کد خبر: ۶۹۹۱

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : علیرغم ممنوعیت واردات و صادرات دام زنده، هر ساله تعداد زیادی از گوسفندهای کشورمان به دلیل مرغوبیت بالا به کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس قاچاق می‌شد و اخیرا نیز به دلیل گران بودن گوشت گوساله در ترکیه، گوساله‌های ایرانی از طریق مرزهای غربی به این کشور قاچاق می‌شود؛ این درحالی است که ایران برای تامین نیاز داخلی خود هر ساله نیازمند واردات 10 درصد از مصرف جامعه است، آنهم از نوع گوشتهای یخی درجه سه و از راههای دور که کارشناسان این شرایط را توهین به مصرف‌کننده ایرانی می‌دانند.

اگر از صادرات قاچاقی دام‌های سبک و سنگین کشورمان جلوگیری شود دیگر نیازمند واردات 100 هزار تنی گوشت یخی نیستیم و در تولید گوشت قرمز خودکفا می‌شویم اما نه تنها نتوانسته‌ایم از صادرات غیررسمی جلوگیری کنیم، گویا میزان این نوع صادرات هم رو به افزایش است.

کشور امارات که خود تولید گوشت قرمز ندارد و واردکننده دام زنده از کشورهای دیگر است، حاضر است گوسفند ایرانی را به دلیل مرغوبیت بالا تا کیلویی 20 هزار تومان هم بخرد که این تقریبا دو برابر قیمت گوسفند دیگر کشورها است. از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت گوشت گوساله در کشور ترکیه، گوساله‌های ایرانی که بیش از100 کیلو وزن ندارند به این کشور صادر می‌شوند در صورتیکه می‌توان با پرواربندی این دام کمتر از چند ماه آن را به بیش از 800 کیلوگرم گوشت تبدیل و نیاز کشور را برطرف کرد اما در مرز خودکفایی، با صادرات غیر مجاز هر ساله نیازمند واردات می‌شویم.

البته واردات گوشت قرمز سخت‌تر از واردات سایر محصولات است و هزینه‌ بیشتری دربر دارد چراکه باید به منظور رعایت مسائل بهداشتی و ذبح شرعی، ناظران شرعی و بهداشتی سازمان دامپزشکی به کشورهای صادرکننده از قبیل هند، هلند، برزیل و ... اعزام شوند و بر طریقه کشتار، بسته‌بندی و سالم بودن دام وارداتی به کشورمان نظارت داشته باشند.

در این باره مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: درصورتیکه از صادرات غیر قانونی دام زنده جلوگیری شود به خودکفایی در تولید گوشت قرمز خواهیم رسید، اما با توجه به اینکه طی سالهای اخیر نتوانسته‌ایم در این راستا اقدام کنیم، به نظر می‌رسد اگر انگیزه برای تولید داخل ایجاد شود خود به خود صادرات نخواهیم داشت.

سلطانی افزود: در حال حاضر پرواربندان از شرایط بازار اطمینان ندارند و به دلیل افزایش روزافزون قیمت علوفه هزینه‌های تولید برایشان اقتصادی نیست لذا دام خود را برای پرواربندی نگه نمی‌دارند و در وزن بسیار کم روانه بازار داخلی یا صادرات غیرمجاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: درصورت حمایت از تولید داخلی علاوه بر خودکفایی و تامین گوشت مرغوب در بازار مصرف، نرخ بیکاری کاسته می‌شود و از بین رفتن سرمایه‌های چندین ساله جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران اظهار کرد: از سوی دیگر هر ساله با واردات قاچاق دام زنده از پاکستان واحدهای دامداری‌ داخل باید خسارات شیوع انواع بیماری از جمله تب برفکی را متحمل شوند.

در این زمینه معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز تاکید دارد نیازی به واردات دام زنده نیست و رییس سازمان دامپزشکی معتقد است با واردات قاچاق دام زنده به کشور هر ساله بیماری تب برفکی تشدید می‌شود اما ...

گفتنی است امسال حداقل 880 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که 60 درصد این میزان گوشت گوسفند و 40 درصد آن گوشت گاو و گوساله است.

همچینن مصرف سرانه‌ کشورمان 880 کیلوگرم است که سال گذشته 850 هزار تن تولید شد و نزدیک به 200 هزار تن گوشت منجمد وارد گردید و امسال به گفته وزیر جهاد کشاورزی که مخالفت سفت و سخت خود واردات و طرفدار خودکفایی در تولید این محصول است، بیش از 100 هزار تن گوشت منجمد (معادل 10 درصد نیاز کشور) وارد نخواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه