کد خبر: ۷۰۲۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، اظهار نظر کارشناسی این مرکز درباره طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان پزشکی قانونی و انتقال خون به دامپزشکی را منتشر و با این طرح مخالفت کرد.

در این اظهار نظر هر چند سعی بر آن بوده تا ارزش و سختی کار در سازمان دامپزشکی مطرح شود اما با بدسلیقگی از عدم جذابیت اشتغال در سازمان دامپزشکی کشور هم سخن گفته شده است!

متن کامل اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره این طرح بدین شرح است :

" مقدمه

حقوق و مزایای کارکنان دولت همواره از مباحث و موضوعات چالش‌برانگیز در حوزه مدیریت منابع انسانی بوده و هست. اصل عدالت در پرداخت نیز ازجمله شاخص‌های یک نظام مطلوب حقوق و مزایاست. موضوعی که هدف اصلی ارائه این طرح به‌شمار می‌رود.

طرح مذکور از حیث اهداف مقنن و دغدغه‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به کارکنان دولت شایسته تقدیر است، اما به‌لحاظ محتوایی حاوی اشکالاتی است، هرچند که این اشکالات به خود قانون فوق‌العاده خاص سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان انتقال خون مصوب 4/2/1390 مربوط می‌شود. این طرح در پی آن است که فوق‌العاده خاص موضوع قانون فوق را به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور نیز تسری دهد.

ارزیابی طرح

1. اشتغال در سازمان دامپزشکی کشور به‌دلیل مسئولیت‌های گسترده و سنگین، حساسیت و نوع کار، عوارض جسمانی و روانی و مشکلات اجتماعی و خانوادگی آن، جذابیت چندانی ندارد. در تمام دنیا برای جذب کارشناسان خبره و ایجاد انگیزه و اشتغال در این حرفه تسهیلات مالی و رفاهی ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. اما اینکه چاره کار در تصویب چنین طرح‌هایی باشد جای تأمل دارد، زیرا این طرح با هدف رفع تبعیض، خود زمینه‌ساز بروز تبعیض جدیدی در نظام اداری کشور یا حداقل حوزه سلامت کشور خواهد شد و به جهت اینکه تنها بخشی از جامعه عظیم کارکنان دولت را دربرمی‌گیرد، تصویب آن می‌تواند علاوه‌بر ایجاد زمینه نارضایتی در سایر بخش‌ها، مقدمه‌ای بر ارائه پیشنهادات مشابه و بعضاً بحق سایر دستگاه‌های اجرایی و دیگر مشاغل شود. لذا شایسته است مجلس شورای اسلامی نگاهی جامع و یکپارچه به مسائل و مشکلات جامعه کارکنان دولت داشته باشد و از اصلاحات موردی و بعضاً فاقد دلایل متقن پرهیز کند.

2. با فرض پذیرش کلیات طرح، اجرای آن با اشکالات اساسی روبرو است. ازجمله اینکه میزان فوق‌العاده پیشنهادی قابل تأمل جدی است. اگر در نظر آوریم که بخش اعظم حقوق و مزایای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری را دو عنصر حق شغل و حق شاغل تشکیل می‌دهد آنگاه متوجه خواهیم شد که اجرای قانون فوق‌العاده خاص سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون و تسری آن به سازمان دامپزشکی کشور، چه شکاف عظیمی را بین حقوق و مزایای کارکنان این سازمان با سایر کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به‌وجود آورده و خواهد آورد.

3. در تبصره ماده واحده گفته شده است که اعتبار طرح از محل ردیف درآمدی ماده (14) قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب سال 1350 تأمین می‌شود. در این زمینه نکات زیر شایان توجه می‌باشد:

1-3. هیچ‌گونه آمار یا اطلاعاتی از میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح و همچنین از میزان درآمدهای ماده (14) ارائه نشده و لذا ممکن است درآمدهای مذکور اصولاً کفاف پرداخت هزینه‌های ایجاد شده را ننماید که در این ‌صورت نحوه تأمین اعتبار معلوم نیست و طرح پیشنهادی ممکن است با اصل هفتادو‌پنجم قانون اساسی مغایرت داشته باشد. به‌علاوه موکول نمودن یک هزینه ثابت، مستمر و افزایش‌ یابنده به درآمدی که تحصیل آن ثبات ندارد، موجه نمی‌باشد. در این رابطه خاطرنشان می‌سازد که سازمان پزشکی قانونی و انتقال خون نیز در پرداخت فوق‌العاده‌های موضوع این قانون با مشکل مواجه شده و عملاً نتوانسته‌اند که منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنند.

