کد خبر: ۶۹۶۴۸
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
اظهار نظر جدید «دکتر بهرنگ اکرامی» جراح یوزپلنگ «ایران»:
وی افزود: ۲۰ سال است که مجوز درمانگاه دامپزشکی دارم و از بسیاری از همکارانی که در روزهای اخیر اظهار فضل کرده‌اند، سابقه بیشتری در کارهای درمانی دارم ...

حکیم مهر: «دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشک جراح یوزپلنگ «ایران» ضمن تشریح فرآیند زایمان این یوز ایرانی گفت: من تمام توصیه های لازم برای تهیه امکانات ویژه جهت زایمان «ایران» را به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان و سازمان محیط زیست ارائه کرده بودم، اما متاسفانه بسیاری از برنامه هایی که من به آقایان ارائه دادم، در عمل اجرایی نشد. مسئولیت عدم اجرای این برنامه ها نیز با بنده نیست و یا با مدیرکل محیط زیست سمنان (بهرام علی ظاهری) یا با معاون محیط زیست طبیعی سازمان (حسن اکبری) است، چون من همه توصیه های لازم را به آقایان انجام داده بودم و این موارد را به صورت مکتوب در اختیار دارم. همچنین همکاران دامپزشک بدانند که هر کس دیگری به جای من قرار بود سزارین «ایران» را انجام دهد، قطعا یوزپلنگ مادر تلف می شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، با وجود این که صبح روز 11 اردیبهشت 1401، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست خبر تولد سه توله یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران را اعلام کرد، اما در سه هفته اخیر شاهد تلف شدن دو توله یوز متولدشده بوده ایم. این در حالی است که این برای اولین بار در جهان بود که یوزپلنگ آسیایی یا همان یوزپلنگ ایرانی توانست در شرایط اسارت زادآوری کند و به نظر می رسد فراهم نکردن تجهیزات، امکانات و متخصصان لازم برای نظارت بر زایمان یوز ایرانی و نگهداری از توله های این حیوان توسط مسئولان محیط زیست کشور، نقش مهمی در مرگ این دو توله یوز و وضعیت جسمی وخیم توله سوم داشته باشد.

ابهامات فراوان در مرگ دو توله یوز ایرانی

با وجود این که عصر روز دهم اردیبهشت 1401 یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ محیط زیست کشورمان رخ داد و یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به نام «ایران» توانست برای نخستین بار در جهان در شرایط اسارت زایمان کند و سه توله یوز به دنیا آورد، اما از زمان زایمان «ایران» تا امروز اخبار ناگواری که از پارک ملی توران به گوش می رسد، باعث شده است که شیرینی موفقیت اولیه پروژه تکثیر یوز آسیایی در اسارت به تلخی شنیدن خبر تلف شدن دو توله یوز تبدیل شود و ابهامات زیادی را درباره نحوه نگهداری از توله یوزها و فرآیند زایمان یوزپلنگ مادر به وجود آورد.

یکی از مهمترین این ابهامات، مساله تعجیل در سزارین «ایران» است، زیرا آن طور که برخی متخصصان دامپزشکی کشور می گویند، تصمیم عجولانه عوامل پارک ملی توران، مسئولان سازمان محیط زیست و مدیران اداره کل محیط زیست سمنان برای سزارین یوزپلنگ مادر به جای صبر کردن برای زایمان طبیعی، منجر به آن شد که اولا یکی از توله یوزها نارس به دنیا بیاید و در همان روزهای اول تلف شود، ثانیا امکان پذیرش توله ها توسط «ایران» به صفر برسد و همین مساله عوامل پارک ملی توران را ناچار کند که به صورت دستی به توله یوزها شیر بدهند.

در این میان یکی دیگر از ابهامات مهم پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت، تناقض در اظهارات دامپزشک جراح یوزپلنگ مادر درباره علت مرگ توله اول است؛ به نحوی که با وجود این که پیش از این دکتر بهرنگ اکرامی در گفت و گو با رکنا تاکید داشت که چسبنده بودن ریه سمت چپ به دنده منجر به تلف شدن توله اول شده است، اما او اخیرا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، شیوه اشتباه شیردهی در روزهای ابتدایی تولد توله یوزها را به عنوان عامل مرگ توله اول معرفی کرده است.

