کد خبر: ۷۲۸۹۹
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس کانون سراسری انجمن‌های داروخانه‌داران دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌اکبر دشتی‌زاده» تصریح می‌کند: متاسفانه داروهای پیش‌خرید این زنجیره‌ها عمدتا از شرکت‌های پرتخفیف دارویی یا پرسود بوده که کیفیت را فدای فروش نموده‌اند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «از مزایای زنجیره‌های یکپارچه تولید می‌توان به حذف واسطه‌ها (در نظام های مالی شفاف)، کاهش سن پرورش و افزایش بهره‌وری، کاهش ریسک نوسانات قیمت‌ها و افزایش صادرات و مدیریت یکپارچه اشاره کرد.» این را رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی داروخانه‌داران دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌‌گوید.

«دکتر علی‌اکبر دشتی‌زاده» تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه پرورش جوجه گوشتی و تولید مرغ یکی از ارکان اصلی تامین مواد غذایی و امنیت غذایی برای جامعه بوده و حفظ ایمنی غذا از وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، امید است به لطف پروردگار و نگاه سلامت محور و همسویی رؤسای فعلی سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی کشور بتوانیم از زنجیره‌های یکپارچه تولید در راستای سلامت مردم بهره بگیریم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، منظور از مقاومت باکتریایی چیست؟

امروزه مقاومت باکتریایی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به یک معضل جهانی مبدل شده تا جائی که سازمان جهانی بهداشت یک هفته سال را به آگاه‌سازی درباره این موضوع اختصاص داده است.

یکی از مشکلاتی که نظام بهداشت و درمان در قرن جدید با آن روبروست، رعایت الگوی مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهاست، چون هرچه آنتی‌بیوتیک‌ها در طیور و... بیشتر تجویز و مصرف شود، به همان نسبت مقاومت باکتریایی بیشتر شده و  افزایش اختلال در درمان آنتی‌بیوتیکی انسان‌ها و بروز واکنش‌های آلرژیک و ایجاد اثرات نامطلوب روی میکروفلور طبیعی روده و حتی بروز سرطان‌ها را در پی دارد.

حکیم مهر: این وضعیت در ایران چگونه است؟

متأسفانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران بیش از ده برابر استاندارد جهانی و معادل کل مصرف قاره اروپاست که زنگ خطر و تهدیدی بزرگ برای سلامت مردم است که این مهم باید مدنظر تمام مسئولین و مدیران تولید و همکاران دامپزشکی قرار گیرد.

پرورش طیور و تولید گوشت مرغ حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهد و کشور ما جزء ۱۰ کشور پیشرو در تولید گوشت طیور و نیز جزء ۱۰ واردکننده اول نهاده‌های خوراکی طیور (ذرت و سویا) در جهان است که به دلایل مختلف در مقایسه با کشورهای پیشرفته دارای بهره‌وری پایین‌تری است؛ اینجاست که اهمیت زنجیره‌های تولید یکپارچه مطرح می‌شود.

حکیم مهر: منظور از زنجیره‌های تولید یکپارچه چیست؟

ایجاد زنجیره‌های تولید یکپارچه برای نخستین بار در سال 1931 توسط شرکت غذایی تایسون آمریکا آغاز گردید و در کشورهای نظیر برزیل، انگلستان، فرانسه، آفریقای جنوبی، ترکیه، تایلند و نیز ایران ادامه یافته است که به صورت ساختارهای پرورش قراردادی، مستقل و یکپارچه مدیریت می‌شوند.

با توجه به اینکه پرورش جوجه گوشتی و تولید مرغ یکی از ارکان اصلی تامین مواد غذایی و امنیت غذایی برای جامعه بوده و حفظ ایمنی غذا از وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، امید است به لطف پروردگار و نگاه سلامت محور و همسویی رؤسای فعلی سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی کشور بتوانیم از زنجیره‌های یکپارچه تولید در راستای سلامت مردم بهره بگیریم.

حکیم مهر: این کار چه مزایایی دارد؟

از مزایای زنجیره‌های یکپارچه تولید می‌توان به حذف واسطه‌ها (در نظام‌های مالی شفاف)، کاهش سن پرورش و افزایش بهره‌وری، کاهش ریسک نوسانات قیمت‌ها و افزایش صادرات و مدیریت یکپارچه اشاره کرد.

