کد خبر: ۷۰۵۹۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ششمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده که بر اساس آن ۳۴ دانشگاه از ایران حضور دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر منصوره صراطی»، مدیر گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می­‌شود. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد.

وی گفت: نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ششمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است. این رتبه بندی در سال ۲۰۲۲ در ۵۴ رشته در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم طبیعی (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است. اسامی بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه از بین ۵۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی از ۹۶ کشور جهان در فهرست نهایی این رتبه‌بندی قرار گرفتند

مدیر گروه رتبه بندی ISC با بیان این که از ایران ۳۴ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور دارند، گفت: دانشگاه‌های ارومیه، بین‌المللی امام خمینی (ره)، تبریز، تربیت مدرس، تهران، خوارزمی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف، صنعتی شیراز، صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران، پزشکی اصفهان، پزشکی ایران، پزشکی بقیةالله، پزشکی تبریز، پزشکی تهران، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی شیراز، پزشکی کرمان، پزشکی کرمانشاه، پزشکی مازندران، پزشکی مشهد، فردوسی مشهد، کاشان، کردستان، گیلان و محقق اردبیلی. همچنین دانشگاه‌های ارومیه، خوارزمی و محقق اردبیلی که در سال گذشته در این رتبه بندی حضور نداشتند، در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ حضور دارند.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، وی افزود: تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۱۶ در پایگاه وب آو ساینس برخوردار بوده‌اند. این حد آستانه در رشته‌های مختلف متفاوت است. شانگهای در سال ۲۰۲۲ از پنج شاخص به شرح جدول زیر جهت ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا بهره گرفته است. وزن هر کدام از این شاخص‌ها متناسب با هر رشته تغییر می‌کند.

 

حوزه علوم زیستی

مدیر گروه رتبه بندی ISC گفت: در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۲، رتبه‌بندی حوزه علوم زیستی در ۴ رشته صورت پذیرفته است که همانند سال گذشته شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در ۲ رشته علوم کشاورزی و علوم دامپزشکی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

در رشته علوم کشاورزی دانشگاه تهران (۱۵۱-۲۰۰)، تربیت مدرس (۲۰۱-۳۰۰)، صنعتی اصفهان، شیراز، کردستان و تبریز (۴۰۱-۵۰۰) در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

در رشته علوم دامپزشکی دانشگاه تهران (۱۵۱-۲۰۰) و تربیت مدرس (۲۰۱-۳۰۰) در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
1
با توجه به آنکه تربیت مدرس رشته دامپزشکی ندارد این نتایج بیانگر مداخلات گروه علوم دامی در حوزه دامپزشکی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
بسیاری از مقالات دانشگاه تربیت مدرس که در حوزه علوم پایه پزشکی چاپ می شود (مانند انگل شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و قارچ شناسی) در حوزه زئونوزها و دامپزشکی نیز طبقه بندی می شود. از این رو این رتبه کسب شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
1
پس دنبه ش کجاست؟
نه دامپروری سرو سامان داره نه دامپزشکی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
0
دانشگاه تربیت مدرس رشته دامپزشکی داره مگه؟؟!!حالا شانگهای یه اشتباهی کرد. حکیم مهر دیگه چرا! حداقل اگه علتی داره علتش رو توضیح بدید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
4
این آمار مفت نمی‌ارزد. من ۲۰ سال تمام است که با یکی از دانشکده‌های خارج کشور همکاری دارم و در مقایسه با امکانات همان دانشگاه تهران و سواد اساتید به اندازه سر سوزنی هم نیست. این آما. فقط روحیه دادن به چند کشور کمونیستی است که بگن مثلأ خود کفا شدید و همان شعارها را تکرار کنند و تبلیغ کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
1
2
علم دامپزشکی در ایران برخلاف پزشکی مرده حساب میشه
نظر شما
ادامه