استنکاف مدیران محیط زیست سمنان از انتقال لاشه توله اول به مرکز تخصصی برای بررسی دقیق علت مرگ

آن طور که متخصصان حیات وحش می گویند، شیوه اشتباه شیر دادن به توله یوزها در روزهای ابتدایی تولد آنها، تنها خطای فنی عوامل پارک ملی توران در پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت نیست، بلکه اساسا در تصاویر منتشرشده توسط سازمان محیط زیست از توله یوزهای پارک ملی توران، شاهد کمبود امکانات لازم برای نگهداری از توله یوزها، عدم استریل بودن محیط نگهداری از توله ها و لمس توله یوزها بدون استفاده از ماسک، دستکش و گان توسط عوامل پارک ملی توران هستیم که همه این موارد با توجه به ایمنی پایین بدن توله یوزها به دلیل عدم دریافت آغوز مادر به اندازه کافی، می تواند خطرناک باشد.

با توجه به تمام این مسائل با «دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست و جراح یوزپلنگ «ایران» تماس گرفتیم تا مجددا از او درباره ابهامات موجود پیرامون علت انجام سزارین «ایران» و تلف شدن دو توله یوزپلنگ سوال کنیم. اکرامی البته در مجموع تاکید دارد که او توصیه های لازم برای بهبود شرایط زایمان «ایران» و اصلاح وضعیت نگهداری از توله یوزها را به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده است، اما آنها در بسیاری از موارد به توصیه های او گوش نداده اند.

در همین راستا، اکرامی درباره علت مرگ توله یوز اول به خبرنگار رکنا گفت: توله یوز اول از همان ابتدا وزن کمی داشت و در روز سوم بعد از زایمان هم که این توله تلف شد، من در کالبدگشایی این حیوان، چسبندگی ریه سمت چپ به دنده و کوچک بودن ریه را مشاهده کردم که یک ناهنجاری مادرزادی محسوب می شد. در همان زمان من به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان توصیه کردم که لاشه توله تلف شده را برای تشخیص پیشرفته تر درباره علت مرگ این حیوان به یک مرکز تخصصی انتقال دهند، ولی مسئولان این اداره کل به تشخیص من اکتفا کردند و لاشه توله اول را به هیچ مرکزی انتقال ندادند.

وی افزود: آسپیراسیون شیر در ریه توله اول به دلیل شیوه اشتباه شیر دادن توله یوز در روز اول بعد از زایمان، تا حدی مشاهده شد، ولی این اتفاق در حدی رخ نداده بود که توله یوز را در جا بکشد. اساسا هم وقتی شیر از گلو به ریه یک توله گربه سان ریخته می شود، یک تا دو روز طول می کشد تا توله تلف شود. این در حالی است که توله اول در سه روزگی خود فقط حدود نیم ساعت بعد از شیر خوردن تلف شد. بنابراین آسپیراسیون شیر نمی تواند علت مرگ توله اول بوده باشد.

اکرامی: تلاش های من برای تکثیر یوز آسیایی در اسارت موفقیت آمیز بود

اکرامی در پاسخ به سوال رکنا درباره نتایج ارزیابی کمیته حقیقت یابی پیرامون علت مرگ توله یوز اول گفت: در روزی که آقای دکتر سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست به توران آمد، من در منطقه حضور نداشتم و خبر ندارم که این کمیته حقیقت یاب چه تحقیقاتی را انجام داده است، چون من روز چهارم بعد از تولد توله یوزها از توران خارج شدم.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: من دامپزشک متخصص تولید مثل هستم و وظایف مربوط به تولید مثل، باروری، تلقیح مصنوعی، ارزیابی اسپرم و... در پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در سمنان از شروع کار با من بود. همچنین من دوره دیده آفریقا هستم و تجربه زیادی در زمینه زنده گیری حیوانات دارم و به همین دلیل زنده گیری یوزپلنگ «فیروز» یعنی پدر سه توله یوز را هم من انجام دادم.

وی در ادامه تاکید کرد: تمام پروژه های مربوط به زایش، باروری و تولید مثل را بنده برنامه ریزی کردم و در زمان مدیریت آقای عبدوس در اداره کل محیط زیست سمنان، برنامه های خود را به ایشان تحویل می دادم. تلاش های من برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت موفقیت آمیز بود و این برای اولین بار در جهان بود که یوزپلنگ آسیایی می توانست در شرایط اسارت زایمان کند.

مسئولان محیط زیست، برنامه های پیشنهادی من برای فراهم کردن امکانات لازم جهت زایمان "ایران" را اجرا نکردند

اکرامی با تاکید بر این که تمام تذکرات مربوط به لزوم تهیه امکانات ویژه برای زایمان «ایران» را به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان و سازمان محیط زیست ارائه کرده بود، عنوان کرد: من در هفته های قبل از زایمان «ایران»، برنامه ها و امکانات لازم درباره احتمالات مختلف زایمان یوزپلنگ مادر را در چندین نشست به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان و سازمان محیط زیست ارائه دادم.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: من از دو هفته قبل از زایمان یوزپلنگ مادر، به مسئولان سازمان محیط زیست تاکید کردم که باید نزدیکترین مرکز تخصصی دامپزشکی به پارک ملی توران، یعنی کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه سمنان را که دارای یک مرکز جراحی است، برای سزارین احتمالی «ایران» آماده کنند و تیم جراحی را در حالت آماده باش نگه دارند.

