کد خبر: ۷۲۳۵۴

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: نمونه آزمایشات تشخیصی مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که در گذشته باید به تهران ارسال می‌شد، با راه‌اندازی بخش آزمایش مولکولی آزمایشگاه مرکز تشخیص اداره کل، در استان انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی کاووسی» روز پنجشنبه افزود: با فعالیت بخش آزمایش مولکولی آزمایشگاه مرکز تشخیص این اداره کل، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت ۲ روزه در دریافت پاسخ آزمایشگاه، در تشخیص بیماری و اقدام گروه‌های واکنش سریع مقابله با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه، شتاب داده می‌شود.

استان گلستان با بیش از یک هزار واحد مرغداری و بیش از ۴ هزار هکتار مزارع پرورش آبزیان، یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه تولید فرآورده‌های طیور و آبزیان است.

همچنین مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به مناطق آب‌گیر از جمله تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان همچنین از فعالیت ۱۵ گروه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: این گروه‌ها قبل از ورود پرندگان مهاجر به پهنه آبی دریای خزر و خلیج گرگان، تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و سدها در این استان، ساماندهی و آماده کنترل این بیماری می‌شوند.

کاووسی افزود: از ابتدای امسال تمامی واکسن‌های راهبردی مورد استفاده برای مقابله با بیماری‌های طیور از جمله آنفلوآنزای فوق‌حاد، نیوکاسل و آنگارا در استان براساس داده‌های ثبت شده در سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور دامپزشکی حدود ۵۰۰ میلیون دز بوده است که از این مقدار حدود ۴ میلیون دز به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فارم‌های مرغ مادر و تخمگذار اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

استان گلستان واقع در شمال کشور و در حاشیه بخشی از دریای خزر با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در خود و زمین‌های مستعد از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

 

نظر شما
ادامه