کد خبر: ۷۱۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایری کشور گفت: ما از معدود کشورهایی هستیم که با این وسعت سرزمینی بیش‌ از ۲۳ نوع گونه یا نژاد دامی داریم که با مناطق سرزمینی کشورمان انطباق دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مهدی میزبان» با اشاره به این‌که عشایر حدود ۲۸ میلیون جمعیت دامی دارد که نسبت به شرایط مرتع زیاد هم هست، اظهار کرد: اگر فرض کنیم سال گذشته نهاده یارانه‌ای مانند جو را ۲۸۰۰ تومان می‌دادیم و قیمت گوشت به طور متوسط ۵۵ هزار تومان بود الان جو و خیلی از نهاده‌ها بالای ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان است ولی قیمت دام زنده دو برابر نیز نشده و نهایتاً ۳۰ درصد رشد داشته است، یعنی قیمت علوفه ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته ولی قیمت دام زنده ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: به ویژه که در شرایط خشکسالی هستیم دام داشتی یا همان میش را به نازل‌ترین قیمت و زیر ۳۰ هزار تومان می‌فروشند پس در این شرایط این دامداری برای عشایر به صرفه اقتصادی نیست و ما باید به صورت متعادل و هماهنگ هم از تولید کننده که عشایر بوده و هم از مصرف کننده که حقشان است حمایت کنیم.

میزبان عنوان کرد: در شرایط کنونی به خاطر بحث‌هایی مانند برداشتن ارز ترجیحی آن مقداری که باید از تولیدکننده حمایت می‌شد تا بحال خیلی ثمربخش نبوده و امیدواریم با تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی دیده که خرید حمایتی و صادرات دام عشایر است اوضاع بهتر شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایری کشور عنوان کرد: برای صادرات چیزی حدود ۷۰ هزار رأس برای صادرات در نظر گرفته شده که حدود ۲۰ درصد آن مربوط به دام عشایر است.

وی تصریح کرد: اخیراً مکاتباتی انجام شده که صادرات دام عشایر از طریق تعاونی‌های عشایری انجام شود و سازمان امور عشایری تسهیلات خوبی را برای تأمین نهاده برای عشایر و تشکل‌های عشایری در نظر گرفته که علوفه بخرند و به صورت مدت‌دار و با قیمت مناسب‌تر در اختیار عشایر قرار دهند که در این شرایط گذار از حذف ارز ترجیحی و تداوم خشکسالی کمکی کنیم که آن‌ها را در عرصه تولید نگه‌داریم.

دام عشایر ذخایر ژنتیکی دام کشور هستند

میزبان بیان کرد: اگر این تمهیدات به درستی انجام نشود شرایطی رصد می‌شود که برخی عشایر می‌خواهند از سر استیصال دام مولد خود را بفروشند که این فاجعه خواهد بود، چون دام عشایر ذخایر ژنتیکی دام کشور هستند به عنوان مثال دامی که تابستان در خوزستان مقاومت کرده و آن‌جا را تحمل می‌کند در آذربایجان و کردستان تلف می‌شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایری کشور عنوان کرد: ما از معدود کشورهایی هستیم که با این وسعت سرزمینی بیش‌از ۲۳ نوع گونه یا نژاد دامی داریم که با مناطق سرزمینی کشورمان انطباق دارد، اگر هرکدام از آن‌ها کم بشوند معلوم نیست جابجایی چه نتیجه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: ابتدا باید سعی کنیم با تمهیدات و کمک‌ها جلوی فروش و از دست دادن دام مولد را بگیریم، دوم کسی‌که دام خود را به ویژه با قیمت نازل می‌فروشد آنقدر سرمایه ندارد که آن‌را در جایی به کار بگیرد بغیر از حاشیه‌نشینی و مهاجرت ناخواسته که عوارض اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ناهنجاری‌ها گریبان‌گیر خانواده‌ها و شهرهای مقصد مهاجرت می‌شود که باید به کمکشان بشتابیم که به صورت ناخواسته این زندگی را از دست بدهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
0
فرق گونه و نژاد رو بلدی جناب؟
نظر شما
ادامه