کد خبر: ۷۱۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، کردستان و چهارمحال و بختیاری

 

دبیر شورای پدافند غیرعامل خراسان رضوی در جمع مسئولین شبکه های دامپزشکی عنوان کرد:
مدیران بر حوزه کاری خود اشراف کامل داشته باشند تا دچار بحران نشوند


دبیر شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی در جمع مسئولین شبکه های دامپزشکی استان در اداره کل دامپزشکی از آن ها خواست تا بر حوزه کاری خود اشراف کامل داشته باشند و این مهم را در پیشگیری از انواع بحران ها موثر دانست.
حسین رجبی با اعلام این مطلب افزود: پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقدامات غیرمسلحانه است که با اجرای یک سری برنامه ها و راهبردها در جهت محافظت از انسان  ها، تجهیزات، تاسیسات و ... به منظور کاهش آسیب پذیری و ارتقای امنیت و پایداری ملی بکار گرفته می شود.
وی اعلام داشت: جمهوری اسلامی ایران هر نوع آمادگی در مقابل انواع تهدیدات جنگ سخت، نیمه سخت و نرم را داشته و با این آمادگی از کیان ملی و اسلامی کشوردفاع می کند. وی افزود: تلاش جدی همه مسئولین و برای ارتقای آگاهی و دانایی در حوزه پدافند غیرعامل منجر به افزایش توانایی می گردد.
مهندس رجبی در توصیه هایی از مسئولین دامپزشکی استان خواست تا نسبت به شناخت همه توانمندی های خود در حوزه های کاری و حوزه های پیرامونی اقدام کنند و با توجه به اهمیت سلامت دام و طیور که زمینه بروز انواع بیماری های مشترک بین آنها قابل فراهم شدن است هوشیاری کامل خود را در زمینه تهدیدات بیولوژیک و اگروتروریسم داشته باشند.
وی بر تولید دانش بومی و تخصصی، ارتقای نهادهای تخصصی، برنامه ریزی با استفاده از توان کارشناسی و متعهد و برقراری امنیت زیستی در واحدهای تحت پوشش تاکید کرد.
رجبی در انتهای صحبت های خود بر لزوم توجه ویژه مسئولین به حوزه مردم نیز تاکید کرد و یادآور شد: ارتقای آستانه تحمل مردم در انواع بحران ها موجب تحکیم حاکمیت ملی می گردد.


در ادامه این جلسه، دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی استان نیز بر حساسیت فعالیت های دامپزشکی تاکید داشته و فعالیت های این نهاد را در پیشگیری از بیماری های دامی و مبارزه با اگروتروریسم و بیوتروریسم در سطح وزارت جهادکشاورزی حائز اهمیت دانست.
وی مبارزه با بیماری های واگیر دامی و نیز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را از مصادیق پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان ساخت: دامپزشکی استان در این راستا در جهت تقویت توان آزمایشگاه های تشخیصی خود و نیز ارتقای توان قرنطینه های مرزی همت گماشته است تا با ورود هرگونه عامل بیماری زا به استان مقابله کند.

 

--------------------------

 

عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی؛
اداره کل دامپزشکی به عرضه کنندگان غیرمجاز دام هشدار داد


با توجه به در پیش بودن عید قربان و درجهت انجام بهینه سنت حسنه قربانی، عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی در میادین تحت نظارت دامپزشکی صورت می گیرد و اکیپ های نظارتی شهرداری و دیگر مراجع ذیربط با عرضه دام در غیر از مناطق تعیین شده برخورد می کنند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: با مساعدت مراجع قضایی، تعزیرات حکومتی استان، بازرسی سازمان بازرگانی و شهرداری ها مراکز غیرمجاز عرضه دام در مشهد و دیگر نقاط استان پلمب و دام اینگونه مراکز به کشتارگاه اعزام خواهد شد. وی در ادامه گفت: در تمامی میادین دام تعیین شده در مشهد و دیگر شهرستان های استان که با نصب پرده مشخص خواهند شد، کارشناسان دامپزشکی بر سلامت دام های موجود در آن ها نظارت می کنند تا از بروز عوارض احتمالی و مخاطره آمیز بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری به عمل آید. دکتر اعلمی خاطرنشان ساخت: با همکاری شهرداری مشهد، در شهرستان مشهد 5 مکان عرضه بهداشتی دام زنده مشخص شده  است که شهروندان مشهدی می توانند در روز عید قربان دام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه و نسبت به کشتار آن در کشتارگاه های مجاز و تحت نظر دامپزشکی اقدام کنند.

