کد خبر: ۷۱۸۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: خبر مسرت‌بخش درخشش نام اساتید دانشگاه شیراز در میان ۲ درصد پژوهشگران پراستناد جهان چند سالی است برای ما شیرازی‌ها و فارسی‌ها غرورآفرین است، اساتیدی که از دانشگاه شیراز در این رقابت جهانی شرکت کرده و چهره برتر شناخته می‌شوند و قطعا عزت و افتخاری برای کشور، مردم و شهر و استان‌شان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، هر ساله محققین دانشگاه استنفورد کلیه محققین را بر اساس اطلاعات در حوزه‌های تخصصی مربوطه به طور دقیق از نظر ارجاع محققین به مقالات، H-index، تعداد ارجاعات نسبت به مقالات و شاخص‌های گوناگون دیگر ارزیابی کرده و محققین شاخص را که در زمره 2% پژوهشگران پر استناد در دنیا هستند در ۲ لیست جداگانه اعلام می کنند.

لیست اول افرادی که سالهاست بر اساس طول عمر علمی خود در این لیست جای گرفته اند که در سال 2022 تعداد 27 نفر از دانشگاه شیراز در این لیست قرار گرفتند و لیست دوم شامل محققینی است که در یکسال، یعنی سال 2021، در لیست یکساله محققین 2% قرار گرفته‌اند که درسال‌جاری 44 نفر از دانشگاه شیراز در این لیست قرار گرفته‌اند.

جای خوشحالی است که در لیست مزبور «دکتر احمد عریان» با کسب رتبه پنج در بین محققین پراستناد دنیا و «دکتر حمیدرضا پورقاسمی» با کسب رتبه ۳۳ در این میان برتر شناخته شده‌اند.

دکتر احمد عریان که اهل شهرستان داراب و از اساتید پیش کسوت دانشگاه شیراز است امسال برای بار چهارم موفق به کسب رتبه برتر شده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره معضلات پژوهشی و مشکلاتی که تقریباَ در تمام رشته‌های تجربی نظیر گرایش‌های مختلف علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، معماری و همینطور رشته های مختلف دامپزشکی وجود دارد، اظهار داشت: مورد اول، از رده خارج شدن تجهیزات آزمایشگاهی و جایگزین نشدن آنها در سالهای اخیر و نبود تجهیزات های تک و روزامد دنیا در آزمایشگاههای تحقیقاتی و تشخیصی است.

وی ادامه داد: تأثیر تورم، محاصره اقتصادی و تحریم‌ها بر خرید مواد مصرفی آزمایشگاهی نظیر مواد شیمیایی، کیت ها، آنزیم ها و... و مشکل شدن و یا امکان ناپذیر شدن انجام آزمایشات لازم برای محققین مورد دوم است.

استاد دانشگاه شیراز افزود: عدم ورود موثر سازمان‌ها، نهادها و بخش خصوصی در تحقیقات دانشگاهی و ارجاع ندادن مشکلات خود به محققین دانشگاهی از موارد دیگر است، در نتیجه سازمان‌ها، نهادها و بخش خصوصی در راه اندازی آزمایشگاه‌های دانشگاهها، تجهیز آزمایشگاهها و تأمین مواد مصرفی ورود نکرده و احساس مسئولیتی از خود نشان نمی‌دهند.

او در ادامه، عدم اولویت‌بندی مشکلات منطقه‌ای و ملی و واگذاری مسئولیت خاص به هر سازمان و نهاد با مشارکت دانشگاههای همان منطقه و تأمین هزینه های اجرایی، مشاوره ای، نظارتی و تحقیقاتی طرح مربوطه را نیز در این راه موثر خواند و ادامه داد: همچنین تداوم کار سنتی در بخش اجرا اعم از بخش دولتی و خصوصی از دیگر مشکلات ما در این حوزه است.

عریان تاکید کرد: متأسفانه سازمانها، نهادها و صنعت بخش خصوصی به R&D معتقد نیستند و به سیکل معیوب سعی و خطا ادامه می دهند.

وی از عدم برخورد مدیران کلان استانی با مدیران سازمان‌ها و نهادهایی که طرحهای خود را به محققین دانشگاههای استان واگذار نمی کنند، گلایه کرد و گفت: در حالیکه محققین دانشگاههای استان توان رفع نواقص صنایع مختلف استانی و همینطور مشکلات اقتصادی، حقوقی، جامعه شناسی، مالی و سایر علوم تجربی و علوم انسانی سازمانها، شرکت ها، کارخانه ها و... را دارند ولی عملا از توان ایشان در اجرا، نظارت، مشاوره و تحقیقات بهره برداری نمی شود.

وی در ادامه افزود: عدم توجه به دانشگاهها در بودجه‌ریزی و باورمند نبودن به این موضوع که زیربنای توسعه پایدار ملی، توجه به امر آموزش و پژوهش است، یکی از مهمترین دهها دلیل مهم دیگر در پانگرفتن ارتباط دانشگاه و صنعت و غیرصنعتی ماندن بعضی استانها نظیر استان فارس است.

او با تاکید بر اینکه دانشگاه شیراز معدن استعداد و توانمندی است و با داشتن چنین دانشگاهی باید آسیب شناسی شود که چرا فارس استان صنعتی نیست، اذعان کرد: در دانشگاه شیراز متخصصین توانمندی وجود دارند که می توانند مشکل صنعت، آب، خودروسازی، خطوط ریلی، برق، راه و ساختمان، کشاورزی، جرم، بزه، حاشیه نشینی، شهرسازی و ده ها مشکل استان و کشور را حل کنند.

