کد خبر: ۷۱۱۱

حکیم مهر - این روزها ظروف یکبار مصرف به خاطر قیمت مناسب، راحتی استفاده و تنوع شکل، رنگ و طرح به خانه‏ها راه پیدا کرده و خیلی‏ها ترجیح می‏دهند علاوه بر دادن غذای نذری، در تولدها و میهمانی‏ها هم از این ظروف استفاده کنند اما انواع پلاستیکی آنها باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شوند و سلامت انسان را تهدید می‌کنند.

در اینجا به تفکیک به ظرف یکبار مصرف مناسب برای غذاها و نوشیدنی های داغ و سرد می‎پردازیم :

ظرف شفاف برای غذای سرد

اگر پیگیر برنامه‏ها و خبرهای بهداشتی و سلامت باشید، حتما هشدارهای وزارت بهداشت درباره ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را شنیده‏اید و می‏دانید ظرف یکبار مصرف شفاف و بی‏رنگ فقط برای غذاهای سرد مناسب است و نباید از آن برای نوشیدنی‏ها و غذاهای داغ استفاده کرد.

علت هم این است که هنگام ساخت این ظروف، برای جلوگیری از شکنندگی از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می‌شود. اگر در این ظروف آب‌جوش یا غذای داغ ریخته شود این مواد در ماده غذایی حل شده و وارد بدن می‌شوند. این ترکیب‌ها خطرناک هستند و ممکن است باعث بروز انواع سرطان شوند. از آنجایی که مقدار این مواد سرطان‏زا در ظروف شفاف بیشتر است، بنابراین باید در استفاده از آنها بیشتر احتیاط کرد.

ظرف‏های سفید برای غذای گرم

ظروف یکبار مصرف سفید و فوم‌دار برای خوراکی‌های سرد، گرم و مرطوب مناسب است اما نباید برای نوشیدنی‏ها و غذاهای داغ مانند آش، چای و قهوه که دمای بالایی دارند از آنها استفاده کرد. استفاده نادرست از ظروف پلی‌اتیلن (پلاستیکی) باعث آزادشدن مواد آلی و ترکیب‌های شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ترکیب آنها با موادغذایی می‌شود که مصرف آن برای سلامتی مضر است و ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی و بروز برخی بدخیمی‌ها در افراد شود.

رنگی‌ها خطرناک‌ترند

این روزها ظروف یکبار مصرف در طرح‏ها و رنگ‏های مختلف در بازار وجود دارد. ممکن است انواع رنگی آن به نظرتان قشنگ‏تر بیاید و تصمیم بگیرید برای پذیرایی از میهمانان‏تان از این ظروف استفاده کنید. بهتر است بدانید ظروف یکبار مصرف مانند ظروف دیگر توانایی نگهداری رنگ را ندارند به همین علت هنگام ریختن غذای داغ در ظرف لایه‏ای رنگ در غذا حل شده و وارد بدن می‏شود. بنابراین بهتر است از انواع رنگی این ظروف به‌ویژه برای غذاهای داغ استفاده نشود.

 

 

نظر شما
ادامه