کد خبر: ۷۰۰۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد و در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ درصد ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی افزایش می‌یابد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر منصور کبگانیان» در حاشیه جلسه ۱۶۳ ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: وزارت بهداشت باید ظرف مدت ۲ ماه نظرش را درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی ارایه می داد که کمی بیشتر از ۲ ماه طول کشید، میزان افزایش ظرفیت باید با وزارت بهداشت یکی میشد که برخی از این اعداد با هم متناقض بودند چون سیاستگذاری بدون عدد رقم نمی شود کارگروه های دقیقی تشکیل شدند، یک تا سه جلسه کمیسیون آموزش دقیقا موضوعات را بررسی کرد و با حضور معاون وزیر بهداشت و نمایندگان دستگاههای مختلف برای نهایی کردن اعداد و ارقام کارگروههایی تشکیل شدند، خوشبختانه جمع بندی ها آماده شد و به جلسه امروز ارائه شد.

وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پزشکی نهایی شده و هم اکنون این موضوع اجرایی شده است ولی ظرفیت رشته های دندانپزشکی به جلسه امروز موکول شد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: براساس وضع موجود سرانه دندانپزشکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ نفر دندانپزشک وجود دارد در صورتی که در حداقل مطلوب باید ۷۰ نفر دندانپزشک برای ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد اگر به فرض توزیع دندانپزشک مناسب باشد که اینطور نیست و اوضاع منطق محروم از کلانشهرها بدتر است.

وی گفت: در مقایسه با سایر کشورها نظیر کشورهای گروه ۲۰ در اواخر جدول قرار داریم در میان کشورهای منطقه جز ۵ کشور آخر هستیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست. البته معیار ما مقایسه با کشورهای دیگر نیست ما فکر می کنیم که دندان‌سازها به عنوان دندانپزشک در نظر گرفته می شود، توزیع دندانپزشک در کشور اوضاع مناسب نیست. هم‌اکنون تعداد زیادی از استانها در وضعیت قرمز و بدی قرار دارند و این هشداری است که عزیزان وزارت بهداشت باید برای آن چاره اندیشی کنند، یکی از فکر ها و راه حل ها همین تصمیم امروز است باید گام به گام این مشکل را به کمک مسئولان وزارت بهداشت حل کنیم.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: آمارها نشان میدهد که از سن چهل سالگی به بعد میزان پوسیدگی دندان افزایش می یابد به همین دلیل به پزشک بیشتری نیاز داریم چرا که کشور ما رو به پیری است و اخیراً موضوع جوانی جمعیت در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

کبگانیان گفت: تا سال ۸۸ شاهد رشد پذیرش در رشته های دندانپزشکی بودیم ولی این افزایش ظرفیت متوقف شد و از سال ۹۵ به شدت کاهش یافت. این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان نخبه برای تحصیل در رشته های دندانپزشکی به کشورهای همسایه مراجعه کنند که البته آموزش در آنها کیفیت خوبی ندارد.

وی افزود: برای افزایش ظرفیت رشته های دندانپزشکی باید نسبت استاد به دانشجو نیز در نظر گرفته شود، خوشبختانه در جلسه عنوان شد که استاندارد وزارت بهداشت نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۰ است، وضع موجود نشان میدهد که نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۵ است به همین دلیل می توان افزایش ظرفیت رشته های دندانپزشکی را در دستور کار قرار داد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت رشته های دندانپزشکی یک هزار و هفتصد و پنجاه هزار نفر است البته بحث پیشگیری و سلامت دهان و دندان از مواردی هستند که مورد تاکید قرار گرفت، ما میدانیم که اقدامات پیشگیرانه در ده سال آینده خود را نشان می دهد. اما مطمئن هستیم که اگر دولت در زمینه پیشگیری به صورت انقلابی عمل کند ظرف مدت کوتاهی نتایج مناسبی به دست خواهد آمد.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه امروز که به اتفاق آرا تصویب شد برای افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سالجاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند، چون مسئولان وزارت بهداشت عنوان میکنند که زمان کمی دارند به همین دلیل افزایش ظرفیت امسال ۱۰ درصدی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ ظرفیت دندانپزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند و در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت در سال ۱۴۰۴ این افزایش ظرفیت متوقف میشود و بازنگری های لازم صورت می گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدید اعتقاد خواهد شد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره موافقت وزارت بهداشت با این مصوبه گفت: وزیر بهداشت در ستاد نقشه جامع علمی کشور حق رای دارد اما امروز حضور نداشت و معاون ایشان حضور داشتند و تمامی اعداد با هماهنگی وزارت بهداشت نهایی شده است چراکه اعضای ستاد نقشه اعداد بالاتری را مد نظر داشتند. تصریح معاون آموزش وزارت بهداشت این بود که کمبود دندانپزشکی را پذیرفته اند و لازم است که اقدامی صورت گیرد اما امکاناتی نیاز دارد که باید فراهم شود خوشبختانه مسئولان سازمان مدیریت و برنامه در جلسه امروز حضور داشتند و راهکارهای اجرایی را در این زمینه ارائه دادند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
3
دندانپزشکی رانت وسیعی دارهو مافیا پشت سرش هست

در مقابل افزایش ظرفیت مقاومت میکنند!
به دلیل ذرآمدهای نجومی!
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
0
0
والا بخدا .ی دندون درد میگیریم تا میاییم بریم دندونپزشکی نوبت ۴ ماهه میدن .دیگه دندونی نمیمونه.
شوخی نیست واقعا میگم تو شهر ما ۲ تا دکتر هست ۳ ماه جلوتر نوبت دارند .خنده داره ۳ ماه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
سلام چه شهری هستید؟
نظر شما
ادامه