کد خبر: ۷۰۷۴۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
استاد برجسته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمید سوری» افزود: سطح دسترسی به کلینیک‌های دامپزشکی نباید به گونه‌ای باشد که مانع از مراجعه موارد ضروری باشد ...

حکیم مهر- پدیده مظفری: بر اساس مندرجات نامه‌ای که چند روز پیش منتشر شد، بر اساس مصوبه قرارگاه عفاف و حجاب اصفهان، صدور مجوز کلینیک دامپزشکی در این شهر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. همچنین بر اساس نامه دادستان عمومی و انقلاب همدان، همه مراکز درمانی دامپزشکی همدان مکلف به خروج از شهر شده و صدور پروانه جدید دامپزشکی در محدوده شهری این استان ممنوع اعلام شده است. این مساله واکنش‌های زیادی را در میان صاحب‌نظران حوزه بهداشت و سلامت کشور به دنبال داشت.

«دکتر حمید سوری» استاد برجسته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حکیم مهر، با تاکید بر اینکه حذف کردن و برخوردهای قهر‌‌آمیز و تند، هیچ مساله‌ای را در هیچ جای دنیا حل نکرده که ما انتظار داشته باشیم در کشور ما حل شود، می‌گوید: «این‌گونه راه‌حل‌ها ممکن است به صورت موقت تاثیری بگذارد، اما در درازمدت جامعه به دنبال راه‌حل‌های دیگر برای فرار از این رفتارهای خشن و تند برخواهد آمد.»

وی توضیح می‌دهد: «هر مداخله‌ای که در یک جامعه رخ می‌دهد، اگر همه ابعاد آن دیده نشده و عوارض آن سنجیده نشود، می‌تواند به جای منفعت برای جامعه، دردسر و خسارت به دنبال داشته باشد، بنابراین باید به شکل سنجیده نسبت به این طرح اقدام شود.»

دکتر سوری با اشاره به اینکه یکی از ملزومات کشورهای با درآمد بالا این است که کلینیک‌های دامپزشکی در جایی قرار گیرد که احتمال مواجهه مردم را با عوارض بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حداقل برساند، تصریح می‌کند: «کلینیک‌های دامپزشکی باید استانداردهایی داشته باشند که در این کشورها در مورد آنها سخت‌گیری می‌شود تا پاتوژن‌های مربوط به زئونوز و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان کاهش یابد.»

وی با یادآوری اینکه نگهداری از حیوانات روز به روز در حال افزایش است، تاکید می‌کند: «باید در جامعه فضایی را ایجاد کنیم که حیوانات مورد غربالگری سلامت قرار گیرند، به موقع واکسن‌ بزنند و انگل‌زدایی شوند، اگر بیمار می‌شوند، حتما جهت درمان آنها اقدام شود و رویکرد توام با حذف و خشونت علیه حیوانات، قطعا نمی‌تواند مشکل را حل کند.»

دکتر سوری با اشاره به یکی از آیات قرآن مبنی‌بر اینکه خداوند هیچ موجودی را بیهوده نیافریده است، خاطرنشان می‌کند: «هرگونه مداخله غیرمعقول در طبیعت از جمله در مورد حیوانات می‌تواند عواقب و عوارض جدی به جامعه تحمیل کند، لذا باید با تصمیمات مدیریت شده، این مخلوقات الهی را کنار هم داشته باشیم و سطح دسترسی به کلینیک‌های دامپزشکی نباید به گونه‌ای باشد که مانع از مراجعه موارد ضروری باشد، کمااینکه دور کردن کلینیک‌های دامپزشکی از محل زندگی مردم، باعث کاهش دسترسی مردم و کاهش استقبال آنها خواهد شد و این خطر بالقوه را افزایش می‌دهد، لذا باید با تمهیدات مناسب آن را به حداقل رساند تا این فواصل آن قدر طولانی نباشد که امکان دسترسی را کم کند.»

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با حکیم مهر ادامه می‌دهد: «حتی اگر کلینیک‌های دامپزشکی در محل دور از دسترسی مردم باشند، باید از روش‌های جایگزین مثل آمبولانس‌های حمل حیوانات یا شیوه‌هایی که بتواند به مردم در انتقال دام‌ها به کلینیک‌های دامپزشکی کمک کند، استفاده کرد. اما در این صورت باید طوری سیاست‌گذاری شود که مباحث هزینه‌ای نیز مدنظر قرار گیرد و مردم رغبت به استفاده از این موارد داشته باشند.»