حکیم مهر: معایب آن چیست؟

از معایب خطرناکی که متاسفانه در کپی‌برداری زنجیره‌ها از کشورهای توسعه‌یافته انجام شده، ورود معنادار زنجیره‌ها به تجارت دارو با ایجاد شرکت‌های دارویی یا داروخانه‌های اجاره‌ای تأمین دارو یا بصورت مستقیم از تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو است که آمار شفافی از مصرف این داروها وجود ندارد و مرغدار را به مصرف بیشتر داروها هدایت می‌کند. این خود تهدید بهداشت عمومی است و نکته قابل تأمل این است که داروهای آنتی‌بیوتیک مانند تجارت ذرت و سویا و جوجه نیست و زنجیره‌ای که کل آنتی‌بیوتیک تولیدی کارخانه‌ای را پیش‌خرید می‌کند، قبل از ایجاد و تشخیص بیماری‌ها و تست آنتی‌بیوگرام و در انبارها نگهداری می‌کنند که بدون تردید نمی‌تواند نگاه سلامت‌محور داشته باشد، متاسفانه داروهای پیش‌خرید این زنجیره‌ها عمدتا از شرکت‌های پرتخفیف دارویی یا پرسود بوده که کیفیت را فدای فروش نموده‌اند.

یکی دیگر از معایب اقتصادی زنجیره‌ها ایجاد انحصار و تعطیلی تعداد زیادی از داروخانه‌ها و بیکاری جمع کثیری از همکاران متخصص و صاحب‌نظر در رشته دامپزشکی خواهد شد.

حکیم مهر: این تجربه در دنیا چگونه است؟

لازم به ذکر است بسیاری از کشورهای پیشرو نظیر انگلستان و فرانسه و... که سیستم زنجیره یکپارچه تولید دارند، پیشتاز در تولید گوشت ارگانیک و بدون مصرف آنتیبیوتیک در جهاناند و با کپیبرداری غلط این زنجیرهها و ورود به چرخه تأمین دارو در ایران این فرصت رشد تبدیل به تهدیدی مقابل سلامت مردم میشود.

