کد خبر: ۷۱۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
مرکز مجازی پژوهش‎های راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) بر اساس بند 2 اهداف و وظایف مبنی بر (رصد فعالیت نهادهای مختلف دامپزشکی و تحلیل این فعالیت‌ها در جهت پاسداشت حریم صنف دامپزشکی) برای نخستین بار نقاط قوت و قابل تأمل برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی را احصاء نموده است...

حکیم مهر - مدیرمسئول حکیم مهر در نامه به رئیس ستاد برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی، گزارش حکیم مهر درباره نقاط قوت و قابل تأمل این مراسم را ارسال کرد.

متن نامه دکتر محمد لطفی‎زاده خطاب به دکتر سید محسن دستور بدین شرح است :

جناب آقای دکتر سید محسن دستور

رئیس محترم سازمان دامپزشکی و ستاد برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی

سلام علیکم

احتراماً با عنایت به برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی در مورخ 14/7/90 ، ضمن ابراز سپاس از تلاش حضرتعالی و کلیه همکاران محترم در ستاد برگزاری این مراسم، به پیوست 6 صفحه شامل دو بخش نقاط قوت و نقاط قابل تأمل برگزاری این مراسم که پس از اخذ نظر برخی مشاورین محترم حکیم مهر تدوین گردیده ایفاد می‎گردد. امید است توجه به نکات پیوست در مراسم آتی و مناسبت‎های مشابه سبب خیر و پاسداشت بیش از پیش وجهه حرفه و صنف دامپزشکی گردد.

توفیقات جنابعالی، همکاران محترم در ستاد برگزاری آن مراسم و کلیه اعضاء معزز جامعه دامپزشکی کشورمان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‎نمایم.

دکتر محمد لطفی‌زاده / مدیرمسئول حکیم مهر

----------------------------------------------------------

متن کامل این گزارش در 34 بند شامل نقاط قوت و نقاط قابل تأمل برگزاری مراسم روز دامپزشکی بدین شرح است :

بسمه تعالی

 

گزارش مرکز مجازی پژوهش‎های راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) درباره نقاط قوت و قابل تأمل برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی -  14 مهر 1390 -  تهران

 

مراسم روز ملی دامپزشکی در سال 1390، صبح پنج‌شنبه چهاردهم مهرماه در محل مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد. مرکز مجازی پژوهش‎های راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) بر اساس بند 2 اهداف و وظایف مبنی بر (رصد فعالیت نهادهای مختلف دامپزشکی و تحلیل این فعالیت‌ها در جهت پاسداشت حریم صنف دامپزشکی) برای نخستین بار نقاط قوت و قابل تأمل برگزاری این مراسم را به شرح ذیل احصاء نموده است:

نقاط قوت :

1 -  برگزاری مراسم در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما: برخلاف سالیان اخیر که این مراسم در سالن حج و زیارت واقع در خیابان آزادی تهران برگزار می‎شد، ضمن تقدیر از تلاش برگزارکنندگان قبلی، گردهمایی دامپزشکان و سایررده‎های دامپزشکی در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما که از عیار بیشتری در میان سالن‎های همایش برخوردار است از نقاط قوت برگزاری مراسم دو سال اخیر بوده است.

2 -  انتخاب مجری دامپزشک : چند تن از دامپزشکان در صدا و سیما به عنوان مجری و گوینده مشغول فعالیت هستند. در این بین انتخاب یک مجری مشهور و معتبر صدا و سیما که دارای درجه دکترای دامپزشکی است هر چند از حیث صدا نسبت به بیژن ناهیدی مجری سابق این مراسم در سالیان اخیر برتری ندارد، لیکن به دلیل شهرت بصری و دامپزشک بودن،  اجرای مراسم توسط دکتر محمد نظری را می‎توان یکی از نقاط قوت این مراسم در دو سال اخیر دانست.

