کد خبر: ۷۰۷۸۲

حکیم مهر: مزرعه‌ای در انگلیس میزبان مجموعه خارق‌العاده‌ای از فسیل‌های ماهی‌خزنده‌سانان یا ایکتیوسورها، ماهی‌های مرکب، حشرات و چند حیوان دیگر بود. محققان می‌گویند قدمت این موجودات به حدود ۱۸۳ میلیون سال پیش در اوایل دوره ژوراسیک می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، از بیش از ۱۸۰ فسیلی که در این مزرعه در جنوب غرب بخش مرکزی انگلیس پیدا شده، یک کله ماهی شاخص وجود دارد که حالت سه بعدی دارد. این فسیل متعلق به موجودی موسوم به ستبرتنه است که سرده‌ای از ماهی‌های پرتوباله است. محققان این فسیل را درون یک سنگ آهک سخت پیدا کردند و چنان شرایط مناسبی داشت که حتی برخی از بافت‌های نرم آن از جمله پولک‌ها و چشمانش حفظ شده بود.

«نویل هالینگ‌ورت»، زمین‌شناس دانشگاه بیرمنگام که به همراه همسرش، «سالی» این سایت باستانی را پیدا کرده، می‌گوید: «فسیل‌ها معمولا مسطح هستند. اما این یکی در بیش از یک بعد حفظ شده بود و به نظر می‌رسد که این ماهی در حال بیرون پریدن از این سنگ است.» سالی هالینگ‌ورت که کارشناس فسیل‌هاست، می‌گوید: «قبلا هرگز چیزی مثل این را ندیده بودم. می‌توانید پولک‌ها، پوست، ستون مهره‌ها و حتی چشمش را ببینید.»

این ناحیه از انگلیس زمانی به طور کامل زیر آب بود و همین رسوبات کمک کرده تا فسیل‌ها به خوبی حفظ شوند. «دین لومکس»، متخصص فسیل‌های خزندگان دریایی از دانشگاه منچستر و یکی از اعضای این پروژه می‌گوید: «وقتی ماهی‌ها می‌میرند، به کف دریا می‌روند. درست مثل بقیه فسیل‌ها، مواد معدنی بستر کف دریا به‌طور پیوسته ساختارهای اولیه استخوان‌ها و دندان‌ها را جایگزین می‌کنند. [ولی] در این مورد، این محل ظاهرا کمترین تخریب را داشته و اجساد باید به سرعت زیر رسوبات مدفون شده باشند. یعنی آن‌ها به محض رسیدن به بستر کف دریا، پوشانده و بلافاصله محافظت شده‌اند.»

این تیم در طول کاوش چهار روزه خود در این مزرعه حدود 80 متر حفاری کرد و به لایه‌هایی رسید که برش کوچکی از تاریخ زمین‌شناسی را نشان می‌داد. قدمت برخی از این موجودات به عصر توآرسین برمی‌گردد که مقطعی از عصر ژوراسیک در حدود ۱۸۳ تا ۱۷۴ میلیون سال قبل بود. بخشی از این فسیل‌ها قرار است در موزه‌ای در شهر استرود به نمایش گذاشته شوند.


نظر شما
ادامه