وی در پایان می‌گوید: «اینکه انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به خارج از شهرها چقدر می‌تواند در سلامت مردم اثربخش باشد، یک بحث است و اینکه این کار تا چه اندازه انجام‌پذیر و عملی است، مساله‌ای دیگر. در هر صورت نباید به گونه‌ای عمل شود که گوهر مساله، قربانی مداخله ما شود. کمااینکه جامعه ما در مسیر تغییر و تحول به سر می‌برد و الگوهای جدید زندگی مثل نگهداری از حیوانات در حال شکل‌گیری است. خانواده‌ها کم جمعیت می‌شوند و با سالمندان تنهایی مواجهیم که حضور حیوان را در کنار خود موجب امنیت و حفاظت از خود می‌دانند. اینها واقعیت‌هایی است که باید دید و نباید تک بعدی به قضایا نگاه کرد. نباید این گونه باشد که فقط در صدد حذف مساله و پاک کردن صورت مساله باشیم. بلکه باید تمهیداتی اتخاذ شود که بهترین سود و نتیجه را از این مداخلات بگیریم.»

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
3
7
کی حرف کارشناس و استاد را گوش کردند که این دومین بار باشه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
2
5
خودتون را هم بکشید از شهر ها بیرون نمی رویم. می ایستیم و حق خود را از شما پس می گیریم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
2
9
از علوم پزشکی صدا در میاد اما از دامپزشکی نه
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
1
9
................ شرم بر سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کل کشور با اعوان و انصارشون. گویی ...... شده اند. حالا ما هم داریم برایتان. من از امسال دیگه حق عضویتم را پرداخت نمی کنم
دکتر ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
5
اتفاقا؛
اگه مسئولان به فکر تامین سلامت جامعه و کاهش مخاطرات بهداشتی حیوانات هستند
باید در تمام مناطق کمک به ایجاد کلینیک های دامپزشکی کنند!

چون این مراکز ورودی شان حیوان بیمار و خروجی شان حیوان سالم است!

پس بیشترین خدمت را به سلامت جامعه میکنند،

همونطور که وجود درمانگاه یا بیمارستان در انسانی در شهر باعث کاهش بیماری و افزایش سلامت میشود.
در این موضوعات و مسایلی که برای دامپزشکی ایجاد میشود،
مهمترین معضل، عدم اطلاع درست مسئولان است! که باید ما توجیه صحیح را ارائه کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
2
1
کمی هم تابع منطق باشیم
چرا ما همیشه میخواهیم قدم در راهی بگذاریم که با اکثریت قریب باتفاق کشورها متفاوت است. در تمام کشورهای متمدن در هر منطقه یا حتی محله ای یک کلینیک دامپزشکی برای رسیدگی به کار های بهداشتی حیوانات خانگی وجوددارد و همچنین کلینیکهایی هم برای دامهای بزرگ در خارج شهرها بنا شده است. سیستم ... ما بخاطر دشمنی با یک حیوان که متاسفانه در سالهای اخیر مورد توجه درصد بالایی از شهر وندان هم قرار گرفته بطور تعجب آوری با یک شغل دارد برخورد مینماید که این عملش تبعات زیادی بهمراه دارد. اگر برحسب اتفاق چنین تصمیمی در یکی از کشورهایی که به افکار عمومی احترام میگذارن د رخ میداد نظام و سازمان دامپزشکی آنکشور ها اعتراض مینمودند. از آنجاییکه سازمان و نظام دامپزشکی در مملکت ما سازمانهایی تشریفاتی میباشند لهذا نمیتوان از آنها انتظار دخالت در این امر را داشت بنابراین خود دامپزشکان باید در ابتدا یک اتحادیه تشکیل بدهند و اعتراض خود را از طریق آن مطرح نمایند چرا که کسانی که مساله انتقال را مطرح میکنند دارای استدلالی غیر قانونی میباشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
2
خوب حالا بریم بیرون شهر مشکل سگ گردانی حل میشه ؟
به مغازه های فست فود فروشی بگن برید خارج شهر مشکل کلسترول و فشار خون مردم حل میشه مثلا ؟! خوب فست فود هم یک فرهنگ وارداتیه کاری به خوب و بدش ندارم وزارت بهداشت مثل آدمیزاد فرهنگ سازی میکنه و برنامه درست میکنه میگه مضرات فست فود اینه و فست فود حدود مجاز مصرف برای هر سن انقدره حالا انتخاب با خودتون !نمیاد دستوری و تحکیمی شغل فست فود فروشی رو پرت کنه بیرون شهر که !
مشکل لباسهای هنجار شکن رو با بیرون کردن لباس فروشیها از سطح شهر درست کردن ؟
مشکل فروش دخانیات و قلیان در سطح شهر رو با بستن قلیان سراها و فرستادنشون به بیرون شهر حل کردن ؟
کدوم پدیده اجتماعی رو با حذف از جغرافیای تمدن میشه حل کرد اخه ؟
بعدشم بابا سگه دایناسور که نیست اخه ! چارتا برنامه نساختین که فرهنگ نگهداریش رو به مردم یاد بدین و درست و غلط بهداشتی و عرفی و مذهبی رو توی رسانه یا فضای مجازی بگید. شما فرهنگ سازی بکنید مردم خودشون بلدن باهم کنار بیان
نظر شما
ادامه