کد خبر: ۷۲۲۱۴
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: کیت تشخیصی انواع بروسلا توسط دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی علوم دام دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تولید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، به گفته «محمد محمدی»، بروسلوز توسط باکتری بروسلا که کوکوباسیل درون سلولی گرم منفی است، ایجاد می شود. بروسلوز با نام های مختلفی مانند تب مالت، تب قبرس یا مدیترانه، حصبه متناوب، تب سنگ جبل الطارق و به طور معمول تب مواج شناخته می شود.

وی بیان کرد: این بیماری در چندین کشور پیشرفته از جمله استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی از بین رفته است، اما همچنان یک مشکل عمده بهداشت عمومی در مدیترانه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین است. این باکتری دامنه وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را درگیر می کند و موجب سقط جنین، کاهش شیر و ناباروری و در نتیجه تلفات اقتصادی زیادی در دام می شود.

این دانشجوی محقق افزود: بروسلا در انسان، بصورت حاد یا مزمن باعث عفونتهای سیستمیک می شود. عفونتهای بروسلا معمولا ا از طریق سطوح مخاطی اتفاق میافتد.

محمدی اظهار کرد: بروسلوز یکی از شایعترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی به دلیل سقط جنین دام می شود و همچنین یکی از بیماری های چند سیستمی تهدید کننده حیات در انسان است.

دانشجوی کارشناسی علوم دام دانشگاه آزاد شهرکرد عنوان کرد: در سال 1886، بروسلا ملیتنسیس برای اولین بار توسط دیوید بروس از طحال یک سرباز انگلیسی که بر اثر بیماری تب دار فوت کرده بود، جدا شد. محمدی تصریح کرد: این بیماری که به تب مالت معروف بود، در بین پرسنل نظامی مستقر در جزیره مالت رایج بود. این باکتری  MICROCOCCUS MELITENSIS  نام گرفت، کهMELITENSIS  از نام رومی مالتا، MELITA گرفته شده است.

این محقق اظهار کرد: در سال 1897، BACILLUS ABORTUS به عنوان عامل سقط مسری در گاو توسط BERNHARD BANG شناسایی شد.

بعدها در سال 1917 مشخص شد که عامل این دو بیماری یکسان است و به افتخار بروس به بروسلا تغییر نام داد. در ایران، B.Melitensis در سال 1932 از کشت خون انسان جدا شد و در جمعیت گاو، B. Abortus از یک جنین سقط شده در سال 1944 جدا شد.

تب مالت اندمیک در کشورهای کم درآمد جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا پیامدهای اقتصادی متعددی در بخش کشاورزی و بهداشت عمومی و بخش های توسعه اجتماعی-اقتصادی دارد. تلاش برای کنترل این بیماری در کشورهای کم درآمد باید رویکرد متفاوتی داشته باشد. تکرار ساده موفقیت های اخیر کشورهای با درآمد بالا در کنترل و ریشه کنی بروسلوز کارساز نخواهد بود، زیرا در کشورهای کم درآمد بار بیماریهای عفونی ناشی از طیف گستردهای از پاتوژنها حداقل ده برابر بیشتر است.

هنگامی که تب مالت در گله، منطقه یا کشوری تشخیص داده میشود، مقررات بین المللی دامپزشکی محدودیتهایی را بر جابجایی حیوانات و تجارت اعمال میکند، که منجر به خسارات اقتصادی هنگفتی می شود. خسارات اقتصادی و همچنین اهمیت دام برای انسان از جمله دلایلی است که باعث میشود برنامههایی برای کنترل یا ریشه کن کردن بروسلوز در گاو انجام شود. بنابراین توصیه میشود اقدامات کنترل و پیشگیری از بروسلوز در حیوانات برای جلوگیری از عفونتهای انسانی انجام گیرد.

بهداشت خوب و لباس/ تجهیزات محافظ در پیشگیری از مواجهه شغلی بسیار مهم است. علاوه بر بررسیهای اپیدمیولوژیک، مطالعات آزمایشی واکسن و راهبردهای کنترل و پیشگیری مؤثر باید تدوین و اعمال شود. اگرچه بروسلوز در برخی از کشورهای توسعه یافته ریشه کن  شده است، هنوز در کشورهای در حال توسعه از جمله اتیوپی باید کار زیادی برای ریشه کنی بروسلوز انجام شود.



انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
4
3
با سلام اگه میشه از جزئیات این طرح بگذارین تا بشه فهمید که چقد کاربرد داره و در صورت امکان در سطح کشور استفاده شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
8
متاسفانه ایشون فقط یکسری اطلاعات کپی پیست درمورد تاریخچه بروسلوز بیان کردن بهتره یکم اطلاعات فنی و ساختاری از کیتشون بگن که استادید نظر بدن آیا کیت کاربردی هست یا بازهم مثل همیشه شوآف دانشگاه آزاد شهرکرد که به کررات دیده ایم
بهرام
|
France
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
1
4
میخواست شاهنامه توضیح بده انجیل واسمون خواند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
2
3
جل الخالق!

رشته علوم دامی چه ارتباطی به بیماری و بروسلا داره ؟ !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
2
3
چه ربطی به رشته ایشون داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
1
2
پای رایانه با ویندوز 7 نشسته و کیت تشخیصی ساختن؟ در مقطع کارشناسی؟ امیدوارم موفق باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
1
نمیدونم چرا دست اندکاران علوم دامی رشته خود را رها کرده و در امور دامپزشکی دخالت می کنند؟ البته ابتکار ایشان جای تقدیر دارد ولی واقعا در علوم‌دامی زمینه برای تحقیقات نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
کدام ابتکار منظورتونه؟
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
1
بابا یکی جلوی این اختراعات و نوآوریهای دانشگاههای شهرکرد را بگیره با این سرعتی که این عزیزان در تمام رشته ها در حال در نوردیدن قله های علوم هستند کم مونده خود علم هم ازشون عقب بمونه ، خدا را شکر با وجوداین همه نخبه در دانشگاههای شهرکرد آینده علمی جهان در حال تغییر وتحول اساسی هست
نظر شما
ادامه