حکیم مهر: شما چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

حلقه آخر فروش دارو برای کاهش مصرف دارو با توجه به حجم کمتر از 5/1 درصدی دارو در تولید گوشت طیور باید توسط داروخانههای دامپزشکی کشور پس از اعلام تست آنتیبیوگرام توسط آزمایشگاه و دریافت نسخه انجام پذیرد. توصیهای که در این خصوص به مراکز عرضه دارو و تجویزکنندگان میتوان داشت، پیشنهاد دوز مصرفی واقعی به تولیدکننده است تا اگر قرار است با توجیه اقتصادی نه چندان مناسب واردات نهادههای ذرت و سویا و توزیع آن، تولیدی در کشور رخ دهد، تولید گوشت ضامن سلامت مردممان باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
14
شركت دارويي توليد داخل رانتي با كيفيت هاي پايين و تخفيف هاي پفكي يك بخر ٢ تا ببر… و متاسفانه بيش از ٧٠٪؜ يهم بازار رو گرفته ................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
کدوم تولید بگو اختلاط و بسته بندی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
11
متاسفانه در ایران اسم زنجیره تولید یکپارچه فقط یک اسم برای استفاده از رانتهای مختلف میباشد. چرا بهداشت را فدایه ‌زیاده خواهی عده ای میکنید؟ کدام تولید؟ کدامیک از زنجیره ها در شرایط مختلف و در مواقع نیاز کشور به گوشت مرغ توانسته بحرانهارا کنترل کند؟ در شرایط عادی که مرغدار تولید را انجام میدهد، در مواقع بحرانی نه مرغدار تولید میکند نه زنجیره کمک خاصی به تولید میکند. یک گزارش عملکرد واقعی که نشان دهد زنجیره ها توانسته اند تولید را بهبود بدهند وجود ندارد. گزارشهای غیر واقعی و صوری وجود دارد که هیچگاه راستی آزمایی نشده اند. نیاز است یک کمیته حقیقت یاب که هیچ وابستگی به این نهادهای ثروت ندارد تشکیل شود و حقایق اهداف این زنجیره ها را آشکار کند. البته ما دامپزشکان از حقایق این زنجیره ها کاملا آگاهیم و میدانیم در نهایت چه بلایی به سر بهداشت و سلامت جامعه می آورند. مسئولین در سازمان دامپزشکی به عنوان متولیان بهداشت چشمشان را به روی بسیاری از مسائل بسته اند .................‌.....
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
3
9
صحبتها کامل و جامع بود، همین مطالب و بحثهای دارو در خصوص واکسن هم صدق میکنه. این زنجیره ها زیاده خواهی میکنند و در نهایت باعث ارزان شدن قیمت مرغ نمیشوند. تنها دستاوردی که از این زنجیره ها حاصل میشود بیکاری دامپزشکان و بوجود آمدن مشکلات بهداشتی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
12
0
دکتر دشتی زاده با سلام، وضعیت مقاومت باکتری ها به داروهای ضد باکتری، در ایران مشخص نیست. چنانچه مستندات علمی در مورد مقاومت باکتری ها به داروهای ضد باکتری در مرغداری ها و گاو داری های ایران دارید ارائه فرمایید. به صرف مصرف زیاد آنتی بیوتیک، نمی توان حکم مقاومت به داروهای ضد باکتری را صادر کرد. موضوع مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها موضوع پیچیده و چند عاملی است که به راحتی نمی توان آن را ثابت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
یاد ترامپ افتادم که گرم شدن کره زمین قبول نداشت
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
7
صحبتهای جناب دکتر دشتی زاده بسیار جامع و کامل هستند ..امید است با قدرت و پشتکارو جدیتی که در ایشان سراغ داریم و موفقیتهایی که در تمام زمینه ها و موقعیتهای قبلی داشته اند در موقعیت کنونی هم بتوانند خدمات و آثار ارزشمندی از تلاش خود ارائه دهند و بجا گذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
2
7
آقای دکتر دشتی زاده فردی برای انجام کارهای بزرگ می باشد. فعالیت های ایشان قبل از ریاست کانون سراسری انجمن های داروخانه داران دامپزشکی کشور گواه این مهم است و اطمینان دارم در این موقعیت نیز کارهای بزرگی انجام خواهد داد.
همکار
|
Japan
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
4
با سلام دارو خودش زنجیره مشخصی داره وقتی سلسله مراحل پخش دارو واضح هست و قابل کنترل دلیلی نداره داروخانه یا مرکز مایه کوبی وارد زنجیره بشه این نوع کپی برداری از کشورهای دیگر که درآنجا داروخانه وجود ندارد باعث تاسف است مسئولین دامپزشکی تا موقعی فقط کپی برداری می‌کنند و بدون بومی سازی فقط از خارجی ها کپی پیست می‌کنند این مشکلات بوجود می‌آورند
کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
9
آقای دکتر شما فرمودین عرضه دارو توسط داروخانه پس از آزمایش و ....
شما بفرماید کدام داروخانه تو ایران فقط با ارائه نسخه دارو میفروشه؟ کدام داروخانه به درمانگر غیر مجاز دارو نمیده؟ کدام داروخانه اقدام به معاینه و درمان نمیکنه؟ مگر نه اینکه افزایش روزافزون درمانگران غیر مجاز، ثمره دارو فروشی به ایشان توسط داروخانه و شرکتهای دارویی است؟ وگر نه اگر داروخانه صرفا با ارائه نسخه دارو بده، کدام دامدار و یا مرغدار میتونه داروی زیادی در اختیار داشته باشه که بتونه موجب مقاومت انتی بیوتیکی بشه.
من نمیگم کلینیسینها عاری از ایراد هستن ولی مشکل اصلی رو در داروخانه هاتون دنبال کنین. همین دارو فروشی باعث شده من کلینیسین هم بدنبال تهیه دارو و فروش آن باشم. بیشتر داروخانه ها واکسن هم دارن. آیا داشتن و فروش واکسن در حیطه اختیارات ایشان هست؟
