کد خبر: ۷۲۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه از دستیابی فناوران به روش «پلاستینیشن» به‌عنوان تکنیکی بسیار سودآور خبر داد که قادر است از خروج ارز برای خرید مولاژهای خارجی جلوگیری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، هسته‌ای فناور متشکل از اعضا و دانشجویان پژوهشگر؛ «آذین صالحه»، «آیدا اشرفی»، «احمدرضا واحد»، «زهرا ابراهیمی»، «سروش قاسمی»، «کسری مختارپور» و «سعید موسوی» (رشته دکتری حرفه‌ای دامپزشکی) به روشی با عنوان «پلاستینیشن» دست یافتند که قادر است از خروج آب و چربی از بافت و نفوذ دادن پلیمر پلاستیکی به درون سلول‌ها از انواع فساد بافتی جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و عضو این هسته فناور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در این‌باره اظهار کرد: «پلاستینیشن» روشی است که در آن تلاش داریم با خروج آب و چربی از بافت و نفوذ دادن پلیمر پلاستیکی به درون سلول‌ها از انواع فساد بافتی جلوگیری کنیم.

«دکتر پیام رازقی طهرانی» اضافه کرد: «پلاستینیشن» روشی بی‌نظیر برای نگهداری بافت‌هاست و اندام‌هایی که به این روش پلاستینه می‌شوند، خشک، عاری از بو و انعطاف‌پذیر هستند و با مشاهده سلول‌های مختلف آن‌ها زیر میکروسکوپ، ملاحظه می‌کنیم که تقریباً ویژگی‌ها و خصوصیت‌های بافت زنده را دارند.

وی متذکر شد: حفظ شکل و حجم بافت، ماندگاری مادام‌العمر و نگهداری آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش فناورانه است، به عبارتی دیگر پلاستینه کردن روشی است که در آناتومی برای حفظ بخش‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن بافت‌ها قابل لمس و فاقد بو شده، متلاشی نمی‌شود و حتی می‌توانند اغلب خواص نمونه اصلی را نیز حفظ کنند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد توضیح داد: استفاده از این روش همراه با سایر روش‌ها‌ مانند CT_scan و MRI در حوزه‌ آموزش و پژوهش بسیار کاربردی است.

سرپرست هسته فناور «آناپلاستینست» مستقر در مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تبیین کرد: امروزه «پلاستینیشن» به‌عنوان تکنیکی بسیار سودآور قادر است از خروج ارز برای خرید مولاژهای خارجی جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: با توجه به قیمت بالای مولاژ و کیفیت بهتر‌ نمونه‌های پلاستینه شده، این نمونه‌‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای مولاژ و نمونه‌های نگهداری شده در فرمالین باشند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تشریح کرد: از دیگر کاربردهای این روش کمک به تاکسیدرمی جانوران و تبدیل آن‌ها به مدل‌هایی طبیعی برای آموزش دانشجویان‌ دامپزشکی و علوم پایه است.

رازقی طهرانی عنوان کرد: مخاطبان این روش، استادان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و علوم دامپزشکی، مراکز تحقیقاتی، جراحان، دانشجویان پزشکی و دامپزشکی و رشته‌های علوم پایه، دانش‌آموزان علوم تجربی به صورت عمومی، مخاطبان عام، فروشندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها هستند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
4
تبریک میگم خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
1
4
کاش تصویر نمونه کارشون را هم میذاشتن!
این عکسها که مرتبط نیست ظاهرا؛ انسانیه
نظر شما
ادامه