کد خبر: ۷۰۳۴۵

حکیم مهر: هفته گذشته به فاصله چندروز ۲ کودک در اثرحمله سگ های ولگرد در دامشهر قم به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند که این حوادث ناگوار ضرورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را یادآوری می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، تصور اینکه کودکی بی دفاع، هراسان شده و تنها در گرد تعدادی سگ ولگرد و گرسنه گیر کرده باشد و سگ‌ها با صدای غرش خود؛ ترسِ بر جان کودک افتاده را بیشتر کنند و با حملات خود موجب مرگش شوند غیرقابل تحمل است اما متأسفانه در هفته گذشته دو خبر دردناک و متأثر کننده از جان باختن دو کودک، در پی حمله سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر قم مخابره شد که از طرفی موجب ناراحتی شهرندان قمی و از سویی دیگر سبب نگرانی آنان از تکرار اینگونه حوادث در استان قم شده است.

روز شنبه هفته گذشته کودکی ۴ ساله به نام علی سینا حسینی به علت حمله سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر قم به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

این کودک ۴ ساله که از اتباع ساکن استان قم بوده پس از حادثه به بیمارستان شهدا منتقل می‌شود که مسئولین بیمارستان می‌گویند این کودک در حالت کما و شوک شدید به این مرکز اعزام شده بود.

اطراف گردن، ران پا، قفسه سینه و پشت سر این کودک توسط ۸ قلاده سگ ولگرد دچار آسیب‌های شدیدی شده بود.

۷ ساعت بر روی این کودک ۴ ساله عمل‌های سنگینی انجام شد، اما متأسفانه شدت جراحات وارده آنقدر سنگین بود که این کودک نتوانست دوام بیاورد و جان خود را از دست داد.

روز حادثه دو فرزند خانواده تنها در منزل بودند که وقتی برای بازی وارد کوچه می‌شوند سگ‌های ولگرد یکی از آنان را طعمه قرار می‌دهند و به او حمله می‌کنند و کودک دیگر نیز پا به فرار می‌گذارد و از معرکه می‌گریزد.

روز جمعه گذشته نیز شاهد اتفاق مشابهی بودیم و متأسفانه این بار یک کودک ۶ ساله؛ نتوانست در برابر حمله سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر جان سالم به در ببرد.

غم انگیزتر آنکه پیش از حضور عوامل اورژانس به محل حادثه، کودک ۶ ساله به دلیل شدت و سنگینی جراحات وارده جان خود را از دست داد و خانواده دیگری داغدار شد.

علل اصلی تعداد زیاد سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر

اما علت اصلی تعداد زیاد سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر که از قطب‌های دام کشور به شمار می‌رود چیست؟ جابری دامپزشک مقیم این منطقه می‌گوید از بیرون شهرک دامشهر ضایعات گوشت و موارد خوراکی اضافی برای سگ‌های ولگرد آورده می‌شود؛ هر چند که در موارد بسیاری برخی از انجمن‌های حامی حیوانات ما را به عدم رعایت حقوق حیوانات محکوم می‌کنند؛ اما با این اقدام آنان برخورد می‌شود.

از سویی دیگر در منطقه دامشهر شاهد حضور تعداد قابل توجهی لاشه دام هستیم که این امر موجب شده تا سگ‌های ولگرد از باقیمانده این کشتارهای از دست رفته و رها شده در محدوده شهرک استفاده کنند و در نهایت شاهد تجمع و ازدیاد سگ‌های ولگرد در این منطقه باشیم که در این زمینه می‌بایست وظایفی برای افراد و نهادها تعریف شود تا لاشه دام‌ها در منطقه رهاسازی نشود.

ظاهراً این سگ‌ها با خوردن مواد گوشتی و ضایعات غذایی دیگر از آن حالت اهلی و بی آزار بودن خارج شده‌اند و خوی درندگی به آنان دست داده است.

در یکی دو سال اخیر نیز به دلیل آنچه که گفته شده از سوی مسئولان این مجموعه با کمبود نیروی انسانی و عدم توانمندی مالی مواجه هستند؛ اقدامات لازم برای جمع آوری سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر رخ نداده است به همین دلیل شاهد افزایش روز افزون تعداد سگ‌های ولگرد در دامشهر هستیم که معضلاتی را با خود به همراه دارند.

جمع آوری سگ‌های ولگرد در دامشهر بر عهده مالکان و متولیان این مجموعه است

فرماندار قم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: دو حادثه مشابه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان هفته گذشته در منطقه دامشهر قم رخ داده است که بر اساس قانون مدیریت سگ‌های ولگرد در چنین مناطق محصور و بسته‌ای مانند شهرک دامشهر که واحدهای دامپروری بسیاری در آن وجود دارد بر عهده مالکان و متولیان آنان است.

عباس ذاکریان افزود: مدیریت سگ‌های ولگرد در منطقه شهری بر عهده شهرداری و در روستاها نیز بر عهده دهیاری‌ها است و در صورت بروز حوادث این مراجع باید پاسخگو باشند.

وی همچنین عنوان کرد: اسکان خانواده‌ها در منطقه دامشهر قم ممنوع است و مصوبات جلسات مدیریت سگ‌های ولگرد باید اجرایی شود و در این راستا کوتاهی انجام شده قابل بخشش نخواهد بود.

