کد خبر: ۷۰۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: پس از فوت یک زن باردار در خوزستان به‌دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو به‌عنوان نخستین مورد مرگ در کشور، حالا تعداد استان‌های درگیر با این بیماری افزایش یافته و حتی در گیلان نیز موردی از بیماری دیده شده است. بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت، در سال‌جاری تاکنون 30 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که 2 نفر از آنها فوت کرده‌اند و سازمان دامپزشکی هم اعلام کرده که شدت بیماری در میان دام‌های 8 استان بیشتر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه ایران، گرما هم عاملی شده تا با افزایش فعالیت کنه‌هایی که ناقل این ویروس هستند بر‌ نگرانی گسترش بیماری بویژه در استان‌های نیمه جنوبی افزوده شود. اما کشتار دام بدون نظارت دامپزشکی حتی در کنار جاده‌های برون‌شهری ​آن هم در آستانه عید قربان بر نگرانی مسئولان دامپزشکی افزوده است. آنها ضمن هشدار نسبت به خرید گوشت‌های عرضه شده خارج از ضوابط دامپزشکی از همه دست‌اندر‌کاران خواسته‌اند تا کمک کنند بساط عرضه دام زنده و گوشت در کنار جاده‌ها جمع‌آوری ‌شود.

«دکتر امین اسدی» مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی برای کنترل و پیشگیری این بیماری در وهله اول سعی بر آموزش دارد که این هم از طریق دامپزشکان سراسر کشور، صداوسیما و رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی صورت می‌گیرد. پس از آن نیز دامپزشکی اقدام به سمپاشی گسترده دام‌ها و اماکن دامی کرده است که برای دام روستاییان و عشایر سمپاشی رایگان است و بر سمپاشی دامداری‌های صنعتی نیز نظارت داشته است.

وی افزود: تاکنون مواردی از این بیماری در استان‌های خوزستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و فارس دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه عامل این بیماری یک ویروس است که توسط کنه «هیالوما» منتقل می‌شود، افزود: این نوع کنه معمولاً روی دام کوچک یا سطوح دامداری‌ها دیده می‌شود و به اندازه تقریبی یک عدس است.

از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن عید قربان و اینکه در برخی نقاط احتمال ذبح‌های خارج از نظارت دامپزشکی وجود دارد، کسانی که اقدام به ذبح دام می‌کنند حتماً از عینک، دستکش، روپوش بلند و چکمه استفاده کنند تا خون و سایر مخاط دامی که ممکن است بیمار باشد روی پوست یا چشم آنها نپاشد، چون این یک بیماری ویروسی است. وی تأکید کرد: مردم جداً از خرید گوشت دام‌هایی که در کنار جاده‌ها فروخته می‌شود یا گوشت دام‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی ذبح نشده‌اند خود‌داری کنند و حتماً گوشت تازه ذبح شده را حداقل تا 24 ساعت و جگر آن را تا 48 ساعت در یخچال نگهداری کرده و پس از آن مصرف کنند.

مرگ زن باردار در خوزستان به‌دلیل ابتلا به کریمه کنگو

استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که به‌دلیل گرمای بالای هوا بیشتر در معرض درگیری با بیماری تب کریمه کنگو است. نخستین فوتی کشور بر اثر این بیماری در این استان اتفاق افتاده بود.

«سیدمحمد علوی» معاون دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت خوزستان به «ایران» گفت: خوزستان به‌دلیل همجواری با کشور همسایه، دارای تردد بیشتر انسان و دام است. از سوی دیگر با دیده شدن مواردی از بیماری در بصره و ذی‌قار کشور عراق، مرزنشینان این استان در جنوب‌غربی خوزستان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. ما تاکنون 5 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو داشته‌ایم که متأسفانه نخستین مورد مرگ در استان و کشور در خوزستان رخ داد. این بیمار زن باردار اهل شادگان بود که بیماری ایشان بموقع تشخیص داده نشد زیرا تصور می‌شد دلیل بیماری، عوارض بارداری است و متأسفانه وی یک روز پس از تشخیص بیماری، فوت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: البته نباید مردم را نگران کرد ولی باید علمی صحبت کرد و به مردم آگاهی داد که این بیماری می‌تواند تا 20درصد خطر مرگ داشته باشد اما اگر بموقع تشخیص داده شود درصد خطر پایین می‌آید. برای مقابله با این بیماری باید از دو جهت اقداماتی را انجام داد که در وهله اول اقدامات پیشگیری است که از سوی دامپزشکی باید انجام شود. وی افزود: از سوی دیگر این بیماری تب خونریزی دهنده است و با علائمی مانند تب، سردرد، دردعضلانی همراه است که می‌تواند گمراه‌کننده باشد البته در برخی موارد هم لکه‌های خونی زیر پوست دیده می‌شود و می‌تواند با خونریزی دستگاه گوارش و ادرار و مدفوع همراه باشد که مردم باید به این موارد توجه کنند و در صورت داشتن چنین علائمی حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در همین حال «دکتر مصطفی کنارکوهی» مدیرکل دامپزشکی خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: واقعیت این است که متأسفانه ما به شکل گسترده در کنار معابر و جاده‌ها، کشتار غیرمجاز دام داریم که این مسأله نگران‌کننده است و ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم صورت مسأله را پاک کنیم. وی تأکید کرد: هرچند اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام داده‌ایم اما راضی نیستیم و در برخی موارد همکاری‌های لازم با دامپزشکی صورت نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین ابزار کنترل این بیماری خود مردم هستند بنابراین از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان فرآورده‌های دامی را از مراکز غیرمجاز نخرند و اینکه این فرآورده‌ها ارزان‌تر هستند یک دروغ بزرگ است. مردم توجه داشته باشند که معمولاً ترازوی این افراد ایراد دارد و باور کنند محصولات بدون نظارت دامپزشکی مانند بمبی برای سلامتی آنها است.

عشایر کرمان مراقب باشند

در همین حال «دکتر علی احمدی» مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان به «ایران» گفت: بدون شک مهم‌ترین کاری که از دست‌مان بر می‌آید آموزش و آگاه‌سازی برای رفتارهای پرخطر است.

جنوب استان کرمان ساختار عشایری دارد و لازم است عشایر بیشتر مراقب باشند لازم به ذکر است که دامپزشکی برای کنترل بیماری در کنار عشایر است. وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی هر مورد مشکوکی را که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند مثبت تلقی کرده و نسبت به سمپاشی دام و مراکز نگهداری منطقه‌ای که بیمار مشکوک دارد اقدام می‌کند. به گفته وی از 19 مورد انسانی آزمایش شده در جنوب کرمان آزمایش 3 نفر مثبت شده است که 2مورد از آنها یک پدر و پسر چوبدار بودند که کارشان خرید و فروش دام است که خوشبختانه درمان شدند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
این پیام به تمام اساتیدی که در این مقاله می‌فرمایند فراورده دامی با کشتار غیر کشتارگاهی ارزانتر نیست. متاسفانه شما خریدتان را جلو منزل تحویل می‌دهند و برای همین از قیمت گوشت‌های مختلف خبر ندارید. با صراحت بگویم که تفاوت قیمت زیادی بین گوشت عرضه کشتارگاه و گوشت خرید مستقیم از دامدار وجود دارد. حالا اینکه کریمه کنگو وجود داره ................
نظر شما
ادامه