دامپزشک جراح «ایران» در ادامه اظهار داشت: من از مسئولان سازمان محیط زیست خواستم که علاوه بر کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه سمنان، مرکز دامپزشکی شاهرود را نیز آماده کنند تا اگر زمان به ما اجازه نداد که یوزپلنگ مادر را به سمنان منتقل کنیم، عمل جراحی را در مرکز شاهرود انجام دهیم که فاصله نزدیکتری به پارک ملی توران دارد. به همین دلیل از مسئولان سازمان محیط زیست خواستم که یک کمپ جراحی را با امکانات اولیه و گروه دامپزشکی حاذق در شاهرود آماده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این برنامه ها، من درباره لزوم قرنطینه سایت تکثیر یوز و استفاده از دستکش، ماسک، گان و سایر تجهیزات برای زایمان یوزپلنگ مادر و نگهداری از توله یوزها در پارک ملی توران به مسئولان سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست سمنان برنامه دادم و تمام این موارد در صورت جلسات برگزار شده در سمنان ثبت شده است. اما متاسفانه بسیاری از برنامه هایی که من به سازمان محیط زیست ارائه دادم، در عمل اجرایی نشد.

نمی دانم چرا مسئولان محیط زیست امکانات و تیم های تخصصی لازم را آماده نکردند

اکرامی در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که قصور اجرایی نشدن برنامه های پیشنهادی او برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم جهت زایمان «ایران» و نگهداری از توله یوزها بر عهده کیست، توضیح داد: تا اسفند 1400 که آقای عبدوس، مدیرکل محیط زیست سمنان بود، پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت توسط ایشان اداره می شد، اما به نظر می رسد بعد از تغییر ایشان و آمدن آقای ظاهری، مدیریت این پروژه در اختیار خود سازمان محیط زیست قرار گرفته است. البته من دقیقا نمی دانم که چارت نهایی سازمان چگونه است و تصمیم گیرنده نهایی در پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت کیست. ولی من به عنوان دامپزشک تمام مسائل را گوشزد کردم.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: قطعا آقای ظاهری به عنوان مدیرکل فعلی محیط زیست سمنان و همچنین آقای اکبری به عنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست می توانند جزو تصمیم گیرنده های اصلی پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت باشند. ولی من نمی دانم که به چه دلیل مسئولان اداره کل و سازمان، امکانات و تیم های تخصصی لازم را در سمنان، شاهرود و توران آماده نکردند.

وی در ادامه تاکید کرد: شاید آقایان بودجه کافی نداشتند، یا صلاح نمی دانستند این کار را انجام دهند یا فکر می کردند تجهیزات لازم در اختیار ما قرار دارد. شاید هم خوشبینانه فکر می کردند زایمان «ایران» به صورت طبیعی انجام می شود. چون اساسا انجام سزارین در گربه سان های وحشی بخصوص یوزپلنگ نادر است و تا کنون چند مورد محدود بیشتر در سطح جهان انجام نشده است.

"ایران" دچار سخت زایی شده بود

اکرامی در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که چرا به عنوان دامپزشک مخصوص «ایران» تصمیم به زایمان این یوزپلنگ گرفت و آیا می پذیرد که این تصمیم، عجولانه بوده است یا خیر، اظهار داشت: من قبل از زایمان ایران با مسئولان چند مرکز حیات وحش در آفریقای جنوبی که تجربه زایمان یوزپلنگ را داشتند، صحبت کردم. آنها به من گفتند که یوزپلنگ ها معمولا یک یا دو وعده غذایی را پیش از انجام زایمان نمی خورند و این اولین علایم زایمان محسوب می شود.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: ما در صبح روز 9 اردیبهشت مشاهده کردیم که «ایران» از خوردن غذا پرهیز می کند و همان شب هم یوزپلنگ مادر این کار را انجام داد، یعنی عملا «ایران» 24 ساعت از خوردن غذا دست کشید. همچنین «ایران» از شب 9 اردیبهشت تا صبح روز 10 اردیبهشت بی قراری داشت، ولی ما علایم زایمان را در این حیوان مشاهده نکردیم.

