کد خبر: ۷۱۹۴

حکیم مهر - روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نشانی اماکن مجاز عرضه دام زنده در مشهد را اعلام کرد.

مسئول روابط عمومی این اداره کل گفت: در شهرستان مشهد 5 مکان عرضه بهداشتی دام زنده مشخص شده  است که شهروندان مشهدی می توانند در روز عید قربان دام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه و نسبت به کشتار آن در کشتارگاه های مجاز و تحت نظر دامپزشکی اقدام کنند.

هادی زارعی، از بازار دام مهد طوس واقع در جاده بهشت رضا، مقابل پمپ بنزین، بازار دام عسگریه واقع در جاده قدیم قوچان، بعداز سه راه فردوسی، بازار دام حافظ واقع در جاده کنه بیست، بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد واقع در کشتارگاه صنعتی در تپه سلام و بازار دام موقت جنب میدان قائم، مقابل آسایشگاه فیاض بخش  به عنوان میادین دام تحت نظارت دامپزشکی در مشهد یاد کرد و گفت: در دیگر شهرستان های استان نیز میادینی در این خصوص توسط شهرداری و دامپزشکی در نظر گرفته شده که از طریق ادارات مذکور اطلاع رسانی  شده است.

وی از شهروندان خواست تا از خرید دام از دیگر مناطق در مشهد و شهرستان های استان خودداری کنند و ذبح دام را حتما در کشتارگاه های مجاز انجام دهند.

زارعی یادآور شد: کارشناسان دامپزشکی بر سلامت دام های موجود در میادین یادشده نظارت می کنند تا از بروز عوارض احتمالی و مخاطره آمیز بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری به عمل آید.

همچنین روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همزمان با عید قربان و با توجه به انجام سنت حسنه قربانی در این روز، نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در تمامی شهرستان‌های استان توسط 250 نفر کارشناس دامپزشکی، 30 ناظر ذبح شرعی در قالب 150 اکیپ ثابت و سیار  انجام خواهد شد.
در اطلاعیه این روابط عمومی آمده است: با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان و همچنین بازگشت حجاج بیت‌ا...الحرام و با عنایت به سنت حسنه قربانی و کشتار دام  توسط خیرین و استقبال کنندگان، به اطلاع می‌رساند کشتار دام خارج از کشتارگاه مخاطره آمیز بوده و نه تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه باعث آلودگی محیط زیست شده و امکان ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مهلک مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، سل، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، سیاه زخم و صدها بیماری دیگر را بین افراد جامعه فراهم می‌نماید.
لذا این اداره کل در روز عید قربان با همکاری کلیه ادارات و نهادها، از جمله فرمانداری ها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، موسسات خیریه و کشتارگاه صنعتی مشهد  با هدف هدایت کشتار دام های قربانی به کشتارگاه به منظور جلوگیری از مخاطرات بهداشتی و پیشگیری از اثرات روحی و روانی و در نهایت ارتقای سطح بهداشت عمومی تسهیلات و تمهیداتی را برای نیکوکاران در این روز فراهم آورده است.
این روابط عمومی از کلیه شهروندان نیز خواسته است جهت پیشگیری از مخاطرات مذکور و نیز استفاده بهینه از کلیه امکانات کشتارگاه، کشتار دام خود را در کشتارگاه ها و خیریه‌های تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تمامی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان در روز عید قربان فعال بوده و کشتارگاه‌های دام استان نیز با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی فعال می‌باشند.
روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، خاطرنشان ساخته: با توجه به هماهنگی صورت گرفته کلیه خدمات کشتارگاهی در سطح استان در روز عید قربان رایگان ارائه شده و در این راستا از کلیه شهروندان درخواست می‌گردد در صورت داشتن هرگونه ابهامی دراین زمینه در مشهد با شماره‌تلفن‌های 75-35-7250025(شبکه دامپزشکی مشهد)، 6228115(واحد نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی)، 7624208(مرکز پیام جهادکشاورزی استان) و در شهرستان‌های استان، با نزدیکترین شبکه دامپزشکی تماس حاصل نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه