئول فنی و مالک واحد فرآوری می‎باشد. در این خصوص اداره کل دامپزشکی هرگونه تخلف از موازین بهداشتی را که مشاهده نماید طبق موازین و قوانین در اختیار، برخورد و از طریق مقامات قضایی پی‎گیری می‎نماید.

2 -  نظارت بر سردخانه‎های مواد خام دامی ، مراکز توزیع فرآورده‎های خام دامی و همچنین حمل و نقل آن فرآورده‎ها نیز در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی کشور و (ادارات کل دامپزشکی استان‎ها) می‎باشد.

در این زمینه واحدهای نظارتی در صورت مشاهده هرگونه فرآورده‎ بی‎کیفیت و فاقد موازین بهداشتی بر اساس دستورالعملهای موجود اقدام خواهند نمود. به طور مثال در صورتی که فرآورده‎ای از نظر بازار پسندی (مارکتینگ) مشکل داشته باشد ولی از نظر بهداشتی سالم باشد می‎بایستی در مراکز صنعتی به مصرف برسد. در صورتی که از نظر بهداشتی مشکل داشته باشد پس از تأیید آزمایشگاهی نسبت به انهدام فرآورده‎ها اقدام خواهد شد. در این بین 2262 تن در سال گذشته از نظر مارکتینگ مشکل داشته که در فرآورده‌های صنعتی مصرف و 619 تن فرآورده‎ بدلیل عدم قابلیت مصرف از نظر بهداشتی کشف و معدوم شده است.

علیرغم تلاشهایی که صورت می‏گیرد با توجه به کمبود نیروی انسانی این اداره کل قادر نیست تمام موارد را در آن واحد مورد نظارت قرار دهد و وجود مراکز متعدد داخل و خارج استان که اقدام به بسته‎بندی و ارسال فرآورده‎های خود به تهران می‎نمایند همچنین مقدار بالای مصرف در تهران که گاهاً حجم بزرگی از مواد غذایی را در سردخانه‎ها و جاهای مختلف مورد ذخیره‎سازی قرار می‎دهند ما را به سمت عرضه محصولات به صورت بسته‎بندی شده هدایت می‎نماید تا با ایجاد نظارت عمومی به همراه اقدامات این اداره کل تؤاماً بتوانیم سلامت و بهداشت مواد غذایی را تضمین نماییم لذا به اطلاع همه همشهریان عزیز می‎رساند در صورت استفاده از فرآورده‎های بسته‏بندی شده و مشخص شدن هرگونه مشکلی در آن چه از نظر بهداشتی و یا کیفیتی با اطلاع دادن به ادارات دامپزشکی و پی‎گیری موضوع توسط این اداره کل نسبت به جلوگیری از فعالیت واحدهای مختلف ما را یاری نمایند.

دکتر محمد رضا حزبئی / مدیرکل دامپزشکی استان تهران

 

حکیم مهر با تقدیر از احساس مسئولیت مدیرکل محترم دامپزشکی استان تهران در پاسخگویی، امیدوار است سایر مسئولین نیز بدین نحو در مواردی که نیاز است از پاسخگویی و تنویر افکار عمومی غفلت ننمایند.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
0
0
با سلام
به سهم خودم به عنوان یک دامپزشک شاغل در بخش غذا و بهداشت عمومی از همکار بسیار ارجمند جناب دکتر حزبئی مدیر کل محترم دامپزشکی استان تهران به دلیل احساس مسولیت و شفاف نمودن وظایف دامپزشکان مسول فنی شاغل در مراکز بسته بندی گوشت و سردخانه ها تشکر می کنم. چنین روحیه ای قابل ستایش است.
از پیگیری و انعکاس خوب و مناسب خبر توسط حکیم مهر هم سپاسگزارم.
با توجه به ادامه برنامه در هفته آینده از جناب دکتر حزبئی خواهشمندم این موضوع را روی آنتن شبکه سلامت نیز بیان فرمایند تا شبهه ای که هفته گذشته در مورد وظایف دامپزشکی و نقش دامپزشکان در سلامت غذا در برنامه ایجاد شد، برطرف شود.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
0
0
با سلام حضور آقاي دكتر حزبئي و دكتر دباغ مقدم
از احساس مسئوليت شما ممنونم

اما خواهشمندم لطف كرده در سرتاسر ضوابط و دستورالعمل هاي سازمان دامپزشكي فقط يك دستورالعمل كه در آن تعريفي از نظارت كيفي داشته باشد بيان فرماييد.همه اش نظارت بهداشتي است كه به قول فرمايش شما نظارت كيفي را هم شامل مي شود.

هر كارخانه فرآوري كه قصد موفقيت داشته باشد براي خود مسئول كنترل كيفي دارد نه دامپزشك مسئول فني.
دامپزشك مسئول فني شركت، مسئوليت تقلبات فروشندگان را به عهده ندارد، مسئوليت كم فروشي يا گران فروشي را بر عهده ندارد چرا مبحث عنوان شده را به نفع خود سازمان تغيير مي دهيد .
580 هزار تومان حقوق ناقابل اجرت مسئولين فني بهداشتي است.با اين پول مسئوليت گرسنگي مردم سومالي را هم اگر بتوانيد بر گردنشان خواهيد انداخت.
در عوض اين همه كوچك بيني بياييد اشتغال موثر ايجاد كنيد كه مورد قبول خدا و پيغمبر خدا باشد و اگر نمي توانيد بدون رودربايستي برويد كنار.
عذر خواهي مي كنم. درد دلي بود كه راهي براي رساندن آن به گوش شما بهتراز اين نديدم.
دامپزشك مسئول فني بهداشتي
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0
همکار محترم بی نام مسول فنی
با سلام و احترام، این که حقوق مسولان فنی-بهداشتی کم است حرفی است درست؛ اما اینکه به خاطر حقوق کم بخواهیم وظایف ذاتی حرفه خود را نادیده بگیریم مورد تایید هیچ عقل سلیمی نیست. مردم سلامت مواد غذایی را از ما انتظار دارند. اگر دامپزشک به دلیل حقوق کم از کار خود بزند و کارمند بانک و شهرداری به خاطر حقوق کم رشوه بگیرند و معلم و استاد به خاطر حقوق کم خوب درس ندهند که تا ابد همین جهان سومی خواهیم ماند که الآن در آن قرار داریم. درآمد کم دلیلی بر زیر پا گذاشتن وجدان کاری نیست. اگر در مورد کیفیت گوشت و ارتباط آن با سلامت و بهداشت گوشت شک دارید به کتب معتبر بازرسی گوشت مراجعه فرمایید. البته قطعا گران فروشی ربطی به مسول فنی ندارد.
نظر شما
ادامه