کد خبر: ۷۱۴۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از کنترل جمعیت موش در شهر تهران با سموم جدید خبر داد و گفت:‌ بستن منافذ و حفره‌های باز به کاهش جمعیت این حیوان موذی کمک می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، «شادی مالکی» درباره استفاده از سموم جدید برای کنترل جمعیت موش‌ها در شهر گفت:‌ موش‌ها جانوران باهوشی نسبت به انواع سموم هستند و دراین باره بررسی‌های زیادی انجام شده و تحقیقات نشان داده که سم‌های قبلی دیگر تاثیر چندانی به آنها ندارد و روز به روز به تعداشان اضافه می‌شود بنابراین طعمه‌گذاری با سموم دارای مجوز و با کمترین ضرر به محیط زیست را در اولویت گذاشتیم.

او با بیان اینکه قرار است در تهران از سم‌های جدید با عنوان سم بیولوژیک استفاده کنیم، گفت: همه این سموم نیز تحت نظارت وزارت کشاورزی است.

مالکی افزود:‌ در حال حاضر نوع سم‌ها را با توجه به کلونی‌های احصا شده تغییر داده‌ایم‌ و به زودی سم‌های ایرانی و خارجی جدید خریداری شده را با توجه به نیاز هر منطقه در اختیار مناطق ۲۲ گانه تهران قرار می‌دهیم.

بستن منافذ باز مخازن زباله‌های شهر

معمولا اطراف سطل‌های زباله جانوران موذی دیده می‌شوند که وجودشان مانع از نزدیک شدن شهروندان به مخازن می‌شود. مالکی دراین باره از بستن منافذ باز معابر و حفره‌ها در اطراف مخازن در شهر به عنوان طرح اجرایی جدید خبر داد و گفت: روش کنترل موش‌گیری به صورت طعمه‌گذاری انجام می‌شود، اما روش دیگری که به‌تازگی در کاهش جمعیت موش‌ها نقش خوبی داشته، بستن منافذ باز جداره‌های انهار و معابر و حفره‌های باز اطراف مخازن با سیمان بود و در آغاز این طرح کم‌شدن تعداد موش‌ها در همان نقاط کاملا محسوس دیده می‌شد و اقدام دیگر نظارت جدی به پاکسازی و لایروبی انهار به طور منظم و از طرفی نظارت بیشتر به برنامه‌ریزی تخلیه به موقع مخازن و کف‌شویی مخازن است.   

اجرای طرح‌های آموزشی برای کاهش زاد و ولد موش در تهران

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه افزود: برای کنترل و جمع‌آوری موش‌ها طرح‌های مختلفی را در مناطق برای اجرا گذاشته‌ایم و اکیپ‌های پشتیبان توسط اداره پسماند هم برای اجرا و هم برای بحث آموزش به مناطق اعزام می‌شوند. همچنین اکیپ‌های ثابتی هم در همه مناطق برای کنترل جوندگان و مبارزه با موش وجود دارد که در قراردادهای پیمانکاران خدمات شهری دیده شده اما به جهت ارتقا کیفیت خدمات نیز تیم پشتیبان را به عنوان طرح خدمت به مناطق اعزام می‌کنیم که هم بحث آموزش را دنبال می‌کنند و هم پشتیبانی بیشتری از اکیپ‌های اجرا انجام می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی جمعیت موش‌های تهران

مالکی در ادامه درباره جمعیت فعلی موش‌ها در تهران گفت: هیچ‌وقت نمی‌توان آمار دقیقی از وجود موش‌ها در تهران اعلام کرد چون موش زاد و ولد بالایی دارد؛ بنابراین نمی‌توان به طور مشخص آماری از موش‌ها داد ولی براساس پیام‌های سامانه ۱۳۷ و بازدیدهای کارشناسی اکیپ‌های شهرداری به طور همزمان در محل صورت می‌گیرد می‌توان گفت جمعیت موش خیلی کمتر از این رقم و تعدادهاست و با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بوده‌ایم. امیدوار هستیم با تلاش اکیپ‌ها و مشارکت شهروندان این جمعیت را به حد قابل قبول در شهر برسانیم.

 

اولویت، شناسایی نقاط آلوده به موش است

مالکی در ادامه گفت:‌ در گذشته یکسری روش‌های تشویقی از سوی اداره پسماند شهرداری تهران اجرا می‌شد که چندان به لحاظ بهداشتی و امنیتی قابل تایید نبود و دیگر ادامه پیدا نکرد چرا که این روش‌ها ایجاد ترس و وحشت بین شهروندان می‌کرد. از همین رو، اکنون شهرداری خودش برای جمع‌آوری موش‌ها اقدام کرده است و دراین‌باره دیگر از شهروندان کمک نمی‌گیریم و فقط به آنها آموزش می‌دهیم به طوری ‌که آموزش را از نقاط آلوده به موش اختصاص داده‌ایم. براساس بررسی‌های صورت گرفته ابتدا نقاط آلوده شناسایی شده و پیرو این اقدامات آموزش‌ها را با کارشناسان آغاز کرده‌ایم. به عنوان مثال اغذیه فروشان و سوپری‌های میوه از جمله این صنوف هستند که باید درباره فعالیتشان با زاد و ولد و ازدیاد جمعیت موش‌ها اطلاعات کافی داشته باشند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
0
6
الان یه عده پیدا میشن فاز روشنفکری بر میدارن که موشام حق زندگی دارن، خدا جون نداده که شما بگیرید، بشر باید نابود بشه بجای موشا، کره زمین باید از دست بشریت خلاص بشه، طبیعت و کارما انتقام موشارو از فرزندانتون میگیره، هر کشوری که با موشا بدرفتاری کرده نابود شده، و ....
نظر شما
ادامه