3 -  رونمایی از تمبر روز ملی دامپزشکی : یکی از پیشنهادات مهم حکیم مهر در دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی به این سازمان، انتشار تمبر 14 مهر بود که مغفول ماند، با این حال خلاء این اقدام مهم با ابتکار سازمان دامپزشکی در رونمایی از تمبر روز ملی دامپزشکی برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی ایران که بارزترین نقطه قوت این مراسم در سال 1390 محسوب می‎شود، پر شد.

4 -  نحوه دعوت از دامپزشکان: در حالی که بعضاً در سالیان گذشته متولیان دولتی و غیردولتی برگزاری این مراسم، اطلاع‌رسانی جامعی درباره چگونگی حضور دامپزشکان کشورمان در این مراسم نداشتند، این بار با اعلام یک شماره پیامک امکان ثبت نام و حضور رایگان دامپزشکان و سایر رده‎های دامپزشکی در این مراسم به نحو بهتری نسبت به سالیان قبل فراهم شده بود.

5 -  شیوه تعامل و مدیریت رئیس ستاد برگزاری مراسم: با توجه به نظرسنجی تصادفی حکیم مهر از برخی حاضران در مراسم و انعکاس پاره‏ای نظرات پس از برگزاری مراسم در روزهای بعد، شیوه تعامل و عملکرد رئیس ستاد برگزاری مراسم که ریاست سازمان دامپزشکی را بعهده دارند، می‎تواند از نکات مثبت این مراسم تلقی گردد. تواضع وی در نشستن در ردیف دوم مراسم به رغم حضور رئیس قبلی سازمان دامپزشکی در ردیف جلو، واکنش‎های محترمانه به رویدادهای مراسم و تعامل مثبت با حضار و مدعوین از جمله مواردی است که در این بین می‏توان به عنوان نمونه مصادیق شیوه مثبت تعامل و مدیریت ستاد برگزاری مراسم ذکر نمود. در این بین نباید از تلاش مثبت و قابل تقدیر مجموعه روابط عمومی سازمان دامپزشکی و مدیریت این مجموعه هم غفلت نمود.

6 -  دعوت از چهره‌های ماندگار: حضور چهره‎های ماندگار دامپزشکی در مراسم سالجاری برخلاف سال قبل به عنوان یکی از مهم‎ترین نقاط قوت تلقی می‎گردد. این نقطه قوت با تقدیر از چهره‎های ماندگار دامپزشکی در مراسم، یادبود چهره‎های ماندگار مرحوم و ابراز احترام رئیس اسبق سازمان دامپزشکی به استاد دکتر شیمی مضاعف هم شد.

7 -  حضور مسئولین سابق: یکی از مصادیق وحدت را باید در پرهیز از واگرایی مسئولین فعلی و قدیم نهادهای مختلف دامپزشکی جستجو نمود. در مراسم امسال، حضور برخی مسئولین سابق نهادهای دولتی و غیردولتی دامپزشکی نظیر دکتر نوروزی، دکتر صفاریان و غیره در کنار مسئولین فعلی را می‎توان مصداقی از تحقق وحدت در صنف دامپزشکی کشور و نقطه قوت دانست.

8 -  حضور رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران: انتظار دامپزشکان کشورمان از قدیمی‎ترین تشکل غیردولتی دامپزشکی کشور حضوری وحدت‎آفرین در مجامع مختلف است. حضور دکتر ناصر نبی‎پور به دلیل شخصیت حقوقی فعلی وی در رأس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در این مراسم هر چند از سوی برگزارکنندگان آنچنان که باید پررنگ جلوه داده نشده بود، در جای خود قابل تقدیر است و نقطه قوت محسوب می‎شود.

9 -  پیام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: با توجه به اشتغال تعداد قابل توجهی از دامپزشکان و سایر رده‎های دامپزشکی در نیروهای مسلح و اعمال نظارت‎های بهداشتی در سطوح طب پیشگیری، بهداشت مواد غذایی و پدافند غیرعامل، حضور نماینده وزیر دفاع در غیاب وی که در سفر استانی هیأت دولت بود و قرائت پیام سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اولین بار در این مراسم همانند حضور امیر سرتیپ دکتر لشکری فرمانده بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارتش در مراسم سال 1389 از نقاط مهم قوت مراسم سال جاری محسوب می‎شود.

