کد خبر: ۷۰۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: جلوگیری از کشتار سالانه ۷۰ میلیارد حیوان، مصرف آب زیاد همراه با آلودگی های زیست محیطی و انتشار شیوع بیماری های مشترک حیوان و انسان بخش هایی از استفاده از گوشت های آزمایشگاهی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، در سریال ها و فیلم های تخیلی تولید غذا در آزمایشگاه ها به عنوان پای ثابت و المانی که فیلم در فضای آینده است، نشان داده می شود. جایی که بشر با کمبود مواد غذایی و مشکلات زیست محیطی مواجه شده است از سوی دیگر دولت نیوزلند از بررسی طرحی خبر داده که بر اساس آن بتواند از باد معده خارج شده از گاو و گوسفندان نیوزلندی مالیات بگیرد. متان متصاعد شده از باد معده دام ها بعد از دی اکسید کربن، دومین گاز گلخانه‌ای رایج در جهان است که به شدت روی تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است.

آیا تولید مواد غذایی در آزمایشگاه ها می تواند آینده غذا باشد و ما را از مشکلات آبی و گازهای خطرناک ناشی از تولید گوشت نجات دهد؟ ذینفعان به دنبال راه هایی برای کاهش اثرات زیست محیطی کشاورزی کارخانه ای و دامپروری هستند.

شاخص قیمت کالاهای غذایی سازمان ملل در فوریه از سال ۱۹۶۱ پس از افزایش خیره کننده ۲۳.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ بیشترین افزایش را داشت که آسیب پذیرترین جمعیت را در معرض خطر قرار داده است.

معیاری که بر قیمت گوشت، لبنیات، غلات، روغن و شکر اثر گذار است، علاوه بر آثار ناشی از کرونا تحت تأثیر بحران اوکراین و تحریم‌های روسیه است که نتیجه آن بروزاختلالات زنجیره تامین، فشارهای لجستیکی و تقاضای متوقف شده است.

یکی از تأثیرات بلندمدت نیز تسریع پذیرش فناوری‌های جدید یعنی تولید غذا در آزمایشگاه ها است که به افزایش بازده و کاهش تأثیر بر محیط‌ زیست کمک می‌کنند. به علاوه مواد غذایی تولید شده در آزمایشگاه سود آشکاری دارند، زیرا برابری قیمت با محصولات کشاورزی معمولی در یک محیط تورمی آسان تر خواهد بود.

غذای رشد یافته در آزمایشگاه: از تخیلی تا واقعیت

گوشت تولید شده در آزمایشگاه با کشت سلولی آزمایشگاهی سلول های حیوانی معمولی تولید می شود.

در حالی هنوز ۱۰ سال از اولین مزه کردن یک همبرگر تولید شده با گوشت آزمایشگاهی نگذشته است اما ایده و علم پشت کشاورزی سلولی جدید نیست.

وینستون چرچیل در مقاله خود در سال ۱۹۳۱ در این باره می نویسد: "با رشد جداگانه این قسمت ها تحت یک محیط مناسب، از بیهودگی رشد یک مرغ کامل برای خوردن سینه یا بال خود فارغ خواهیم شد. "

در سال ۲۰۰۸ سازمان حقوق حیوانات آمریکا (PETA)، جایزه ۱ میلیون دلاری را به اولین شرکتی که تا سال ۲۰۱۲ گوشت مرغ پرورشی را به مصرف‌کنندگان می‌رساند، پیشنهاد داد. بسیاری از جستجوگران روی آن کار کردند، اما این مهلت در نهایت بدون برنده به پایان رسید. با این حال، آگاهی شعله ور شد. فقط یک سال بعد، مارک پست، استاد مهندسی بافت در دانشگاه ماستریخت در هلند، اولین پتی همبرگر گوشت گاو را تولید کرد. این محصول از بیش از ۲۰۰۰۰ رشته نازک بافت عضلانی ساخته شده بود که نتیجه بیش از ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری و صرف دو سال تحقیق بود.

تنها در سال ۲۰۲۰، بیست و سه استارت آپ برای تولید گوشت آزمایشگاهی ایجاد شد که بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری را نشان می دهد

این همبرگر در سال ۲۰۱۳ در تلویزیون زنده آزمایش شد و منتقد مواد غذایی که آن را قضاوت می کرد، گفت: «طعم خاصی با قهوه‌ای شدن آن وجود دارد... نزدیک به گوشت است، آنقدرها آبدار نیست، اما قوام آن عالی است. این برای من گوشت است…»

اولین بازار در سال ۲۰۲۰ با اولین فروش گوشت کشت شده در سنگاپور آغاز شد. بر اساس گزارش موسسه غذای خوب «Good Food» تنها در سال ۲۰۲۰، بیست و سه استارت آپ برای تولید گوشت آزمایشگاهی ایجاد شد که بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری را نشان می دهد. (تقریباً دو برابر کل سرمایه گذاری های قبلی).