دامپزشک جراح «ایران» در ادامه عنوان کرد: صبح روز 10 اردیبهشت، حدود ساعت 8 تا 8:30 «ایران» وارد لانه سنگی شد و ما اولین علایم دردهای زایمانی را در «ایران» مشاهده کردیم؛ به نحوی که از آن زمان، «ایران» به صورت درازکش زور زدن های زایمانی را آغاز کرد. در چنین شرایطی هم طبق نظر متخصصان آفریقایی، فرآیند زور زدن های زایمانی معمولا بین 2 تا 3 ساعت و حداکثر 6 ساعت ادامه پیدا می کند و باید در این مدت زمان، توله ها به بیرون کانال هدایت شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در فرآیند زایمان «ایران» بیش از 6 ساعت هیچ پیشرفتی مشاهده نکردیم و به این نتیجه رسیدیم که یوزپلنگ مادر دچار سخت زایی شده است؛ بخصوص که این حیوان چند بار در طول مدتی که مشغول زور زدن بود، استفراغ کرد و همچین چند مرتبه از لانه سنگی بیرون آمد و آب خورد و مجددا وارد لانه سنگی شد و در حالت های مختلف خوابیده زور زد، ولی متاسفانه موفق به زایمان نشد.

اگر "ایران" را سزارین نمی کردیم، توان باروری خود را از دست می داد

اکرامی در ادامه توضیحات خود درباره فرآیند زایمان «ایران» گفت: از حدود ساعت 14:30 روز 10 اردیبهشت من نگران «ایران» شدم، چون دیدم این حیوان بی حال شده است، ضمن این که عضلات رحم یوزپلنگ مادر به دلیل زور زدن های ناموفق به شدت خسته شده بود و دچار اینرسی های ثانویه بود. در چنین شرایطی من با آقای ظاهری، مدیرکل محیط زیست سمنان تماس گرفتم و به ایشان توضیح دادم که وضعیت «ایران» اورژانسی است و دچار مشکلاتی در زایمان شده است.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: آقای ظاهری در پاسخ به تماس من گفت که در راه توران است و از ما خواست که فعلا صبر کنیم. ایشان در حدود ساعت 17:30 به توران رسید و ما تا آن موقع، بیش از 9 ساعت به «ایران» برای زور زدن های زایمانی زمان داده بودیم. این در حالی است که زمان دادن بیش از حد برای انجام زایمان طبیعی، خطراتی مثل پارگی رحم، شوک کاهش قند و بی حالی حیوان را در یوزپلنگ ها به همراه دارد. همچنین وقتی زور زایمانی در یوز مادر متوقف می شود، احتمال دارد که توله در رحم بمیرد و بین 48 تا 72 ساعت بعد نیز یوز مادر به دلیل عفونت تلف شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر ما می خواستیم انجام سزارین را به تاخیر بیندازیم، ناچار بودیم رحم را به طول کامل تخلیه کنیم و شانس باروری «ایران» را به صفر برسانیم. اگر هم می خواستیم صبر کنیم تا تیم جراحی به توران بیاید و یک روز دیرتر سزارین را انجام دهیم، هم باید تحت هر شرایطی «ایران» را جراحی می کردیم و هم ناچار بودیم سه توله مرده به دنیا بیاوریم. بنابراین ما در ساعت 18 روز 10 اردیبهشت به این نتیجه رسیدیم که اکنون بهترین زمان انجام جراحی سزارین است تا هم توله ها را زنده بیرون بیاوریم و هم مادر را نجات دهیم.

در صورت عدم سزارین "ایران"، یوزپلنگ مادر یا توله هایش تلف می شدند

اکرامی در ادامه اظهاراتش درباره فرآیند زایمان «ایران» توضیح داد: من حدود ساعت 18 روز 10 اردیبهشت فیلم های مداربسته مربوط به رفتارهای «ایران» را به آقای ظاهری که خودشان دامپزشک است، نشان دادم و بعد هم با آقای دکتر اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان مشورت کردیم و به ایشان گفتیم اگر می توانید تیم جراحی به توران اعزام کنید. این در حالی است که اعزام تیم جراحی با وسایل کامل از تهران به توران حداقل 10 ساعت طول می کشید.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست ادامه داد: در چنین شرایطی من به آقای اکبری گفتم که می توانید تا فردا برای آمدن تیم جراحی تخصصی صبر کنید، اما باید در نظر داشته باشید که در این صورت یا توله ها به شکل مرده به دنیا می آیند، یا «ایران» دچار ریسک فراوانی می شود. بنابراین با وجود این که انجام جراحی در ساعت 18 روز 10 اردیبهشت نیز دیر محسوب می شد، ولی باز هم احتمال داشت که انجام این کار باعث به دنیا آمدن توله ها به صورت زنده و نجات یوزپلنگ مادر شود.