10 -  حضور ثابت وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم : در حالی که در سالیان قبل بعضاً حضور وزیر جهاد کشاورزی به تنهایی هم با دشواری‎هایی همراه بود یا برخی مسئولین نظیر رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری هنگام حضور در مراسم از عدم اشراف بر حوزه دامپزشکی سخن می‎گفتند، در دو سال اخیر حضور وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارسال پیام به این مراسم ضمن افزایش سطح انتظار دامپزشکان کشورمان برای برگزاری هرچه‎بهتر مراسم در سالهای آتی، نقطه قوت به حساب می‎آید. اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم سال 89 درباره نقش مهم دامپزشکان در بهداشت مواد غذایی و پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و پیشبرد تحقیقات علوم پایه پزشکی و تأکید بر نقش دامپزشکان در طب پیشگیری در پیام سال 90 در صورتی که از سوی مسئولین به درستی تحلیل و پیگیری شود این نقطه قوت را مضاعف خواهد نمود.

11 -  حضور دکتر سید شهاب‎الدین صدر : دعوت از نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام پزشکی که بجز رئیس سازمان صدا و سیما تنها رئیس سازمانی است که در شورایعالی سلامت کشور در کنار وزراء کابینه عضویت دارد، نقطه قوت بارزی بود. زمانی این نقطه قوت مضاعف می‎شود که توسط مسئولین نهادهای مختلف دامپزشکی از جایگاه حقوقی وی در جهت پیشبرد اهداف صنف دامپزشکی کشورمان استفاده شود.

12 -  حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در حالی که در مجلس فعلی تنها یک دامپزشک در جمع نمایندگان حضور دارد و حضور وی در این مراسم از نقاط قوت مراسم محسوب می‎شود، با این حال این نقطه قوت با دعوت و حضور نمایندگان غیردامپزشک مجلس شورای اسلامی مضاعف شده بود.

13 -   پخش فیلم معرفی زوایای مختلف حرفه دامپزشکی: پخش فیلم هر چند کوتاه معرفی زوایای مختلف حرفه دامپزشکی برای حاضرین و نصب بنر معرفی سال جهانی دامپزشکی از جمله اقدامات مثبت و نقاط قوت برگزاری این مراسم محسوب می‌شد.

14 -   حضور نماینده فائو: دعوت از نماینده فائو و سخنرانی وی به دلیل تعاملات بین المللی نهاد دامپزشکی در کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار بود و نقطه قوت محسوب می‎شد.

15 -  پذیرایی: به دلیل برگزاری مراسم در محل مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما عمدتاً حاضرین در این مراسم از امکانات این مرکز و شیوه پذیرایی مرکز بویژه هنگام صرف ناهار رضایت داشتند.

16 -  ساعت برگزاری مراسم: برخلاف سال گذشته به نظر می‎رسید برگزاری مراسم در ساعات قبل از ظهر رضایتمندی حاضرین را در پی داشت.

نقاط قابل تأمل :

1 -  کم توجهی به مناسبت جهانی و جهانیان : معرفی مناسبت‌های داخلی به مجامع جهانی و ارسال اخبار و تصاویر مراسم مرتبط با حرفه دامپزشکی در کشورمان به جهانیان در سالیان قبل همواره با غفلت روبرو بوده است. در مقاطعی هرچند پیامی از رئیس اسبق انجمن جهانی دامپزشکی (دکتر لئون راسل) خطاب به دامپزشکان کشورمان توسط مدیرمسئول حکیم مهر اخذ شد و به مناسبت روز ملی دامپزشکی در اختیار مسئولین نظام دامپزشکی قرار گرفت و با بی‎توجهی آنان هم همراه شد و بدون استفاده ماند اما بجز آن در سالهای پس از آن هیچگاه چنین اتفاقی تکرار نشد. لیکن با توجه به نامگذاری سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی انتظار می‎رفت امسال پیامی از انجمن جهانی دامپزشکی (WVA) یا سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) اخذ و خطاب به حاضرین قرائت می‎شد. پس از برگزاری این مراسم هم انعکاسی از آن در مجامع جهانی و رسانه‎های مرتبط با دامپزشکی در سطح جهان مشاهده نگردید!

