کد خبر: ۶۹۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: در سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شده‌است و برای اولین‌بار تعداد آمار ابتلا به هاری در انسان به عدد ۱۶ رسید که همه این ۱۶ نفر هم فوت کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه جوان، «مهدی نبی‌یان» کارشناس محیط‌زیست و پژوهشگر حیات‌وحش با تأکید بر اینکه هرگونه غذارسانی به سگ‌های بدون صاحب، باعث دادن امتیاز ویژه به این‌گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آنها می‌شود، می‌افزاید:‌ «‌اکنون در ایران بین یک تا 3 میلیون سگ بدون صاحب داریم، اما کل جمعیت حیات‌وحش قابل‌شمارش ما زیر ۲۰۰ هزار فرد است. به بیان دیگر اکنون جمعیت سگ‌ها ۱۰ تا۲۰ برابر بیشتر از جمعیت حیات‌وحش قابل‌شمارش ماست.»

وی با بیان اینکه آمارهای دقیقی از وزارت بهداشت وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش جمعیت سگ‌ها مواجه بوده‌ایم، تصریح می‌کند:‌ «کسانی که توسط حیوانات گزیده می‌شوند برای درمان و دریافت واکسن مستقیماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند. سال ۶۶ تعداد افرادی که به دلیل گزیدگی حیوانات به وزارت بهداشت مراجعه کرده‌بودند کمتر از ۷۰۰ نفر بوده‌است. در حالی که این تعداد در سال ۹۲ به ۱۵۰ هزار نفر و در آخرین آمار که در سال ۹۸ به دست آمده به بیش از ۲۳۴ هزار نفر رسیده‌است که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر ناشی از گزیدگی توسط سگ بوده‌است.»

به گفته نبی‌یان بر اساس آمارها روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در کشور توسط سگ‌های صاحب‌دار و حدود ۵۵ نفر توسط سگ‌های بدون‌ صاحب در کشور گزیده می‌شوند. این یعنی تقریباً روزانه نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان منابع مالی وزارت بهداشت به صورت یارانه‌ای برای درمان افرادی هزینه می‌شود که توسط سگ گزیده شده‌اند و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دلار وزارت بهداشت برای واکسن ضد هاری افرادی که دچار سگ‌گزیدگی و حیوان‌گزیدگی شده‌اند، هزینه می‌شود. همچنین شهرداری تهران سالانه ۱۰هزار سگ ولگرد را جمع‌آوری می‌کند و ۵۰هزار تومان برای زنده‌گیری هر سگ هزینه می‌شود.

توضیحات رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت

«دکتر بهزاد امیری» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت‌ هم تأکید می‌کند:‌ «‌حتی حیوانات اهلی هم می‌توانند ویروس‌ها و بیماری‌ها را به انسان منتقل کنند و در این میان کودکان و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیش از دیگران کاندیدای ابتلا به این بیماری‌ها هستند.»

به گفته وی اغلب ویروس‌هایی که ممکن است برای انسان خطرناک باشند، در بدن حیوان بیماری ایجاد نمی‌کند، بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر مانند باکتری‌ها هم در حیوان ایجاد بیماری نمی‌کنند، اما منجر به ایجاد بیماری در انسان‌ها می‌شو‌د، به طور مثال باکتری‌ها و انگل‌هایی در بدن حیوان وجود دارد، اما حیوان علائمی از بیماری ندارد و حیوان ناقل بدون علامت است و به راحتی عامل بیماری‌زا را به انسان انتقال می‌دهد.

امیری با تأکید بر اینکه یکی از بیماری‌های مهمی که از طریق سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود، هاری است، می‌افزاید:‌«بیماری هاری بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا به انسان انتقال پیدا می‌کند. این ویروس، ویروسی عصب‌دوست است و به سیستم عصبی مرکزی انسان وارد می‌شود و باعث ایجاد التهاب حاد مغزی و عصبی می‌شود. اگر این بیماری در بدن انسان وارد شود و فرد سریعاً درمان نشود، محکوم به مرگ خواهد بود.»

260 هزار حیوان گزیدگی در سال

طبق توضیحات امیری در بزاق سگ عوامل بیماری‌زای زیادی وجود دارد که برخی از آنها می‌تواند هنگام گاز گرفتن یا لیسیدن به بدن انسان انتقال پیدا کند. یکی از خطرناک‌ترین عوامل بیماری‌زا بیماری «هاری» است.

وی با اشاره به شیوع حیوان‌گزیدگی و هاری در کشور‌ می‌افزاید:‌ «موارد حیوان‌گزیدگی رو به افزایش است و در سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شده‌است. سال گذشته تعداد آمار ابتلا به هاری در انسان به عدد ۱۶ رسید که همه این ۱۶ نفر به دلیل تأخیر در مراجعه به مراکز درمان و پیشگیری از هاری فوت کردند. امیری ادامه می‌دهد: ‌«بیماری باکتریایی به نام پاستورلا هم هنگام گزش یا گازگرفتگی از طریق بزاق به انسان وارد می‌شود. این باکتری از طریق لیسیدن بخشی از پوست بدن که آسیب‌دیده است، وارد بافت نرم بدن و بروز عفونت بافت، عفونت مفصلی و عفونت استخوانی می‌شود. در موارد شدید می‌تواند باعث مننژیت شود.»

به گفته وی همچنین خیلی از باکتری‌ها در مدفوع سگ وجود دار‌د که ممکن است برای سگ علائم بیماری ایجاد نکند، اما برای انسان عامل بروز بیماری باشد. از بیماری شایع می‌توان به بیماری «سالمونلا» اشاره کرد، این باکتری باعث بروز بیماری گوارشی و اسهال می‌شود. همچنین انواع انگل‌ها نیز می‌توانند از طریق مدفوع به انسان انتقال پیدا کنند.

تب مالت، تب خرگوشی و بیماری‌های تنفسی و ریوی از دیگر بیماری‌هایی است که از طریق سگ می‌تواند به انسان منتقل شود.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوستی ۵۵۵
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
1
0
زیاده خجالت آور.دامپزشکی
نظر شما
ادامه