کد خبر: ۷۱۴۶۸

حکیم مهر: پژوهشگران معتقدند با ایجاد تغییراتی ساده در تغذیه دام‌ها و ماهی‌ها می‌توان برای یک میلیارد نفر غذا تهیه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، قحطی و سوءتغذیه میلیون‌ها نفر را در دنیا تهدید می‌کند. تولید غذا برای چهارپایان و ماهی‌ها منابع طبیعی محدودی را که برای تولید غذای بیشتر برای انسان‌ها استفاده می‌شود، محدودتر می‌کند.

حاصل مطالعات پژوهشگران دانشگاه آلتو در فنلاند حاکی از این است که می‌توان با تنظیم تغذیه دام‌ها و ماهی‌ها، تولید را حفظ کرد و در عین حال مواد غذایی بیشتری را در دسترس مردم قرار داد.

این تغییرات نسبتاً ساده، عرضه جهانی غذا را به میزان شایان توجهی افزایش می‌دهد و تا ۱۳ درصد بیشتر کالری لازم برای افراد را تأمین می‌کند بدون اینکه استفاده از منابع طبیعی را افزایش دهد یا در رژیم‌های غذایی تغییرات زیادی ایجاد کند.

در حال حاضر، حدود یک‌سوم غلات برای تغذیه حیوانات استفاده می‌شود و حدود یک‌چهارم ماهی‌های صیدشده صرف تغذیه انسان‌ها نمی‌شوند. پژوهشگران دانشگاه آلتو، پتانسیل استفاده از بقایای محصولات زراعی و محصولات جانبی غذایی را در دامپروری و آبزی‌پروری به‌ منظور آزادسازی مواد قابل استفاده برای انسان بررسی کردند.

آن‌ها جریان غذا و تغذیه همچنین محصولات جانبی و باقیمانده آن‌ها را از طریق سیستم تولید جهانی غذا تجزیه و تحلیل کردند. سپس راه‌هایی را برای تغییر این جریان‌ها به‌منظور ایجاد نتیجه‌ای بهتر شناسایی کردند؛ مثلاً اینکه می‌توان دام‌ها و ماهی‌های پرورشی را به جای موادی که برای استفاده انسان‌ها مناسب هستند، با محصولات جانبی سیستم غذایی مانند چغندرقند یا تفاله مرکبات، محصولات جانبی ماهی و دام یا حتی بقایای محصولات زراعی تغذیه کرد.

البته پژوهشگران به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که برخی از تغییرات، مانند تغذیه دام‌ها با بقایای محصولات زراعی منجر به کاهش بهره‌وری دام می‌شود.

مشکل دیگر این است که غذای خوراکی انسان که در حال حاضر در دامپروری و آبزی‌پروری استفاده می‌شود با غذایی که مردم به آن عادت دارند متفاوت است؛ مثلاً، انواع مختلف ذرت در صنایع خوراک دام استفاده می‌شود و برخی از دانه‌ها کیفیت پایین‌تری دارند؛ ضمن اینکه ماهی‌های استفاده‌شده برای تولید پودر ماهی معمولاً  کوچک و استخوانی هستند و در حال حاضر در میان مصرف‌کنندگان محبوبیتی ندارند.

پژوهشگران معتقدند با غلبه بر این مشکلات موفق خواهند شد به دستاوردهایی چشمگیر دست یابند؛ هرچند دستیابی به این مزایا مستلزم برخی تنظیمات در زنجیره تأمین است.

منبع: سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)


نظر شما
ادامه