کد خبر: ۷۱۲۶

حکیم مهر - یک مقام مسئول در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت : در راستای اجرای فاز پائیزه مبارزه با بیماریهای زنبورعسل و کنترل و پیشگیری بیماری نوزمازیس، داروی فوماژلین به صورت رایگان توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بین زنبورداران خسارت دیده از بیماری نوزما توزیع شد.
دکتر سید رضا دیانت مقدم گفت: بیماری نوزما یک بیماری انگلی است که هر سه نوع زنبور کندو را مبتلا می کند و بدلیل انتشار ناپیدای آن به این بیماری قاتل نامرئی نیز می گویند.
وی علایم بیماری را تورم شکم زنبور، خزیدن زنبور روی زمین، عدم قدرت پرواز، افت جمعیت و محصول، ضعف کندو دانست و از زنبورداران خواست به دلیل مقاومت اسپور نوزما، علاوه بر درمان، نسبت به ضدعفونی کندوها براساس دستورالعملهای دامپزشکی نیز اقدام نمایند.
دیانت، ضمن توصیه به زنبورداران جهت رعایت بهداشت پرورش گفت: داشتن کلنی های قوی با ملکه جوان، رعایت حریم زنبورستانها، بازدید و مراقبت منظم از زنبوران، تغذیه صحیح و کافی، پرهیز از تعذیه با عسلهای ناشناخته، انجام ضدعفونی درست و موثر، درجه حرارت و رطوبت مناسب، عدم تعوض قابهای یک کلنی با کلنی دیگر، پیشگیری از مسمومیت حاصله از سموم و ردیابی بیماریها در پیشگیری از بیماری و تلفات در زنبوران موثر می باشد.
دکتر دیانت خاطرنشان ساخت: در راستای پیشگیری از بروز بیماری در زنبورستانها باید سعی شود کلنی های دارای کاهش جمعیت، قبل از بازرسی، نمونه برداری و اطمینان از سلامت با کلنی های دیگر ادغام نشوند و از عسل و گرده جمع آوری شده از کندوهای بیمار به هیچ عنوان در تغذیه کندوهای دیگر استفاده نشود و همچنین هیچگاه از عسل و گرده خریداری شده از زنبورستان های  مبتلا و یا ناشناس جهت تغذیه کندوها استفاده نگردد. وی ادامه داد تجهیزات زنبورداری باید بعد از هر عملیات زنبورداری ضد عفونی شوند و اهرم مورد استفاده باید پس از پایان کار توسط شعله ضد عفونی گردد. دکتر دیانت توصیه کرد، کندوهای با رنگهای متفاوت در فاصله مناسب کنار یکدیگر قرار داده شود و علامت آن را در پیشگیری از گمراهی زنبوران در برگشت به کندوهای اصلی موثر دانست.

او همچنین از زنبورداران استان خواست تا در صورت بروز بیماری و هرگونه تلفات غیرعادی زنبورها به شبکه‌های دامپزشکی شهرستانهای استان مراجعه نمایند. رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما از تمام زنبورداران استان خواست تا برای پیشگیری از خطرهای سرمازدگی با هماهنگی با این اداره کل و شبکه های دامپزشکی وابسته و پس از اخذ گواهی بهداشتی حمل، نسبت به انتقال کندوهای خود به مناطق گرمسیری اقدام لازم را انجام دهند.
لازم به ذکر است در خراسان رضوی بیش از 1600 زنبوردار با حدود 120هزار کندوی زنبورعسل به امر زنبورداری و تولید عسل مشغول می باشند . 

 

 

نظر شما
ادامه