کد خبر: ۷۳۰۶۹

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با عنوان نگرانی اهالی طرقبه شاندیز از جولان سگ های هار، اظهار داشت: متأسفانه از ابتدای سال شاهد افزایش بی سابقه شیوع بیماری هاری در این شهرستان هستیم به طوری که تاکنون از 18 موردی که نمونه برداری شده اند، 11 مورد مثبت و 4 مورد منفی بوده اند و برای 3 مورد نیز در حال بررسی و منظر نتیجه آزمایشگاه هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر علیرضا قدرتی» تصریح می کند: ابتلای 11 قلاده سگ به بیماری هاری در مقایسه با سال گذشته، حکایت از افزایش نگران کننده این بیماری مهلک دارد.ویروس هاری در حیات وحش در حال گردش است و مطالعات نشان داده است بیشترین نرخ شیوع بیماری هاری در حاشیه شهرها یا روستاهاست، دقیقا جایی که محل تلاقی حیوانات اهلی و بومی با حیوانات حیات وحش است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه شاندیز بیان می کند: کارشناسان دام‌پزشکی این شهرستان موفق شده اند تنها در مدت دو روز ۲۷۴ قلاده سگ بدون صاحب را واکسینه کنند. از ابتدای امسال تاکنون حدود هزار و 384 قلاده سگ نسبت به بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

وی با بیان این که شهرداری های طرقبه و شاندیز طی سال گذشته حدود دو هزار و ۴۰۰ قلاده سگ را جمع‌آوری کرده اند، خاطرنشان می کند: بحث ایجاد پناهگاه برای سگ‌های بدون صاحب منتفی است ، زیرا تجربه ۲۵ ساله در جمع ‌آوری سگ‌های بدون صاحب حاکی از موفق نبودن این طرح است . اگر بخواهیم تمام سگ‌های بدون صاحب را از یک منطقه جمع‌آوری و آن ها را داخل یک سوله نگهداری کنیم ،غیر از این که آن ها را از محیط طبیعی زندگی شان دور کرده ایم کار مثبت دیگری انجام نداده ایم و همچنین زمینه را برای جایگزینی سگ‌های دیگر در آن منطقه فراهم می کنیم.بنابراین ما باید به سمت اجرای طرح‌هایی پیش برویم که هم اکنون به عنوان طرح‌های موفق در دنیا در حال اجراست.

قدرتی با اشاره به طرح زنده‌گیری و سپس عقیم سازی و درمان و در نهایت واکسیناسیون سگ‌های بدون صاحب ورهاسازی آن ها در سکونتگاه اولیه شان می گوید: راه مقابله با سگ‌های بدون صاحب تنها جمع‌آوری نیست، باید همچون کشورهای پیشرفته قانون‌ منع توله‌کشی به منظور مقاصد تجاری توسط مجلس تصویب شود و این کار تحت نظارت کارشناسان امر باشد و در گام بعدی باید جلوی رهاسازی سگ‌ها در طبیعت توسط صاحبان آن ها همچون دامداران و کشاورزان گرفته شود و این نکته نیز باید تحت حمایت قانون قرار بگیرد تا دیگر کسی سگ‌ها را در طبیعت رها‌ نکند.

منبع: روزنامه خراسان


نظر شما
ادامه