2-3. در ماده (14) گفته شده که وجوه حاصل از خدمات دامپزشکی صرف هزینه‌های مربوط به مبارزه با بیماری‌های دامی خواهد شد. تصویب طرح پیشنهادی در‌واقع موجب حذف یا تقلیل شدید اعتبارات مبارزه با بیماری‌های دامی که ازجمله وظایف اصلی سازمان است، خواهد شد.

3-3. از آنجایی که وجوه ناشی از ارائه خدمات دامپزشکی موضوع ماده (14) از مردم دریافت می‌شود، لذا تصویب این طرح نهایتاً موجب افزایش هزینه‌های مردم خواهد شد.

4-3. با توجه به اینکه انجام هزینه‌های ناشی از این طرح بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت و هر سال نیز اضافه خواهد شد، بنابراین نیاز به افزایش این درآمد هم به‌طور مستمر در آینده ادامه خواهد یافت و موضوع استفاده از در‌آمدهای ماده (14) برای مبارزه با بیماری‌های دامی به کلی منتفی خواهد شد.

جمع‌بندی و پیشنهاد

طرح پیشنهادی تحت عنوان «تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان پرسنل سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور»، از حیث اینکه معطوف به تأمین دستمزد مناسب برای کارشناسان و کارکنان زحمتکش این سازمان است اقدامی مثبت تلقی می‌شود و می‌تواند انگیزه لازم را برای انجام وظیفه در مشاغل اصلی این سازمان فراهم کند.

هرچند پرداخت فو‌ق‌العاده مذکور به کارمندان سازما‌ن‌های پزشکی قانونی و انتقال خون ایران، خود دلیلی کافی برای پرداخت این فوق‌العاده به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور تلقی می‌شود، اما باید توجه داشت که تصویب این طرح موجب خواهد شد نیروی انسانی دستگاه‌های دیگری که شرایط شغلی خود را دشوار می‌دانند نیز انتظار دریافت فوق‌العاده مشابه را داشته باشند که این وضعیت بار مالی سنگینی را بر دولت تحمیل خواهد کرد.

همان‌طور که تصویب قانون فو‌ق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون موجب طرح درخواست مشابه از‌سوی کارکنان سازمان دامپزشکی کشور شده است، طرح اخیر نیز همین نتیجه را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی دیگری نیز هستند که با وظایفی متفاوت اما با دلایلی متقن و مستدل می‌توانند مشمول دریافت چنین فوق‌العاده‌هایی شوند.

بنابراین شایسته‌تر آن است که به‌جای پرداختن به این‌گونه اقدامات و چاره‌جویی‌های موردی، موضعی و بخشی که بدون توجه به ابعاد کامل یک موضوع عام و کلی صورت می‌گیرد و می‌تواند نظام اداری کشور را با چالش‌های جدی مواجه سازد، بهتر است نگاهی جامع و فراگیر به نظام پرداخت در کشور صورت پذیرد. لازم به توضیح است که قانون مدیریت خدمات کشوری دارای ظرفیت‌های قانونی ازجمله، فوق‌العاده‌های موضوع مواد (68) و (69) قانون می‌باشد که در صورت اجرایی شدن و استفاده از این ظرفیت‌ها تا حدود زیادی پاسخگوی نیازهای این سازمان و سازمان‌های مشابه خواهد بود."