دامپزشک جراح «ایران» در ادامه گفت: در این شرایط من به آقایان اکبری و ظاهری گفتم که حاضرم ایران را با مسئولیت خودم سزارین کنم. بعد هم چون تجهیزات انجام سزارین را همراه خودم داشتم، به کمک عوامل پارک ملی توران، یک اتاق را برای جراحی «ایران» آماده کردیم و این یوزپلنگ را به آن اتاق انتقال دادیم و برای جراحی بیهوش کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که من شکم «ایران» را شکافتم، دیدم که یکی از توله ها به کمر داخل کانال رحم چرخیده بود، یعنی به صورت مورب در کانال قرار گرفته بود. یعنی یک توله مسیر زایشی مادر را در کانال بسته بود و مانع تولد خودش و توله های دیگر می شد و همین مساله نیز باعث شده بود که تمام زورهای زایمانی «ایران» بی فایده باشد. بنابراین از نظر علمی ما چاره ای جز انجام سزارین نداشتیم و اگر می خواستیم این کار را به تاخیر بیندازیم، قطعا یا «ایران» یا توله هایش تلف می شدند.

انجام سزارین جزو تخصص های من است و از بسیاری از همکاران دیگر سابقه بیشتری دارم

اکرامی در پاسخ به سوال رکنا درباره این که چرا از روزهای قبل تیم جراحی در پارک ملی توران آماده نشده بود تا در روز زایمان نگرانی برای اعزام این تیم در یک بازه زمانی 10 ساعته از تهران به توران وجود نداشته باشد، توضیح داد: من از قبل احتمال نیاز به انجام سزارین را پیش بینی کرده بودم و به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان و سازمان محیط زیست اعلام کرده بودم که باید تیم جراحی در توران آماده باشد. بنابراین مسئولیت عدم حضور تیم جراحی در توران با بنده نیست و یا با مدیرکل محیط زیست سمنان (بهرام علی ظاهری) یا با معاون محیط زیست طبیعی سازمان (حسن اکبری) است، چون من همه توصیه های لازم را به آقایان انجام داده بودم و این موارد را به صورت مکتوب در اختیار دارم.

دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که از نظر برخی متخصصان دامپزشکی حیات وحش، او تخصص لازم برای انجام جراحی سزارین را ندارد و نباید دست به انجام این اقدام می زد، عنوان کرد: تخصص من مامایی است و می توانم جراحی سزارین انجام دهم. همچنین من حدود 20 سال است که مجوز درمانگاه دامپزشکی دارم و از بسیاری از همکارانی که در روزهای اخیر اظهار فضل کرده اند، سابقه بیشتری در کارهای درمانی دارم.

وی در ادامه تاکید کرد: من به مسئولان سازمان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان توصیه کردم که باید یک اکیپ مجهز دامپزشکی در پارک ملی توران حضور داشته باشد و همچنین یک بیمارستان صحرایی دامپزشکی نیز باید در محل آماده شود و همچنین باید نزدیکترین واحد دانشگاهی در سمنان و بهترین کلینیک دامپزشکی در شاهرود هم در حالت آماده باش قرار داشته باشد، ولی متاسفانه آقایان به این توصیه های من عمل نکردند.

از دو سال پیش مسئولیت تولید مثل یوزهای توران با من بود

اکرامی در پاسخ به این سوال که چه کسی به او مسئولیت انجام زایمان «ایران» به عنوان نخستین زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت را واگذار کرد، گفت: من از زمان مدیریت آقای عبدوس در اداره کل محیط زیست سمنان، دامپزشک مخصوص پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی بودم و زنده گیری «فیروز» را هم من انجام دادم. بنابراین این درست نیست که آقای ظاهری من را به این پروژه اضافه کرده است و من از حدود دو سال پیش به عنوان مسئول امور تولید مثل در پروژه یوزپلنگ مشارکت داشتم.

وی در پایان تصریح کرد: همکاران دامپزشک بدانند که هر کس دیگری به جای من قرار بود سزارین «ایران» را انجام دهد، قطعا یوزپلنگ مادر تلف می شد؛ زیرا هیچ کس دیگری در ایران نمی توانست «ایران» را جراحی کند. همکاران بدانند که من تخصص تولید مثل و مامایی و انجام زایمان و سزارین هم جزو تخصص های من محسوب می شود و آقایانی که گفته اند سزارین در تخصص من نیست، اشتباه کرده اند؛ چون قطعا یک متخصص مامایی و تولید مثل مانند من می تواند سزارین هم انجام دهد.