2 -  اطلاع‎رسانی ضعیف: در حالی که حکیم مهر با گذشت ساعتی از برگزاری مراسم، شروع به انتشار اخبار مرتبط نمود و این روند با انتشار بیش از 60 عکس و گزارش‎های مختلف خبری تا بامداد جمعه 15 مهرماه هم ادامه داشت، سایت سازمان دامپزشکی خبری در این خصوص مخابره نکرد. این در حالی است که امکانات متعدد فیلمبرداری و عکاسی در اختیار آن سازمان بود و به رغم آن تصاویری از مراسم توسط آن سازمان منتشر نشد و حتی پیام وزراء نیز با فاصله چند روزه و آنهم با جانمایی اشتباه در سایت سازمان (پایین سایت) به نمایش درآمد.

3 -  حضور کمرنگ خبرنگاران: با توجه به برگزاری مراسمی به مناسبت روز ملی دامپزشکی انتظار آن بود که وجه ملی و گستره وسیع این مناسبت با حضور پررنگ خبرنگاران رسانه‎های مختلف بارزتر شود اما این مهم تحقق نیافت و دوربین‎های شبکه‎های مختلف تلویزیونی به رغم حضور مسئولین مختلف کشوری و لشکری دیده نشدند!

4 -  انتشار گزارش عملکرد: از آنجایی که اغلب شرکت کنندگان در این مراسم در جریان اهداف و فعالیت‎های سازمان دامپزشکی بودند لزومی به سخنرانی با مضمون گزارش عملکرد و معرفی این اهداف نبود و به نظر می‎رسد باید در اینگونه مراسم ضمن بیان پیشرفت‎ها در حوزه‎های مختلف به مشکلات و مسائل مرتبط با حرفه دامپزشکی پرداخته و نتیجه پیگیری مسئولین طی یکسال گذشته (بطور مثال از مهر 89 تا مهر 90) به حاضرین ارائه شود. بدیهی است با کوتاه شدن زمان سخنرانی‎های آمارگونه و خسته‎کننده بعنوان نمونه امکان سخنرانی‎های کوتاه نماینده‎ای از میان چهره‎های معزز و ماندگار و گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم و یا سرپرست محترم مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‎سازی رازی فراهم می‎شد.

5 -  بی‎توجهی به سایر رده‎های دامپزشکی : به رغم خدمات شایان توجه و انکارناپذیر سایر رده‎های دامپزشکی در عرصه بهداشت و پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، بیماری های دامی و بهداشت فراورده های خام دامی، متأسفانه در این مراسم توج

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
0
0
جناب آقای دکتر لطفی زاده
با سلام وعرض ادب
ضمن تشکر از تحلیل خوب حضرتعالی ،از اینکه مثل همیشه ،علی رغم دامپزشک بودنتان به فکر سایررده های دامپزشکی هستید متشکرم.
قابل توجه مدبران سازمان دامپزشکی کشور که :تلاشهای شما برای احقاق حقوق پرسنل سازمان دامپزشکی در صورت عدم توجه برابربه سایر رده های دامپزشکی نتیجه ای نخواهد داشت
جمعی از پرسنل اداره کل دامپزشکی استان......
دکتر قهرمانی دامپزشک کورد
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
0
0
خیلی از دکتران دامپزشک پیشکسوت قبل از شروع برنامه چهره های ماندگار TV به سرای باقی شتافتند و در هیچ مراسمی از انها یاد نشده است حتی در مراسم روز ملی دامپزشکی
نظر شما
ادامه