استاد برجسته دانشگاه شیراز ادامه داد: سالی بیش از 2000 پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه شیراز دفاع می شود که اگر صرفاَ 20 % آنها تقاضا محور باشد می تواند سالی 400 مشکل استان و کشور را کاهش دهد. هزینه این پایان نامه ها را طی قراردادهایی با حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه بپردازید تا برای رفع مشکل شما انجام شود.

وی با بیان این سوال که کدام مدیرکل استانی و یا مدیران شهرستانی مشکلات حوزه کاری خود را به اساتید دانشگاه ارجاع کرده اند که دست رد بر سینه آنها زده شده باشد، گفت: کدام سازمان تقاضای بازآموزی کارشناسان خود را داشته است که بدون نتیجه دانشگاه را ترک کرده باشد؟ یا تاکنون کدام مدیران در زمینه تبدیل شهرهای بزرگ کشور به شهر هوشمند، رفع گره‌های ترافیکی، رفع مشکلات کارخانه‌های تعطیل شده استان از دانشگاهها کمک خواسته اند که با لبیک دانشگاهیان مواجه نبوده‌اند؟

وی اظهار داشت: در همین دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، آزمایشگاههای رفرانس یا مرجع کنترل کیفی وجود دارد و متخصصین دانشکده می توانند ضروری ترین خدمات را به سازمان استاندارد (قرار گرفتن در لیست آزمایشگاههای رفرانس سازمان استاندارد و همینطور مشارکت در تدوین استانداردهای جدید) و محیط زیست (به خصوص در حوزه حیات وحش)، شهرداریها (به خصوص در حیطه کنترل حیوانات ولگرد، بهداشت کشتارگاهها، بهداشت و درمان حیوانات باغ های وحش و باغ پرنده و...) و همینطور خدماتی به سازمان دامپزشکی و جهاد سازندگی و به دانشگاه علوم پزشکی بدهند.

عریان تاکید کرد: فراورده‌های لبنی، گوشتی، صنایع داروسازی، کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی، تدوین استانداردها به خدمات متخصصین رشته‌های مختلف دامپزشکی نیازمندند. سازمانها، نهادها، صنعتگران بخش خصوصی وخیرین در راه اندازی و تجهیز آزمایشگاههای موجود و تأمین مواد مصرفی آنها به دانشگاهها کمک کنند.

بودجه های موجود دانشگاهها که توسط دولت تخصیص می یابد تکافوی رفع چنین مشکلاتی را نمی‌کند.

او با بیان اینکه حل دانش‌بنیان مشکلات با حضور متخصصین دانشگاهی، اقتصاد مملکت را شکوفا خواهد کرد، گفت: دیگر، پلی یا سازه دیگری که با صدها میلیارد تومان هزینه ساخته شده با زلزله چهار و نیم ریشتری فرو نخواهد ریخت، در استفاده از آبها و همینطور ذخیره سازی آنها ابتکارات علمی جای روش‌های سنتی را خواهد گرفت و کشاورزی کشور متحول‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: مدیران استانی و صنعتگران بخش خصوصی می توانند در جهت توسعه پایدار و شکوفایی حوزه کاری خود موفق عمل کنند در صورتی‌که مرتب مشکلات و آینده‌نگری حوزه کاری خود را با همفکری متخصصین دانشگاهی استخراج کنند، مطالعه کنند و در زمینه رفع مشکلات از دانشگاهیان کمک بخواهند.

وی افزود: همچنین کمیسیون‌های مشاورتی با متخصصین ذیربط داشته باشند و به نظر دانشگاهیان به عنوان کارشناس اهمیت بدهند (نه آنکه آنها را به عنوان زینت المجالس در جلسات خود داشته باشند)

عریان تاکید کرد: آزمایشگاههای دانشگاهها را مرکز تشخیص مشکلات حوزه کاری خود، محل یافتن راه حل رفع مشکل و ابتکار و نوآوری تلقی کنند و آنها را تجهیز نمایند، مواد مصرفی آنها را تأمین کنند و هزینه خدمات و هزینه پایان نامه‌های کاربردی موردنیاز حوزه خود را بپردازند و در اجرا، مشاورت و نظارت از متخصصین دانشگاهی کمک بگیرند.

این پژوهشگر برتر دنیا در پایان خطاب به مسئولان و مدیران گفت: به کارهای دانش بنیان اعتماد کنیم، حضور متخصصین در نظارت، مشاوره و اجرا را هزینه نپنداریم و از تجربه کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و حتی مالزی درس بگیریم؛ چراکه صنعتی شدن این کشورها در گرو همکاری نزدیک متخصصین و سازمانهای دولتی و صنایع کوچک و بزرگ بخش خصوصی بوده است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
غلامرضا مصباح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
1
2
با سلام و عرض ارادت ویژه خدمت استاد عزیزم
امیدوارم همواره سالم و در اوج بمانید
ارادتمند و شاگرد همیشگی تان
ناشناس
|
Lithuania
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
1
1
درود بر استاد عزیز پروفسور عریان.
بیانات ایشان همواره راهگشاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
0
اقای دکتر عریان H-INDEX 41 دارد
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
1
حکیم مهر در متن دائم نوشتی عریان ، عریان نه پروفسور و اسنادی، نه دکتری نه حتی آقایی این دیگه جای گلایه نمی‌گذارد که در مصاحبه سایر مطبوعات غیر تخصصی دامپزشکی ، دامپزشک را دکتر هم خطاب نمی‌کنند . واقعا که!
متن را تصحیح کن
نظر شما
ادامه