کد خبر: ۶۹۷۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست استان هرمزگان از نجات و رهاسازی موفق یک قلاده کفتار راه راه گرفتار در فنس پمپاژ آب اراضی کشاورزی محدوده میناب خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، «داود مرزی‌زاده» در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: به دنبال دریافت گزارشی از حبس شدن یک کفتار راه راه در فنس پمپاژ آب اراضی کشاورزی محدوده شهرستان میناب، ابتدا پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب در محل حضور یافتند.

وی افزود: پس از بررسی وضعیت کفتار، تایید سلامت عمومی و قابلیت رهاسازی آن، تیمی متشکل از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان از بندرعباس به محل واقعه که خارج از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست بود اعزام شدند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: به دلیل هوشیاری کامل حیوان امکان مقیدسازی با ادوات زنده گیری و بدون انجام بیهوشی مقدور نشد که در نهایت کفتار با استفاده از دارت و سلاح بیهوشی بیهوش شد.                   

مرزی‌زاده ادامه داد: دامپزشکان اداره کل حفاظت محیط زیست ضمن معاینه فیزیکی و چک کردن علائم حیاتی، اقدامات درمانی لازم را انجام داده و پس از تایید سلامت، کفتار را به زیستگاه مناسب منتقل و پس از به دست آوردن هوشیاری کامل رهاسازی کردند.

در ادامه «میثم قاسمی» معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست هرمزگان تصریح کرد:  این عملیات امداد و نجات کفتار راه راه که گونه جانوری در معرض تهدیدی است در یک هم زمانی با روز جهانی گونه های در معرض تهدید در 30 اردیبهشت و روز جهانی تنوع زیستی در 1 خرداد رخ داد.

قاسمی ادامه داد: کفتار راه‌ راه با نام علمی Hyaena hyaena  گونه‌ای از خانواده کفتارها است که در شمال و شرق آفریقا، قفقاز، آسیای میانه، غرب آسیا و جنوب آسیا زندگی می‌کند. کفتار راه‌راه تنها کفتاری است که در خارج از آفریقا هم زندگی می‌کند. کفتار در زیستگاه‌های مختلفی از جمله بیابان، استپ و کوهستان یافت می‌شود و در اکثر مناطق کشور به جز شمال و شمال غرب ایران با فراوانی اندکی یافت می‌شود. افراد خانواده خانوادۀ کفتارسانان عمدتاً لاشه خوار هستند و بدین وسیله نقش مهمی را در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری ها و آلودگی ها برعهده دارند. این گونه علاوه بر لاشه حیوانات اهلی و وحشی از تخم پرندگان، پستانداران کوچک، خزندگان و حشرات تغذیه می کند. گونۀ کفتار راه راه تنها عضو خانوادۀ کفتارسانان در ایران می باشد که متأسفانه در اکثر مناطق کشور و جهان با کاهش جمعیت روبرو است به طوری که تخمین زده می شود که در سراسر دنیا تنها حدود 10 هزار کفتار راه راه بالغ وجود داشته باشد در نتیجه این گونه در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت نزدیک به تهدید و با روند کاهش جمعیت طبقه بندی شده است. تخریب زیستگاه، کاهش جمعیت طعمه، کشتار تلافی جویانه از طریق طعمه مسموم، شکار غیرقانونی و تصادفات جاده ای از عمده دلایل کاهش جمعیت این گونه و سایر گوشتخواران بزرگ جثه است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
1
0
فردا همین کفتاره گوسفندها رو میخوره
نظر شما
ادامه