کد خبر: ۷۲۶۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
در دسترس نبودن دامپزشک یکی از مشکلاتی است که در خصوص دام‌ها وجود دارد؛ البته سازمان دامپزشکی زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی کنترل بهداشتی است و لذا این سازمان باید زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد...

حکیم مهر - نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 70 درصد از بیماری‌های عفونی در انسان‌ها از میکروب‌های مشترک بین انسان و دام ایجاد می‌شود، ۷۰ درصد دامها از نظر سل و بروسلوز کنترل نمی شوند، در حالی که یک دام مبتلا به بروسلوز 50 نفر را آلوده می‌کند.

دکتر علیرضا منادی در نخستین همایش شیر و سلامت که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: شیر تنها ماده‌ غذایی است که خداوند به عنوان غذا خلق کرده است، شیر سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و در فرهنگ‌سازی برای مصرف شیر خلاء های بسیاری داریم.

روزانه ۱۰ میلیون لیتر شیر در کشور تولید می شود

نماینده تبریز و اسکو گفت: برخی آمارهایی که ارائه می‌شود، آمارهای کاملاً درستی نیست؛ در برخی از گزارش‌ها آمده است که سرانه مصرف شیر ایرانیان به میزان دوسوم استکان است که باید گفت روزانه 10.2 میلیون تن شیر تولید می‌شود و شیر در بسیاری از کشورها جایگاه مناسبی دارد.

لزوم کنترل آ‌نتی بیوتیک در شیر

این نماینده مجلس اضافه کرد: در مورد شیر و سلامت آن چندین دیدگاه وجود دارد همچنین بحث آنتی‌بیوتیک‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و با مصرف شیرهای آلوده، نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت دارویی ایجاد می‌شود.

آلودگی شیمیایی یا میکروبی شیر باید کنترل شود

منادی ادامه داد: در گذشته که نان به قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شد برای خوراک دام‌ها نان‌های کپک زده استفاده می‌شد که بحث‌های آلودگی با مواد شیمیایی و آلودگی با مواد میکروبی نیز بسیار مهم است.

۷۰ درصد دام‌ها از نظر سل و بروسلوز کنترل نمی شود

وی عنوان کرد:‌ باید دید شیری که مصرف می‌شود شیری آلوده است یا خیر، باید گفت که مسئولان بهداشتی دام‌ها دامپزشکان هستند و در کشور ما اصلی‌ترین تولید شیر توسط دام‌ها انجام می‌شود. مسئله سل، بروسلوز و سالمونلا نیز بسیار اهمیت دارد و حدود 70 درصد از دام‌ها از نظر سل و بروسلوز تست نمی‌شوند؛ این در حالی است که حدود 8 میلیون گاو در کشور وجود دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: حدود یک هزار و 700 میکرو ارگانسیم وجود دارد که بیش از 832 عدد از آنها بین انسان و دام مشترک هستند که این 832 میکروارگانیسم در بروز بسیاری از بیماری‌ها تأثیر دارد همچنین در سازمان دامپزشکی سیاست‌ها بر اساس کشتار است.

وی بیان داشت: بیش از 70 درصد از افرادی که در بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها بستری هستند، بیماری عفونی آنها به دلیل میکروب‌های مشترک بین انسان و دام ایجاد شده است؛ یک دام مبتلا به بروسلوز می‌تواند 50 نفر را آلوده کند و به همین دلیل آلودگی میکروبی شیر بسیار اهمیت دارد و باید همه دام‌ها تحت پوشش نظارتی قرار گیرند.

 

(نفر اول از راست : دکتر منادی - مراسم روز ملی دامپزشکی - 14 مهر 1390 - تهران)

 

سازمان دامپزشکی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد

این نماینده مجلس افزود: در دسترس نبودن دامپزشک یکی از مشکلاتی است که در خصوص دام‌ها وجود دارد؛ البته سازمان دامپزشکی زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی کنترل بهداشتی است و لذا این سازمان باید زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد.

منادی اضافه کرد: ماده غذایی کلسیم بعد از آهن دومین ماده‌ای است که ایرانیان دچار کمبود آن هستند. دامدار هر یک کیلو شیر را 520 تومان عرضه می‌کند که این امر موجب شده است که کاهش عرضه شیر را داشته باشیم و حدود 15 درصد از تولید شیر کاهش پیدا کرده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
0
بهتر است ایشان .........و این آخر دوره مجلس کاری به دامپزشکی و وزارت بهداشت و کشاورزی نداشته باشد.
دکتر شاهو قهرمانی - رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
0
آ ماشاللللللللللا ای جونم!!!!!!!!!!!!!!!!! جناب آقای دکتر منادی!!!! و جنابان دیگه !!!
100 ساله دامپزشکید! تازه فهمیدید درد دامپزشکی، درمونش چیه؟!؟!؟! میخواید دامپزشکی رو اتچ کنید وزارت بهداشت؟!؟!
انتخابات نزدیکه دیگه نه!؟!؟!؟!؟؟
ای الهی که این دفعه هم تو انتخابات برنده شید به حق همهء انبیا و اولیا . . .!!!!!!!
دکتر شاهو قهرمانی - رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
0
اگه واقعا نظر دامپزشکا برای آقایون رده بالا مهمه، بیان و زیر نظر یه نهاد بیطرف اصلح، یه نظر سنجی اینترنتی برگزار کنن.
برای محکم کاری هم از سیستم ثبت کد ملی و شماره نظام دامپزشکی همه رده های شغلی دامپزشکی استفاده کنن تا خدای نکرده کسی وسوسه تقلب به سرش نزنه و فقط یکبار بتونه رای بده!

اینم سوال نظرسنجی:
* دامپزشکی مملکت; الحاق به وزارت بهداشت; برابری حقوق پزشک و دامپزشک; آری یا خیر!؟ *

⃝ الف: آری
⃝ ب: خیر

اگه هم مهم نیست، پس دیگه این تئوری رو ببوسید بذارید کنار . . .
همکار جناب منادی در دانشگاه آزاد تبریز
|
-
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
0
واقعا متاسفم که ........... صاحب نظر در امورات دامپزشکی
.......... و اینم از اظهارات نزدیک انتخاباتشون
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
0
خدایی این بنده خدا از اول هم می گفت دامپزشکی باید برود وزارت بهداشت مگه جلسه با دکتر نوروزی قبل از برکناری از ریاست سازمان دامپزشکی یادتون نیست. تازه درست هم میگه دیگه حق با ایشون است چی از وزارت جهاد کشاورزی به دامپزشکان رسیده که اینقدر دنبال ماندن هستن این اظهار نظر دکتر منادی اصلاً به انتخابات ربط نداره و تو مجلس نشون داد که واقعاً به دنبال حفظ دامپزشکیه و اگه ایشون نبود شاید الان سازمان دامپزشکی نداشتیم و طرح بهره وری سازمان رو منحل کرده بود
نظر شما
ادامه