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
8
.......................... بیخیال شو دکتر
مدبر کرم الهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
3
11
خسته نباشید دکتر

جسارت جنابعالی در انجام جراحی ستودنیست ولی کاش سزارین را به یک جراح می سپردی

موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
5
10
آقایونی که حتی جسیت توله ها و زمان تقریبی زایمان رو اشتباه تشخیص دادن حق ندارن خودشون رو بهترین جراح کره خاکی معرفی کنن . واسه بقیه میتونین ........ تحویل بدین ولی واسه من دامپزشک نمیتونی ...... کنی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
6
بنده شناختی از دکتر اکرامی ندارم ولی مقایسه کنید رفتار دامپزشکی مثل دکتر معماریان را در این موضوع با برخورد پزشکان با جراح شادروان عباس کیارستمی و حمایت های مداوم ایشان از وی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
1
یعنی محیط زیست و مردم علاقمند ، متوجه نیستند که کار از ریشه و اساس خراب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
9
به قول بهمن فرمان آرا :
توي اين مملکت، بخل، حسادت و تنگ نظري شغل دوم همه مردمه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
6
همیشه در تعجب بودم که چرا برخلاف داروسازها هیچ وقت دامپزشک های موسسه پاستور انسجام و اتحاد لازم را ندارند و همواره در خط تخریب همدیگرند!؟ بله نتیجه ی داستان یک مویز شغلی است چهل هزار قلندر دامپزشک؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
4
9
فارغ از اینکه چه کسی و با چه تخصصی در این پروژه مشارکت داشته است، هرکس که از بیولوژی و زندگی یوزپلنگ آگاهی داشته باشد و تحت تاثیر فرصت طلبی افراد شبه دانشمند و رسانه های ناآگاه قرار نگرفته باشد می داند که شش هفته اول زندگی توله های یوزپلنگ مرگ و میر توله ها بسیار زیاد است و تا 90 درصد توله ها می توانند در طبیعت بمیرند! متاسفم از اینکه می بینیم یک عده افراد بعضا ناآگاه و حتی همکاران منتقد - با احترام به نظر این عزیزان- شاید از روی نا آگاهی و یا رقابت، بجای درک و تحسین اقدام موفق تیم ایرانی بویژه در تکثیر پرمخاطره یوز ایرانی در اسارت! صرفا بر تلفات تا حدی معمول توله ها متمرکز شده اند و با وجود زنده ماندن یکی از توله ها و سلامت مادر برای ابراز وجود خودريا، چشم بر حقایق علمی و بضاعت و امکانات کشور در این مهم بسته اند و بیرون گود و خارج از تایم بحرانی وقایع افاضه فضل می فرمایند! لطفا منتقدین گرامی با دلیل و سند و مدرک و با استناد به دلایل متقن علمی و کتب و مقالات معتبر زحمت عزیزان دامپزشک ما را زیر سوال ببرند تا بیش از این شاهد این افتضاح خودباختگی و تحقیر ناشی از استخدام دامپزشک از اندونزی نشویم !؟ این درست که در سرفصل های آموزشی دامپزشکی دانشگاههای ایران ؛ موضوعات حیات وحش و حتی حیوانات آزمایشگاهی وجود ندارد اما یقینا یک دکتر دامپزشک عمومی و یا متخصص درگیر این موضوعات واجد صلاحیت و توان مطالعه و مداخله در این موارد خواهد بود! انگاره کاملا خطا و به دور از انصافی است اگر فکر کنیم دامپزشک های خارجی بیشتر از همکاران داخلی ما در این موضوعات بصورت آکادمیک آموخته اند و توانمندترند! حضور درخشان دامپزشکان ایران در خارج از کشور دلیل محکمی است بر این که ما شاید کم تجربه تر باشیم اما گروه پرمطالعه و فهیم درگیر این پروژه به حد کافی اهل مطالعه و جستجوی قبل از وقوع اتفاقات این تولید و مثل بوده اند و نه همانند امثال بنده بعد از شنیدن هر خبری حداکثر پیگیر اینترنتی مباحث و به ظاهر صاحب نظر! مهم مسئولیت و مخاطره تصمیم گیری در زمان مربوطه است والا نقد و کارشناسی مشابه آنچه که تماشاگران و حتی پیشکسوتان ورزشی در اوج هیجانات و سلسله وقایع مسابقات به بهترین بازیکنان و مربیان تاریخ وارد می کنند و مثلا در هنگام بازی فوتبال و کسب نتایج و کنش و واکنش ها و یا بعد از آن ارائه طریق بهتر و تاکتیک می نمایند را همه بلدند!؟ چون به هرحال مسئولیتی را در کسب نتایج برعهده ندارند که پاسخگو باشند؟!!!
