کد خبر: ۷۰۳۹

حکیم مهر - فائو هشدار داد کشورهای آسیایی آماده مقابله با آنفلوآنزای پرندگان باشند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد : کشورهای قاره آسیا و نواحی اطراف آن آماده مقابله و پایش شیوع مجدد بیماری آنفلوآنزای پرندگان H5N1 باشند. این بیماری می تواند خطرات غیر قابل پیش بینی برای انسان داشته باشد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای ظهور بیماری در سال 2003 تاکنون 565 نفر گرفتار ویروس شده و 331 تن آنها جان سپرده اند. جدیدترین مورد مرگ اوایل ماه جاری در کامبوج اتفاق افتاد. امسال 8 نفر در کامبوج مبتلا به این بیماری شدند که همگی جان سپردند.

این گزارش می افزاید: از ابتدای سال 2003، بیماری کشتار بیش از 400 میلیون قطعه طیور بومی و زیان 20 میلیارد دلاری در جهان قبل از محو آن در 63 کشور را سبب شد. اوج بیماری هم در سال 2006 بود. اما ویروس در 6 کشور (با وجود کاهش شیوع از سال 2006 تا 2008) باقی مانده است. گرچه گزارشها حکایت از افزایش موارد ابتلا از سال 2008 به این طرف دارند. در سال 2010 تا 2011 تقریباً 800 مورد ثبت شد.

مدیر دفتر دامپزشکی فائو گفت: مهاجرت پرندگان به انتقال ویروس کمک می کند. ویروس این بیماری در دو سال گذشته در جمعیت پرندگان اهلی و وحشی کشورهایی مشاهده شد که تاکنون عاری از ویروس بودند.

اخیرا ویروس در فلسطین، بلغارستان، رومانی، نپال و مغولستان مشاهده شده است. اما دغدغه مسئولان به ظهور بیماری در چین و ویتنام مربوط است.

وضعیت در ویتنام در مرحله هشدار است. گرچه در پاییز امسال، واکسیناسیون انجام خواهد شد. گردش ویروس در ویتنام، کامبوج را تهدید می کند. تایلند، مالزی، کره و ژاپن نیز در مراتب بعدی قرار می گیرند.

 


 

نظر شما
ادامه