آیا گوشت های آزمایشگاهی آینده غذا است؟

مطالعه‌ای که توسط Post انجام شد و مردم را وادار به آزمایش محصولات کرد، نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مردم آماده خرید آن‌ها حتی با قیمت ۴۰ درصد در مقایسه با گوشت سنتی هستند. با این حال، هدف نهایی بدست آوردن برابری طعم و قیمت است. در مورد طعم و مزه، متاسفانه هنوز نتوانسته ایم محصولات را امتحان کنیم.

وقتی نوبت به قیمت‌گذاری می‌شود، شرکت فیوچر میت تکنولوژیز «Future Meat Technologies » در دسامبر ۲۰۲۱ هزینه فیله مرغ را ۱۷ دلار در هر کیلوگرم در مقایسه با میانگین قیمت ۸ دلار برای هر کیلو مرغ پرورشی اعلام کرد. برای رسیدن به برابری و قابل رقابت شدن گوشت های آزمایشگاهی قیمت آنها باید بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد تا سایر هزینه‌های مربوط مانند بسته‌بندی و حمل و نقل را نیز شامل شود.

اما دلیل اولی که مردم آماده خرید آن با قیمت بالاتر هستند؛ ردپای محیطی این فناوری جدید است ضمن آن که جهان به مواد غذایی تولید شده در آزمایشگاه نیاز دارد.

طبق گفته این شرکت متعلق به رژیم صهیونیستی، این روش تولید منجر به بازدهی ۱۰ برابر بالاتر از استاندارد صنعتی می شود و در عین حال ۸۰ درصد کمتر گازهای گلخانه ای تولید می کند. ضمن ان که ۹۹ درصد به زمین کمتر و ۹۶ درصد آب شیرین کمتر نیاز دارد. همه این آثار خوب محیط زیستی در حالی است که شرکت مذکور مدعی است ارزش غذایی مشابهی را ارائه می دهد. یکی دیگر از دلایل مطلوب برای رشد آزمایشگاهی تولید گوشت این واقعیت است که کمتر در معرض آلودگی و بیماری های ناشی از آن مانند آنفولانزای خوکی آفریقایی قرار دارد.

طبق گزارش فائو، تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۷۰ میلیارد حیوان خشکی برای مصرف انسان کشته می شوند.

دومین دلیلی که می توان برای این موضوع مد نظر قرار داد رفاه حیوانات است که برای بخشی از جامعه بشریت با اهمیت شده است. با این حال با حذف حیوانات از زنجیره ارزش غذایی، نیاز به فعالیت های کشاورزی فشرده، مزارع و کشتارگاه ها همراه با رنج حیوانات از بین می رود.

طبق گزارش فائو، تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۷۰ میلیارد حیوان خشکی برای مصرف انسان کشته می شوند. با خارج کردن حیوانات از فرآیند غذا می توان از مسائل مربوط به رفاه حیوانات مانند بدرفتاری، شرایط بد زندگی و شیوع بیماری جلوگیری کرد. در آینده و با توسعه تکنولوژی، گوشت تولید شده در آزمایشگاه می‌تواند به یک منبع پروتئینی در دسترس و ارزان تبدیل شود و حتی برای رفع مشکلات امنیت غذایی و کمبود مواد غذایی که اخیراً توسط همه‌گیری و بحران کووید-۱۹ در اوکراین تشدید شده است، استفاده شود.

البته ما هنوز با دیدن غذاهای آزمایشگاهی در سوپرمارکت هایمان فاصله داریم. دولت ها باید مجوز تجاری سازی چنین محصولاتی را صادر کنند و متخصصان صنعت پیش بینی می کنند که امسال در ایالات متحده و رژیم صهیونیستی انجام شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
0
2
علم را به سیاست آلوده نکنید. یا اسم کشورها را ننویسید و اسمی از آنها نیاورید یا اگر پیشرفت آنها زیاد بوده و مجبورید اسم آن کشورها را در مقاله بنویسید حداقل درست بنویسد و به یک ملت توهین نکنید. در علم هیچ جایی برای توهین نیست.
نظر شما
ادامه