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
6
دراون شرایط اضطراری بهترین راهکار رو انتخاب کرده.ضمن اینکه توله ها و مادر بعد از عمل زنده بودن و این عمل موفقت آمیز بوده.اگر نرسینگ در دامپزشکی ضعیفه ربطی به جراح نداره.انسانهای بزرگ به حرفهای پشت سرشون اهمیت نمیدن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
4
1
وقتی شیر از گلو به ریه حیوان ریخته می شود یک تا دو روز طول می کشه تا حیوان تلف شود؟؟؟؟؟!!!!!!!
این جمله درست نوشته شده؟
وقتی شیر وارد ریه بشه که حیوان زود دچار خفگی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
4
همکاران دامپزشک بدانند که هر کس دیگری به جای من قرار بود سزارین «ایران» را انجام دهد، قطعا یوزپلنگ مادر تلف می شد؛ زیرا هیچ کس دیگری در ایران نمی توانست «ایران» را جراحی کند.......................
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
شما صلاخیت جراحی نداشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
11
جناب اقای بهترین جراح
وقتی شکم ایران رو باز کردین و دیدین ک فقط یکی از توله ها از کمر مقابل کانال هست و کانال رو بسته .. یعنی صراحتا توله های ایران آرایش زایمان نداشتن و زور زدن ها و امتناع از غذاخوردن و بی اشتهایی ممکنه به علت کولیک یا مسمومیت با هزار دلیل دیگه بوده باشه، هر گردی ک گردو نیس برادر...
کجا دیدین ک استفراغ جز علایم زایمان یا سخت زایی باشه؟
دیدین ک زور زدن ها ممتد هم نبوده و حیوان بلند می‌شده آب می‌خورده
اینها همش نتیجه ی مشکل گوارشی بوده احتمالا..
از طرفی فک نمیکنین برای جراحی به این مهمی لازم بوده قبلش ی سونوگرافی انجام بشه و از وضعیت توله ها داخل رحم اطمینان حاصل بشه و زمان زایمان براساس سن دقیق جنین و وضعیت رحم و پرده های جنینی تخمین زده بشه نه صرفا بر اساس 24 ساعت بی اشتهایی!!!
شما به عنوان تنها کسی که قادر به سزارین ایران بود آیا قادر به سونوگرافی ایران نبودید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
2
8
چطور نمی‌دونستین که یوزپلنگی که در اسارت به ندرت زادآوری می‌کنه اگه به توله اش بدون دستکش دست بزنین فارغ از بحث انتقال میکروب و .. بوی انسان میگیره و مادر دیگه قبولش نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1
8
اکرامی در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که چرا به عنوان دامپزشک مخصوص «ایران» تصمیم به زایمان این یوزپلنگ گرفت و آیا می پذیرد که این تصمیم، عجولانه بوده است یا خیر، اظهار داشت: من قبل از زایمان ایران با مسئولان چند مرکز حیات وحش در آفریقای جنوبی که تجربه زایمان یوزپلنگ را داشتند، صحبت کردم. آنها به من گفتند که یوزپلنگ ها معمولا یک یا دو وعده غذایی را پیش از انجام زایمان نمی خورند و این اولین علایم زایمان محسوب می شود
این پاراگراف نشون میده که سطح علمی و البته تجربه شما در مورد ساده نرین مسایل گربه سانان بسیار پایینه که برای یک مسیله به این سادگی - علایم زایمان- باید دست به دامن دیگران بشین و اصلا حتی به خودتون زحمت مطالعه در این مورد رو ندادین و به یک سوال سطحی بسنده کردین
https://vcahospitals.com/know-your-pet/pregnancy-and-parturition-in-cats
این سایت با نثری روان و ساده در مورد بارداری و زایمان گربه سانان توضیح داده حتی نحوه صحیح شیردادن دستی رو هم با رسم شکل نشون داده شده.
همچنین صراحتا اعلام شده که اولین علایم زایمان شل شدن عضلات کانال زایمان و بازشدن واژن و ...
و علایم زور زدن رحم و بی‌قراری ممکنه 24 تا 36 طول بکشه حتی گفته شده که ممکنه بین تولد اولین توله و توله بعدی هم همین مقدار زمان طول بکشه و گربه سان در این مدت هیچ فعالیت زور زدنی ندارد و استراحت می‌کنه
اما شما گفتین: وقتی زور زایمانی در یوز مادر متوقف می شود، احتمال دارد که توله در رحم بمیرد و بین 48 تا 72 ساعت بعد نیز یوز مادر به دلیل عفونت تلف شود. آیا برای این ادعا رفرنس دارین یا دوستای آفریقایی بهتون گفتن؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
