کد خبر: ۷۰۸۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: آکادمی علوم لهستان می‌گوید گربه‌ی خانگی یک «گونه‌ی مهاجم بیگانه» است، موضوعی که باعث شده انتقادات شدیدی به این مؤسسه‌ی علمی دولتی وارد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زومیت، براساس آنچه بیزنس اینسایدر می‌نویسد، یک مؤسسه‌ی علمی دولتی در لهستان گربه‌های خانگی را به‌عنوان «گونه‌ی مهاجم بیگانه» دسته‌‌بندی کرده است. آکادمی علوم لهستان می‌گوید گربه‌ی خانگی با نام علمیFelis catus  به دلیل این‌ که در خاورمیانه اهلی شده است گونه‌ای «بیگانه» محسوب می‌شود. این مؤسسه در بیانیه‌ای می‌گوید به‌دلیل «تأثیر منفی گربه‌های خانگی روی تنوع زیستی بومی»، این گونه نوعی «گونه‌ی مهاجم» محسوب می‌شود.

گربه‌ی خانگی نخستین گونه‌ای نیست که در فهرست «گونه‌های مهاجم بیگانه» آکادمی علوم لهستان قرار می‌گیرد. این مؤسسه‌ی علمی فهرست بلندبالایی (شامل ۱٬۷۸۶ مورد) از این گونه‌ها دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به علف هفت‌بند ژاپنی، راکون، شب‌پره‌ی روشن‌بال و اردک ماندارین اشاره کنیم. با اضافه شدن گربه‌ی خانگی، اکنون فهرست گونه‌های مهاجم بیگانه‌ی آکادمی علوم لهستان از ۱٬۷۸۷ گونه میزبانی می‌کند.

آکادمی علوم لهستان می‌گوید گونه‌های مهاجم بیگانه «خطری غیرقابل پیش‌بینی برای حیات وحش محلی» به‌دنبال دارندیک مطالعه که در بیانیه‌ی این آکادمی مورد اشاره قرار گرفته است نشان می‌دهد گربه‌ها در لهستان سالانه ۴۸٫۱ میلیون پستاندار را می‌کشند و ۵۸۳٫۴ میلیون پستاندار را می‌خورند. همچنین به ادعای این مطالعه، در کشور لهستان گربه‌ها هر سال ۸٫۹ میلیون پرنده را می‌کشند و ۱۳۵٫۷ میلیون پرنده را می‌خورند.

وویچک سولاس، زیست‌شناس در آکادمی علوم لهستان، در مصاحبه با آسوشیتد پرس می‌گوید گربه‌ی خانگی «به‌طور ۱۰۰ درصدی» دارای معیارهایی است که برای گونه‌های مهاجم بیگانه تعریف شده‌اند.

دوستداران گربه در واکنش به اقدام غیر منتظره‌ی آکادمی علوم لهستان، خشم خود را از این تصمیم ابراز کرده‌ و گفته‌اند که نگران‌اند طبقه‌بندی در گونه‌های مهاجم بیگانه باعث سوءاستفاده یا بدرفتاری با گربه‌های خانگی شود. وویچک سولاس در مصاحبه با آسوشیتد پرس به اطلاعات غلطی اشاره کرده که توسط برخی از رسانه‌ها منتشر شده و در بالا گرفتن اعتراضات نقش داشته است. او می‌گوید شماری از رسانه‌ها به اشتباه گفته‌اند که آکادمی علوم لهستان خواستار معدوم کردن گربه‌های وحشی و سایر گربه‌ها شده، در صورتی که چنین ادعایی حقیقت ندارد.

کاربران در بخش نظرات صفحه‌ی فیسبوک آکادمی علوم لهستان می‌گویند طبقه‌بندی گربه‌ی خانگی به‌عنوان گونه‌ی مهاجم بیگانه «احمقانه و آسیب‌زا» است. یک کاربر با به‌کار بردن الفاظ انتقادی خطاب به آکادمی علوم لهستان گفته است: «شما لیاقت این نام را ندارید.»

آکادمی علوم لهستان به دارندگان گربه‌ی خانگی توصیه می‌کند که در فصل تولیدمثل پرندگان، مدت‌زمانی را که گربه‌شان در خارج از خانه می‌گذراند محدود کنند.

وویچک سولاس می‌گوید که انتظار نداشته اضافه کردن نام گربه‌ی خانگی به فهرست گونه‌های مهاجم بیگانه تا این حد انتقاد به‌دنبال داشته باشد. او می‌گوید هیچ‌یک از گونه‌های دیگری که در این فهرست حضور دارند، باعث ایجاد چنین اعتراضاتی نشدند.

سولاس می‌گوید که مجبور شده با یکی از طرفداران معروف گربه‌ها که نویسنده‌ی کتابThe Happy Cat است، در تلویزیون ملی لهستان روبه‌رو شود. نویسنده‌ی کتاب موردبحث می‌گوید تقصیرهای زیادی به گردن گربه‌ها انداخته شده است و وقتی بحث به کاهش تنوع زیستی می‌رسد، انسان نقش پررنگ‌تری دارد.

وویچک سولاس معتقد است که انتقادات اخیر درنتیجه‌ی سوءتفاهم ایجاد شده و مردم به اشتباه فکر می‌کنند که آکادمی علوم لهستان از آن‌ها می‌خواهد به گربه‌ها آسیب برسانند.

آکادمی علوم لهستان می‌گوید تنها خواسته‌اش از مردم این است که به هنگام فرا رسیدن فصل تولیدمثل پرندگان، گربه‌های خود را کمتر از قبل به بیرون ببرند. این آکادمی اوایل ماه جاری میلادی پستی در صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرد تا در پاسخ به انتقادات مربوط به فهرست گونه‌های مهاجم بیگانه بگوید «مخالف هرگونه حیوان‌آزاری است.»

آکادمی علوم لهستان به صراحت می‌گوید طبقه‌بندی گربه‌ی خانگی به‌عنوان یک گونه‌ی مهاجم بیگانه ضامن آزار و اذیت گربه‌ها نیست و رها کردن این حیوانات را توجیه نمی‌کند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
2
1
فقط " صیانت" !
ناشناس
|
Romania
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
0
2
این آکادمی دقیقا درست میگه و انتقاداتم معلومه از سمت کیا وارد شده، علم باید راه خودش رو بره و نباید ارزشی برای نظراتی که بر پایه فرهنگ عنوان میشه قائل بشه، شاید توی یه فرهنگ به دلیل اینکه موش حیوان خانگی تلقی میشه یه عده بخوان شهر رو محل زاد و ولد و جولان موش ها کنن اما باید دید علم در این رابطه چی میگه
خلاصه که متاسفانه ارزش های فرهنگی یه عده بدجوری باعث تحمیل هزینه به جامعه و سلامت جسمی و روانی افراد شده، من نمی دونم اگر حالا اونایی که در قدیم سگ و گربه رو حیوون خونگی تلقی کردن بجای اینا موش و رطیل و عقرب و مار افعی و ... رو حیوون خونگی تلقی می کردن تکلیف چی بود
عقلم خوب چیزیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
درست بخون‌ منظور چی بوده بعد بیا داستان سرائ کن
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
1
به نام خدا
سلام ، الان درست تو ایران هم همبن اتفاق داره میوفته و یکسربها به عنوان اینکه ثواب داره انقدر به سگ و گربه های ولگرد غذا دادن و بهش افتخار میکنن که اکوسیستم ایران رو بهم زدن و یکسری گونه‌ها فقط تو ایران هست و توسط سگ و گربه داره نسلشون منقرض میشه
نظر شما
ادامه