فرماندار قم همچنین بیان داشت: مقرر شد تا ظرف یک هفته با شناسایی کانون‌های تجمع، سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر جمع آوری و بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور آن را مدیریت کنند.

وی افزود: دامپزشکی استان قم نیز مکلف شد سگ‌های صاحب دار را شناسایی و شناسنامه دار کند و علاوه بر پیگیری سلامت سگ‌های صاحب دار می‌بایست فرم مسئولیت پذیری سگ‌ها را در زمینه سلامت و مدیریت زاد و ولد آنان را امضا کنند.

دامپزشکی استان قم مکلف شد سگ‌های صاحب دار را شناسایی و شناسنامه دار کند

وی همچنین بیان داشت: اینکه گفته شود به دلیل کمبود و با فقدان نیروی انسانی و یا بودجه و امکانات کافی نمی‌توان با سگ‌های ولگرد برخورد کرد پذیرفتنی نیست و همه دستگاه‌های مسئول موظف هستند در راستای حفظ آرامش و امنیت مردم به وظایف خود عمل کنند و بیان اینگونه توجیه‌ها پذیرفتنی نیست.

فرماندار قم با بیان اینکه بر اساس مصوبات کار گروه مدیریت حیوانات ناقل بیماری، غذا دادن به حیوانات و سگ‌های ولگرد در حریم شهری ممنوع است افزود: گروه‌های حامی حیوانات و آن دسته از مردمی که قصد غذا دادن به سگ‌های ولگرد را دارند می‌بایست در سایت البرز این کار را انجام دهند و در سایر مناطق شهری نباید دست به این کار بزنند که در صورت بروز تخلف اقدامات قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

برای جمع آوری سگ‌های ولگرد نیازمند کمک مجموعه استان هستیم

مدیرعامل شرکت به پرور دامشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در سال ۱۳۹۰ کل منطقه دامشهر قم از وجود سگ‌های ولگرد پاکسازی شد.

ناصر رعیت پور قمی افزود: ۱۷۵۰ غلاده سگ در آن سال جمع آوری و مدیریت شد و سال ۱۴۰۰ نیز در سه مرحله پاکسازی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سگ ولگرد گرفته شد و در سال جاری نیز پس از وقوع حادثه جان باختن این دو کودک اقدامات لازم برای جمع آوری سگ‌های ولگرد مجدد شروع شده است.

وی ابراز داشت: متأسفانه تعداد آنان زیاد است و در این زمینه نیازمند کمک مجموعه استان قم هستیم در غیر صورت رخ دادن اتفاق مشابهی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز می‌گوید: طبق آمار و اطلاعات موجود، متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در استان قم زیاد شده و این موضوع چند عامل و دلیل می‌تواند داشته باشد، اولین عامل عدم جمع آوری یا مدیریت حیوانات در شهرستان‌ها، روستاها و شهرک‌های پیرامون استان قم است.

هیچ مدیریتی روی جمع آوری سگ‌های ولگرد وجود ندارد

سید مجتبی سبحانی ادامه داد: عامل دوم عدم مدیریت صحیح پسماند در سطح شهر قم، شهرک‌های اقماری، روستاها و رستوران‌های بین راهی است و به همین دلیل هم اکنون در شهرک شکوهیه و یا در دامشهر تعداد سگ‌های ولگرد خیلی زیاد است و یا در محور جعفریه و همچنین در قسمت ورودی پردیسان از سمت کهک سگ‌های ولگرد پراکنده و زیاد شده و متأسفانه واقعیت این است که هیچ مدیریتی روی جمع آوری این سگ‌ها وجود ندارد.

وی بیان داشت: انجمن‌هایی تحت عنوان غذا رسان به حیوانات نیز در سالهای اخیر بوجود آمدند که اقدامات آنان باعث ازدیاد حیوانات به خصوص سگ‌های ولگرد در مناطقی از قم از جمله بلوار غدیر محدوده بیمارستان تأمین اجتماعی، در بستر رودخانه، بوستان غدیر، بوستان جوان، انتهای بلوار جمهوری، بوستان گل‌ها و انتهای بنیاد میدان مرجعیت شده است و این دلسوزی‌ها موجب شده که سگ‌ها تجمع کنند و حتی زادو ولد هم داشته باشند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مقدس قم با بیان اینکه عدم کنترل زاد و ولدها نیز موجب ازدیاد سگ‌های ولگرد شده است افزود: دامپزشکی باید به این موضوع ورود کند و سگ‌های صاحب دار را شناسایی و آنان را نسبت به عدم رهاسازی توله‌های مازاد در سطح شهر توجیه کند و اخطارهای لازم به آنان داده شود و در صورت ارتکاب تخلف به صورت قانونی با آنان برخورد شود که این امر تاکنون صورت نگرفته است.

امید است در ضرب الاجل یک هفته‌ای که به نهادهای مسئول در امر ساماندهی و مدیریت سگ‌های ولگرد در استان قم از سوی فرماندار شهرستان قم داده شده است شاهد جمع آوری این سگ‌ها باشیم که این امر در نهایت موجبات فراهم آوردن آسایش و امنیت شهروندان می‌شود و از سویی دیگر برخی افراد مدعی حمایت از حیوانات نیز با دیدن اینگونه حوادث نباید به رفتاهای احساسی خود در غذا دادن به سگ‌های ولگرد به این معضل حیات وحش و زندگی شهری دامن زنند.


نظر شما
ادامه