کد خبر: ۷۰۸۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: در پی کشته شدن یک توله یوزپلنگ ماده در محدوده جاده میامی ـ عباس آباد در روزهای اخیر، محیط بانان از نزدیک شدن مجدد مادر و توله یوزپلنگی به این جاده خبر داده‌اند که احتمال دارد، خانواده یوزپلنگ تلف شده باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، 4 شب پیش خبر تلف شدن یک قلاه یوزپلنگ آسیایی در مسیر جاده میامی ـ عباس آباد (حدفاصل سبزوار و شاهرود) منتشر شد و اعلام شد که این یوز به همراه مادرش حین گذر از این جاده از سوی یکی از خودروها گذری زیر گرفته شده اند. اما خوشبختانه مادر توله یوز به سلامت از این جاده عبور کرده است.

یوز تلف شده ماده بود

پس از گذشت دو روز از این حادثه، بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به انجام کالبدشکافی در ناحیه لگنی یوز تلف شده خبر از تشخیص جنسیت داده و ابراز داشت: کلیه دستگاه تولیدمثلی حیوان به صورت کامل (شامل واژن، سرویکس، شاخ های رحمی و یک جفت تخمدان) نمونه برداری شده و پس از قرار گرفتن در سرم فیزیولوژیک، برای انجام مراحل بعدی و تهیه نمونه های ژنتیکی و سایر تحقیقات به سازمان مرکزی ارسال شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز تاسف از تلف شدن خبر تلف شدن این گونه ارزشمند جانوری و در معرض خطر انقراض، گفت: این ماده یوز می توانست در سال های بعد، خود زادآور بوده و روزنه های امید بیشتری را در خصوص احیای این‌گونه منحصربه فرد جانوری باز کند.

چرا پرحادثه ترین جاده ایمن سازی نمی شود؟

پس از انتشار خبر تلف شدن این یوز، کارشناسان و فعالان محیط زیست با انتقاد از عدم ایمن سازی محل تردد یوزها در این ناحیه پر پراکنش خواستار فنس کشی و تامین روشنایی این جاده پرحادثه شدند.

«عطیه تک تهرانی» مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی جلوگیری از تلفات یوزها در مناطق آزاد را غیر قابل جلوگیری دانست و گفت: نمی توانیم صدها کیلومتر از محدوده زیست یوز را فنس کشی کنیم، اما می توان با مجهز شدن جاده‌های پیرامونی به روشنایی از تصادفات جاده‌ای تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

جاده میامی ـ عباس آباد تاکنون جان 8 یوزپلنگ آسیایی را گرفته است. در یکی از تصادفات این جاده بعد از کشته شدن یک یوز، شب بعد دو عضو دیگر این خانواده یوز به دنبال یوز کشته شده بودند و دقیقا در محل تصادف قبلی کشته می شوند.

مشاهده یک مادر و توله در جاده پرحادثه

این اتفاق گویا دوباره در حال تکرار است، محیط بانان دو شب گذشته، مادر و توله بزرگ دیگری را در زیستگاه های مجاور جاده و در حوزه استان سمنان مشاهده کرده‌اند. که مرتبا به محل حادثه تصادف می آیند و به دنبال یوز کشته شده هستند.

با توجه به مشاهده مادر و توله یوز همراه او، تیم پایش استان سمنان به همراه چند تن از تشکل های مردم نهاد از روز گذشته در منطقه مستقر هستند و پایش های نظارتی آنها  ادامه دارد.

نگرانی‌ها از ترددهای جاده مشهد ـ تهران با پایان یافتن تعطیلات

از آنجایی که بیشتر این سوانح، در زمان پرتردد بودن این جاده بوده است،  بعد از این حادثه با گزارشی که محیط بانان از مشاهده یک خانواده یوز در محل این حادثه شده داشتند، حسن اکبری معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه بیشترین نگرانی ما برای تردد‌های امشب و فردا شب در جاده مشهد به تهران است، چون حجم خودروهای عبوری از سمت مشهد به تهران برای بازگشت زوار بیشتر می‌شود. گفت: هماهنگی لازم با همکاران استان خراسان شمالی هم انجام شده و به صورت آماده باش هستند تا در صورت نیاز برای پایش بیشتر عازم منطقه شود.

وی ادامه داد: از پلیس راهور هم تقاضا داریم با توجه به حجم گسترده خودروهای زوار از مشهد به سمت تهران و لزوم کنترل و رعایت سرعت مطمئنه در این منطقه برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تیم های نظارتی خود را در این جاده به ویژه در حد فاصل میامی تا کاهک و عباس آباد مستقر دارد.

اکبری گفت: اکیپ‌های محیط بانان در محل به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند و با پروژکتورکشی و با روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، در صورت مشاهده یوز مادر و توله همراه آنها را از منطقه خطر دور کنند.

محل تصادف اخیر بیش از سی کیلومتر از نقطه داغ تصادفات قبلی در این جاده فاصله داشته است.

معاون محیط زیست: این محدوده را هم ایمن سازی می کنیم

معاون سازمان محیط زیست اعلام کرده است: اگرچه یک مورد تصادف در این محدوده ثبت شده بود و به همین دلیل، موضوع ایمن سازی این بخش از جاده را پیگیری خواهیم کرد.

در هنگام عبور از جاده میامی ـ عباس آباد، از سرعت خود بکاهید

نجات این گونه و کاهش مخاطرات آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است. ایمن سازی این محدوده و نصب روشنایی و دوربین‌های کنترل سرعت و نصب تابلوهای کاهش سرعت تا حداکثر ۸۰ کیلومتر برساعت، از مهمترین و بدیهی‌ترین اقداماتی است که باید برای بهبود کیفیت زیست یوزهای باقیمانده در این محدوده انجام شود.

گفته می شود هم اکنون محیط بانان برای کنترل شرایط در کنار این جاده حضور دارند و درخواستشان از هموطنانی که از این جاده عبور می‌کنند این است که در صورت مشاهده تابلوهای هشدار و یا نیروهای یگان محیط زیست از سرعت خود تا 80 کیلومتر در ساعت بکاهند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
2
واقعا خبر ناراحت کننده ای بود
حامی نما کجایی ؟؟!!
|
Germany
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
1
2
 چگونه حامی نما باشیم :
1- یه پلاستیک ضایعات مرغ و گوشت
2- یه ماشین که 99 درصد موارد ماله ددی و مامی جونه
3- چندتا جوون دختر و پسر بیکار و شکم سیر
4- سطح مطالعه و سواد زیر صفر در مورد کنترل بیماریهای زئونوز
5- یه فیلمبردار کاملا ناشی که انگار پارکینسون داره و دستش دائما در جهات مختلف میلرزه
6- گفتن جملات کاملا تکراری و کلیشه ای :
سلااااام ما امروز اومدیم به این فرشته های مهربون غذا بدیم و از این اراجیف !
7 - یه سری شعار و درس اخلاق و نصیحت حال به هم زن و تکراری که خودشونم نمیدونن کاربردش توی این موقعیت نیست ؛ مثل این جملات : با حیوانات مهربون باشیم !
8- موزیک پس زمینه کاملا نا هماهنگ !! که صدای بلند ناله های یه خواننده درجه بوق داره میگه چرا رفتی سفر تنهام گذاشتی !!! حالا چه ربطی به اون سگه و غذا و حرف زدن شاد و شنگول این جوونای حامی نما داره هیچکس نمیفهمه !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
0
من خیلی ناراحت شدم برای مادر پیروز یعنی :مادر ایران
نظر شما
ادامه