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
0
0
تاسف اور است ... همین
vet
|
-
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
0
حالا ببینیم آقای دکتر دستور و {دکتر}آقامیری چه عکس العملی نشون میدن.............. انگار همه قانونها باید سر ما دامپزشکا پیاده شه...،واقعا که..
همکار
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
0
اگه این قانون برای وزارت بهداشت یا نفت بود حتما تصویب می شد
دامپزشک
|
-
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
0
0
دامپزشکان اکثرا در مناطق دور افتاده مشغول خدمت رسانی به اقشار زحمت کش جامعه ،دامداران هستند .مسولین زحمت کش ان نیز سرگرم برنامه ریزی جهت رفاه حال این قشر زحمت کشند.تا ما از این مناطق دور افتاده بخواهیم صدای کمی درامدمان را به گوش مسولین محترم برسانیم،کارمندان انتقال خون و پزشک قانونی چون داخل شهرند، حق خودشان را گرفتند.ان شالله که مسولین فهیم به کارمندانی که شبانه روز در کوهها وطویله هاودرسطح شهرها به دنبال بهداشت غذایی جامعه هستند بها دهندو بدانند انچه که صبحانه ،ناهار وشام سالمی که نوشجان می کنند (انتظارات زیادی هم از این زحمت کشان دارند)، همه از کانال کنترل دامپزشکان بخش دولتی وخصوصی می گذرد.
دامپزشک درد کشیده
|
-
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
0
0
چگونه است که بحث افزایش حقوق و تداوم آن برای نمایندگان مجلس که فقط 4 سال در این پست هستند بار مالی برای دولت ندارد ولی برای حرفه دامپزشکی که در دوردست ترین نقاط محروم مشغول خدمتند بار مالی سنگیننی دارد. چند نفر از همین آقایون در کمیسیون رو یک روز با ماشینهای عملیاتی دامپزشکی نه با ماشینهای تشریفاتی در سرمای زمستان یا در گرمای تابستان ببرید جایی که دامپزشکان فعالیت می کنند ببینم باز هم نظرشان همین است؟
بی نام
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
0
0
همیشه قشر خدوم دامپزشکی در خط مقدم در گیری با بیماریهای مشترک و واگیر قراردارد هرکجا حرف از آنفلوانزای فوق حاد میشود این پرسنل دامپزشکی هست که باید معدوم کند چون جان مردم در خطر است .اگر هاری رخداده باز این پرسنل و اگر سل یا بروسلوز ویا ... این پرسنل دامپزشکی است که باید با آنها مقبله کند اما وقتی سخن از حمایت مالی یا جانی میشود بار مالی دارد آری این چنین است که ما نگران تنها بز مشت حسن در دور ترین نقطه جغرافیایی و صعب العبور هستیم اما دریغ از چکاب 2سال یکبار اکیپ تست سل یا اکیپ واکسیناسیون بروسلوز و...چون بار مالی دارد . عزیزان مجلسی و مدیران ارشد آیا میدانید کمتر کسی از پرسنل خدوم دامپزشکی است که ازنظر تب مالت تیتر نداشته باشد در حد10% و خدامیداند که چند درصد مبتلا به سل یا .... هستند . تنها امید ما به این حقوق بوده که آنهم بار مالی دارد . واقعا افسوس افسوس وافسوس .
چشمهارا باید شست ...
همکار
|
-
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
0
0
دامپزشکانی که هر جا بحث از حقوق و مزایا می شود سر شان رانمیتوانند بالا بگیرند . و یا حرفی به میان آورند . در حالیکه در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک این دامپزشکان هستند که با جانفشانی از بهداشت جامعه حراست و پاسبانی می کنند . هر جا حرف از بروز بیماری نوظهور یا نوپدید به میان می آید حتما یک پای ثابت آن یک حیوان می باشد . چرا بحث تحقیقات دامپزشکی در کشور گنگ و نامشخص است چرا ؟ برنامه خاصی برای تحقیقات دامپزشکی وجود ندارد . و هزاران مسئله دیگر .......
دامپزشک
|
-
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
0
واقعامتاسفم برای کسانی که از فعالیت های دامپزشکی آگاهی ندارن و اظهار نظر میکنن .روزی 1000 بار پشیمانم از دامپزشک شدن
حسين علي خادمي
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
فقط يك سازمان دامپزشكي متشمل بر انسانهاي سالم و دانا و سيستم توانا در انجام مسئوليتها ميتواند دلهاي ما دامپزشكان را به اينده اميدوار كند
دامپزشک دولتی از قزوین
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
0
0
با سلام به همه همکاران . بیائیم همه با هم یکدل بشیم و از آقای دکتر دستور و همکاراش بخواهیم واسه ما قشر مظلوم کاری بکنند . از جناب دکتر دستور تشکر می کنیم . دامپزشکای دولتی استان قزوین
نظر شما
ادامه