کد خبر: ۷۳۰۳۶

حکیم مهر: دامدار سبزواری به علت فروش یک راس گاو شیری آلوده به تب مالت به پرداخت دویست میلیون ریال جزای نقدی محکوم گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی سبزوار، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: در راستای اجرای دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) کارشناسان مبارزه با سل و بروسلوز شبکه دامپزشکی سبزوار، جمعیت گاوی شهرستان را از نظر بیماری بروسلوز (تب مالت) مورد ارزیابی بالینی و آزمایشگاهی قرار می دهند. در صورت تایید نتایج آزمایشگاهی و به جهت جلوگیری از انتقال بیماری به دام و انسان، دام مبتلا جهت کشتار به کشتارگاه اعزام میگردد. در طی این ارزیابی ها نتایج تکمیلی و آزمایشگاهی یک راس گاو توسط آزمایشگاه شبکه دامپزشکی و آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تایید گردید.

در راستای حذف دام آلوده، شبکه دامپزشکی اخطاریه لازم را برای صاحب دام صادر نمود ولی دامدار بجای ارسال گاو به کشتارگاه اقدام به فروش گاو آلوده به تب مالت به صورت غیر قانونی نموده و به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی با فروش گاو بدون ضوابط سازمانی و عدم رعایت مقررات بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع بیماری تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در نهایت توسط قاضی شعبه 104 دادگاه کیفری دو شهرستان سبزوار به دویست میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم گردید.

«دکتر زیدابادی» گفت: تب مالت یا بروسلوز یک بیماری شغلی می باشد که در دام فاقد علائم بالینی بوده و ممکن است در ثلث آخر آبستی باعث سقط جنین در دام گردد، لذا افرادی که با حیوانات و یا بافت های آلوده  سر و کار دارند  مانند دامداران، کشاورزان، دامپزشکان و کارگران کشتارگاه بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند همچنین تماس با حیواناتی که سقط جنین داشته اند و مصرف شیر آلوده یا فراورده های لبنی آلوده از مخاطرات اصلی برای انسان می باشد. این بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان است و از بعد اقتصادی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی به عموم شهروندان توصیه نمود یکی از راه های مهم پیشگیری این بیماری در انسان استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه می باشد، همچنین وی اظهار داشت: شهروندان عزیز باید از مصرف کره های به اصطلاح چرخ کرده که در لبنیات سنتی به فروش می رسد به صورت مصرف خام بطور جد اجتناب نمایند و در صورت مصرف شیر سنتی از جوشیدن کامل آن اطمینان حاصل نمایند.

 

نظر شما
ادامه