کد خبر: ۷۰۸۲۸

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلفات ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ماهی گفت: علت مرگ دسته‌جمعی هزاران قطعه ماهی در بندر ماهشهر در حال بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمدجواد اشرفی» روز شنبه اظهار داشت: روز جمعه از مرگ هزاران قطعه ماهی در دریاچه نمک بندر ماهشهر باخبر شدیم و نمونه‌برداری از ماهی‌ها و آب انجام شده که درحال بررسی است و نتایج آن هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه تلفات شامل چند گونه ماهی و بچه ماهی از جمله بنی و شانگ بوده است، افزود: برآورد دقیقی از میزان تلفات نشده اما به نظر می‌رسد حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار قطعه ماهی تلف شده باشد.

اشرفی اضافه کرد: این تلفات در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک پتروشیمی بندر امام رخ داده که از خوریات ماهشهر آبگیری می‌شود، و با توجه به اینکه این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده ندارد این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژه آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

به گفته وی، اداره شیلات و دامپزشکی نیز همزمان در حال بررسی این موضوع هستند.

بر اساس این گزارش، ویدیوهایی از مرگ و میر گسترده ماهی در بندر ماهشهر از سوی کاربران و فعالان محیط زیست منتشر شده است.

پیش از این نیز مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در بندر ماهشهر به دلیل ورود مواد آلاینده از پتروشیمی‌ها رخ داده است. در مهر ماه سال ۱۳۹۲ سرازیر شدن مواد شیمیایی «استایرن» و «جیوه» پتروشیمی بندر امام به «خورموسی» در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از ۲۰ هزار ماهی شده بود. همچنین در تیر ماه ۱۳۸۹ در پی مرگ و میز ماهیان در نزدیکی منطقه ویژه ماهشهر و در نواری به طول ۲ کیلومتر، نبوی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست آن را ناشی از ورود مواد آلاینده عنوان کرده بود. به گفته وی، وقتی مرگ و میر دسته جمعی اتفاق می‌افتد باید پذیرفت که آلاینده‌ای کشنده وارد آب شده است. زیرا نرسیدن اکسیژن کافی به آب است باعث می‌شود ماهیان به طور تدریجی تلف شوند و دسته جمعی نمی‌میرند.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان که محل استقرار نزدیک به ۳۰ واحد پتروشیمی است، همیشه با چالش آلودگی‌های محیط زیستی روبرو بوده است.


نظر شما
ادامه