متاسفانه ما همیشه برا خودمون وکیل مدافع پایه یک هستیم و برا دیگران قاضی سختگیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
در بخش طیور، آزمایش قبل از تجویز آنتی بیوتیک تقریبا یک موضوع جا افتاده بین مرغداران و کلینیسینهای طیور هست ولی در دام حق با شماست معمولا آزمایشی انجام نمیشود. در خصوص نسخه هم کاملا حق باشماست و متاسفانه داروخانه دارها الان دارند چوب بدون نسخه داروفروشی را میخورند. هنوز هم دیر نشده با کلینیسینها هماهنگ باشید و بدون نسخه دارو نفروشید بسیاری از مشکلات حل میشود
دکتر دشتی زاده
| Thailand |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
با سلام دوست عزیز
ورود داروخانه ها به درمان و فروش واکسن تخلف است و شما می توانید موارد را از طریق نظام دامپزشکی و اداره کل استانتان پیگیری بفرمایید، ورود درمانگران نیز در حوزه فروش دارو تخلف است و تجویز طبیب را جهت دار و منفعت طلبانه می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
2
2
جناب دکتر
لطف میکنید رفرانس مصرف ده برابر انتی بیوتیک در ایران نسبت به استاندارد جهانی را اعلام نمایید.
پاسخ ها
دکتر دشتی زاده
| Thailand |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
با سلام دوست عزیز
بر اساس میزان تولید آنتی بیوتیک های دامپزشکی در کارخانجات داخلی و مصرف عمده آن در کشور(نه صادرات) - مقالات علوم پزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
1
3
نجات در راستی است. چرا باید برای بیان مخالفتمان با راه اندازی زنجیره ها و میزان اختیارات آنان مجبور باشیم وارد بحث بهداشتی شویم؟ شاید با گفتن واقعیت و پیگیری آن بهتر به نتیجه برسیم. مشکل اصلی ما دامپزشکان با زنجیره ها به مخاطره افتادن شغل و معیشت مان است. وقتی یک زنجیره شروع به کار میکند از درامد داروخانه دار و کلینیسین طیور کاسته میشود. زنجیره ها به درامد دامپزشکان حمله ور شده اند. اکنون که سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی که با مشکل بزرگ ایجاد اشتغال برای دامپزشکان مواجه اند چرا با ارایه مجوز جهت راه اندازی زنجیره ها موجب بیکاری و کاهش درامد دامپزشکان میشوند؟ به نظر من بهتر است مسئولین و روسای صنوف از این منظر جهت مقابله با زنجیره ها اقدام کنند. اکنون مساله اشتغال برای همه ی مسئولین مهم است. افرادیکه بدنبال راه اندازی زنجیره هستند توجیهات و تبعات بهداشتی مطرح شده را رفع رجوع میکنند ولی به مخاطره افتادن شغل دامپزشکان را نمیتوانند رفع رجوع کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ما که با کسی تعارف نداریم. شغل و درامدمان را نابود کرده اند. چرا میخواهید با صدور مجوز زنجیره یکپارچه تولید دامپزشکان را بیکار کنید؟
دکتر دشتی زاده
| Thailand |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
با سلام دوست عزیز
منافع و سود و بقای همکاران دامپزشک از مهمترین موارد است ولی سلامت و بهداشت جامعه نیز موضوع کوچکی نمی باشد و ما در تلاشیم هر دو جهت را به مسولین اطلاع رسانی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
سلام و عرض ادب
دکتر دشتی زاده گرامی ، سلامت و بهداشت جامعه موضوع بسیار مهمی است ولی متولی خود را دارد. وقتی متولیان سلامت و بهداشت تصمیم به صدور مجوز با امتیاز تامین دارو و واکسن برای زنجیره ها میگیرند حتما توجیهات لازم در این خصوص را نیز در نظر دارند و خیلی بهتر از من و شما میتوانند سایر مقامات را هم توجیه کنند. بهترین کاری که روسای صنوف استانی و کشوری میتوانند برای حمایت از زیرمجموعه هایشان انجام دهند صرفا حمایتهای صنفی مانند حمایت از اشتغال و درامد اعضایشان میباشد ، بطور مثال میبایست عنوان کنند واکسن و دارو اگر صرفا در اختیار دامپزشکان باشد شامل n درصد از هزینه کل تولید یک کیلو مرغ میشود و اگر به زنجیره واگذار شود n منهای x درصد از هزینه های تولید یک کیلو مرغ را در بر میگیرد. در واقع باید به مسئولین گوشزد کرد تلاش زنجیره ها برای بدست آوردن امتیاز تامین دارو و واکسن تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده محصولات ندارد و کمک چندانی به افزایش تولید و کاهش هزینه هایشان نخواهد کرد ولی در مقابل اگر این امتیاز به زنجیره ها واگذار شود سبب بیکاری صدها بلکه هزاران دامپزشکی میشود که سالها عمر و وقت خود را در این حرفه صرف کرده اند. به نظر من بهتر است کانون کشوری و روسای انجمنهای استانی در خصوص بحث زنجیره ها استراتژی خود را تغییر دهند و از طریق عدد و رقم و محاسبات ریاضی به مقامات اثبات کنند که صدور مجوز برای زنجیره ها با اعطای امتیاز تامین دارو و واکسن ، در قیمت تمام شده تاثیر چندانی ندارد و تنها دستاورد آن بیکاری دامپزشکان خواهد بود.
دکتر دشتی زاده
| Thailand |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
با سلام دوست عزیز
در مصاحبه بیان گردیده مصرف دارو کمتر از 1.5 درصد در فارم حدودا می باشد که با توجه به نهایتا یک دهم یا دو دهم درصد ارزان‌تر خریدن (در جیب سهامداران و هیات مدیره زنجیره و نه مردم عادی) که عددی معنادار نمی باشد باعث برهم خوردن اشتغال متخصصین و مصرف بی رویه و بدون پاسخگویی داروست.
نظر شما
ادامه