کد خبر: ۶۹۶۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
«دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌ زیست:
وی افزود: هیچ‌یک از افرادی که در این زمینه اظهار نظر کردند، متخصص و جراح حیات‌وحش نبودند چون هیچ فردی در کشور تجربه زایمان یوزپلنگ را ندارد ...

حکیم مهر: دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: هیچ فردی در کشور تجربه زایمان یوزپلنگ آسیایی ندارد و تمام مراحل زایمان و سزارین با هماهنگی کارشناسان خارجی انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهرنگ اکرامی» در نشست بررسی تکثیر یوزپلنگ آسیایی درباره سزارین «ایران» یوزپلنگ در اسارت افزود: کدام متخصص گفته که نباید سزارین صورت می گرفت؟ اگر از یک مرجع علمی باشد قابل پذیرش است اما اینطور نیست چون در آن فرایند احتمال تلف شدن مادر و توله‌ها زیاد بود.

وی اظهارداشت: هیچ کدام از آنهایی که در این زمینه اظهار نظر کردند متخصص و جراح حیات وحش نبودند چون هیچ فردی در کشور تجربه زایمان یوزپلنگ را ندارد.

اکرامی اضافه کرد: با چند نفر در مراکز تکثیر مشورت کردیم که علایم زایمان گربه سانان چگونه است و اطلاعات فنی خوبی تهیه کردیم و زمانی که زایمان آغاز شد از استاندارد هم فراتر رفتیم.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یوزپلنگ مادر از هشت صبح وارد مرحله دوم زایمان شد؛ این مرحله ای است که دیگر روند زایمان دست مادر نیست بلکه رحم خودش با انقباض و انبساط توله را به سمت کانال هدایت می کند و در این مرحله، توله باید در مدت نیم تا یک ساعت از کانال خارج و متولد شود وگرنه تلف می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرحله باید ترشحات رحمی و آب ناشی از پاره شدن کیسه مشاهده شود که در این مرحله دیده نشد همچنین یکی از توله‌ها در کانال چرخیده بود و اگر تا ۲ ساعت دیگر زایمان صورت نمی‌گرفت، توله‌ها می‌مردند بنابراین جراحی انجام شد.

اکرامی درباره اینکه محل جراحی آن عفونت کرده است اظهار داشت: جراحی سزارین یک جراحی تهاجمی است بنابراین فردی می‌تواند در این زمینه نظر دهد که در جراحی حضور داشته باشد بنابراین می‌توانند نظر خود را بگویند اما نمی‌توانند بگویند جراحی بد بوده است. جفت بعد از جراحی خودش از رحم خارج شد و این یعنی زایمان و جراحی موفقیت آمیز بوده است.

وی اظهارداشت: بعد از جراحی آنتی بیوتیک لازم تجویز شد؛ برخی آنتی بیوتیک‌ها با یکبار تزریق تا سه روز اثر دارد و بعد از آن هم آنتی بیوتیک خوراکی آغاز شد و چون حیوان تقریبا دستی است به بوی آنتی بیوتیک هم حساسیت نشان نداد. اگر جراحی بد باشد در مدت ٧٢ ساعت بدحالی خودش را نشان می دهد اما یوزپلنگ بعد از ۴٨ ساعت اولین وعده غذایی خود را گرفت و اکنون نیز وارد فضای پنج هکتاری شده است.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: هفته آینده کارشناس خارجی به کشور می‌آید تا رحم «ایران» سونوگرافی شود و وضعیت رحم برای بارداری بعدی مشخص می‌شود.

اکرامی درباره لمس کردن توله ها گفت: توله‌ها را زمان زایمان بدون دستکش لمس نکردم عکسی که منتشر شد مربوط به ۴٨ ساعت بعد از عملیات معرفی به مادر بود، در حالیکه یک دست استریل بسیار بهتر از یک دستکش آلوده است.

وی اظهارداشت: شیر آغوز حیوان بلافاصله بعد از زایمان گرفته و به توله‌ها داده شد، بر خلاف تصور که گفته می شود آغوز تا مدت‌ها جذب می شود، فقط ۶ ساعت اول بهترین زمان جذب است که آن زمان هم به توله ها داده شد.

اکرامی افزود: در معرفی توله‌ها مادر تمایلی به بچه ها نشان نداد. هوا هم رو به سردی بود و بعد از پنج ساعت با مسئولیت خودم توله ها را آوردند، مادر هوشیار بود اما باز توله‌ها را نپذیرفت. توله ها نیاز به شیر داشتند بنابراین دوباره دستی شیر دادیم، در واقع چون مادر توله ها را نپذیرفت ریسک شیردهی دستی را پذیرفتیم.

وی درباره دوشیدن شیر از مادر گفت: درست است که «ایران» دستی بزرگ شد اما می توان حداقل در فاصله دو متری برای غذا دادن حیوان نزدیک شد بنابراین امکان دوشیدن شیر او وجود نداشت.

اکرامی تاکید کرد: همین که موفق به جفت‌گیری یوز آسیایی در اسارت آن هم با یک یوز نر از طبیعت شدیم دستاورد بزرگی است که به نظر می رسد دیگر به لقاح مصنوعی نیازی نباشد.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اینکه توله‌ها بوی انسان گرفتند و برای همین مادر آنها را نپذیرفت گفت: ایران اصلا به بوی انسان حساس نیست چون غذایی که می خورد اول انسان به آن دست می زند بنا بر این اگر توله ها بدون دستکش هم لمس می شدند مشکلی پیش نمی آمد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
1
علم بهتر است یا شبه علم ! مساله این است..‌.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
0
معلوم نیست چه بلایی سرش آوردند که پشت یه خارجی پنهان میشوند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
0
گفته شده چون جراحی را متخصص انجام نداده
به تخمدان های ایران بشدت آسیب زده شده
نظر شما
ادامه