وی، از بازار دام مهد طوس واقع در جاده بهشت رضا، مقابل پمپ بنزین، بازار دام عسگریه واقع در جاده قدیم قوچان، بعداز سه راه فردوسی، بازار دام حافظ واقع در جاده کنه بیست، بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد واقع در کشتارگاه صنعتی در تپه سلام و بازار دام موقت جنب میدان قائم، مقابل آسایشگاه فیاض بخش  به عنوان میادین دام تحت نظارت دامپزشکی در مشهد یاد کرد و گفت: در دیگر شهرستان های استان نیز میادینی در این خصوص توسط شهرداری و دامپزشکی در نظر گرفته شده که از طریق ادارات مذکور اطلاع رسانی لازم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از شهروندان خواست تا از خرید دام از دیگر مناطق در مشهد و شهرستان های استان خودداری کنند و ذبح دام را حتما در کشتارگاه های مجاز انجام دهند.

 

----------------------------

 

تشکیل کمیته تخصصی بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور استان کردستان


 کمیته بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور استان کردستان با دعوت اداره کل دامپزشکی استان و با حضور کارشناسان، کلینیسین ها و صاحب نظران طیور در بخش های علمی، اجرای، تحقیقاتی و همچنین نمایندگان دستگاه ها و ارگانهای ذیربط با صنعت طیور تشکیل گردید در این کمیته مسائل و مشکلات صنعت طیور در سطح استان و ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


در این کمیته که جلسات آن بصورت ماهیانه برگزار می گردد در خصوص محورهای مختلف آموزشی، امنیت زیستی، واکسن، ساختار واحدهای مرغداری، کود مرغی، کیفیت تولیدات طیور، بیماریهای طیور و سایر موضوعات به تناسب ضرورت و اولویت بحث و تبادل نظر خواهد شد و راهکارهای لازم ارائه خواهد گردید.

-----------------------------

 

بیش از 27 تن فرآورده دامی آلوده در جهار محال و بختیاری معدوم شد


 مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 27 هزار و 500 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی در سطح کشتارگاه‌های این استان ضبط و معدوم شد.
دکتر حمید مهری اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزون بر 11 هزار و 630 بازدید از سطح واحدهای عرضه فرآورده‌های گوشتی در این استان صورت گرفته است که در نتیجه این بازدیدها فرآورده‌‎های دامی آلوده کشف و معدوم شد.
وی افزود: این اداره‌کل در تمام طول سال نهایت تلاش خود را برای عرضه محصولات سالم با کیفیت گوشتی به مردم بکار بسته است، که در این میان همکاری مردم در راستای برخورد با متخلفان نیز می‌تواند تکمیل کننده اهداف این اداره‌کل باشد.
مهری تعداد واحدهای مربوط به درمان دام در این استان را 39 دفتر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 13 دفتر به‌صورت پاره وقت و 26 دفتر نیز به‌صورت تمام وقت به دامداران این استان خدمات رسانی می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تعداد مراکز مایه‌کوبی غیر دولتی این استان را 17 مرکز برشمرد و گفت: در هر مرکز مایه‌کوبی به‎طور متوسط حداقل پنج نفر در حال فعالیت هستند.
مهری در ادامه افزود: از ابتدای سال ‌جاری تاکنون افزون بر 6 میلیون و 424 هزار و 725 نوبت رأس دام در این استان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شد.
وی اظهار داشت: از این تعداد بیش از یک میلیون و 887 هزار و 360 هزار رأس گوسفند و بز، 14 هزار و 385 رأس گاو و 3 هزار و 495 رأس تک سمی علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.
مهری با بیان اینکه این بیماری می‌تواند به انسان‌هایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت کند، گفت: میکروب این بیماری می‌تواند به عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد که تولید آن نیز نسبتاً آسان است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملکرد این اداره‌کل در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی گفت: همچنین امسال افزون بر 856 هزار و 735 هزار رأس بز و یک میلیون و 10 هزار رأس گوسفند علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شدند.
مهری واکسیناسیون یک میلیون و 800 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروسکمی را از دیگر اقدامات دامپزشکی استان برشمرد و گفت: مایه‌کوبی 425 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری قانقاریا، واکسیناسیون بیش از 11 هزار و 790 رأس گوسفند علیه بیماری تب برفکی و مایه‌کوبی 28 هزار و 387 رأس گاو علیه بیماری تب برفکی از دیگر اقدامات دامپزشکی این استان به‌‎ شمار می‎رود.

 

 

نظر شما
ادامه