5
با احترام به تصمیم همکار عزیز مان در سزارین یوزپلنگ مذکور اما متاسفانه با وجودی که از برخی لحاظ آناتومیکی مثل ناخن های پنجه ها ،برخلاف دیگر گربه سان ها یوزپلنگها شبیه سگ ها هستند،اما حداقل بنده هیچ کجا نتوانستم شباهت مراحل زایمان یوزپلنگ با سگ ها و تفاوت مراحل زایمان آنها را با گربه سان های دیگر پیدا کنم ، ممنون می شوم اگر ایشان در این خصوص راهنمایی کنند و الا بنظر می آید با در نظر گرفتن مرحله اول زایمان گربه سانان، اقدام به سزارین ایران عجولانه بوده باشد!؟ به علائم اعلام شده همکار محترم در زمان زایمان یوزپلنگ و شباهتش با علائم و مراحل زایمان گربه توجه فرمایید؛
تغییرات فیزیکی بدن گربه در نزدیک زایمان شامل:کاهش دمای بدن گربه-
استفراغ در برخی گربه ها - بزرگ و افتاده شدن شکم - بزرگ شدن و پررنگ شدن سر پستان های گربه -ترشحات از واژن در نزدیکی زایمان و ورود به مرحله اول در زایمان که در این مرحله رحم گربه شروع به انقباض می کند و بعد از هر سری انقباض یک دوره استراحت رو طی خواهد کرد! در این مرحله است که بی تابی و بی قراری،
سروصدا و له له زدن در گربه دیده می شود، کاملا مشابه آنچه که همکار عزیزمان درمورد ایران گزارش کرده اند،منابع مختلف اعلام می دارند که اولین مرحله زایمان می تواند تا ۳۶ ساعت هم طول بکشد. سپس مراحل دوم و سوم زایمان گربه آغاز می شود، در این مرحله انقباض های رحم گربه طولانی تر و شدید تر می شوند و زایمان انجام خواهد شد. نکته مهم این است که
اولین بچه گربه نوزاد به دنیا امده، پوشیده در غشاء جنینی است که بلافاصله گربه مادر با لیس زدن ان، غشاء را از روی بدن بچه گربه پاک می کند و جفت را خواهد خورد باعث آشنایی مادر با توله ها و پذیرش آنها از سوی مادر و تنظیم هورمون های مادر خواهد شد!؟ ( امری که در سزارین ایران اتفاق نیفتاده است)، نکته ی مهم دیگر این است که به اصطلاح زایمان منقطع در گربه سانان بسیار رایج است و یک اتفاق طبیعی در نظر گرفته شود. در این مورد، مادر زور زدن را متوقف می کند، با خوشحالی استراحت می کند، بچه گربه هایی را که قبلاً متولد شده اند شیر می دهد و غذا را می پذیرد، با وجود اینکه هنوز بچه گربه های بیشتری برای تحویل دادن دارد.وبسیار دیده شده است که این مرحله استراحت ممکن است بیست و چهار یا حتی تا سی و شش ساعت طول بکشد، پس از آن فشار دادن مجدد شروع می شود و باقی مانده توله ها به طور طبیعی متولد می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
6
من در کالبدگشایی این حیوان، چسبندگی ریه سمت چپ به دنده و کوچک بودن ریه را مشاهده کردم که یک ناهنجاری مادرزادی محسوب می شد
در مورد این مسیله میشه گفت یک توصیف دقیق از سندرم زجر تنفسی است که در اثر زایمان زودرس اتفاق میوفته
در واقع به دلیل کمبود سورفاکتانت در آلوئول ها باعث روی هم خوابیدن آلوئول و کوچیک دیده شدن ریه و کشیدگی آن به سطح زیردنده ای میشه و این ناهنجاری مادرزادی نیس
علایم تنفس سریع (هایپرپنه) همراه با لحظاتی قطع تنفسی و آپنه و خس خس ریه و صداهای تنفسی و در مواردی سیانوز
درمانشم: در دسترس قرار دادن اکسیژن گرم و کمک به تنفس بصورت مکانیکی یا استفاده از چادر اکسیژن
و تزریق سریع سورفاکتانت هس
البته گاهی برای جلوگیری از بروز زجر تنفسی در زایمانهایی زودرس، قبل سزارین به مادر کورتیکوستروئید تزریق میشه که به روند تکامل ریه جنین کمک می‌کنه
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
شما صلاحیت کالبدگشایی نداشتید و کالبدگشایی شما اشتباه بوده
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
1
2
متاسفانه فضا را جوری کرده اید ک مایه تمسخر همه قشر های جامعه شدیم.وقتی دامپزشکی ک نشسته در کلینیکش و نظر میده که کار دامپزشک دیگر بد هست.بلد نبست.و خراب کرده هر چیزی این یعنی لطمه بر پیکر نیمه جان این رشته.بس کنید این رفتارهای بد.قرار نیست پزشکی ک بالای سر حیوانی بوده به ۱۰۰ نفر دکتر تازه فارغ التحصیل یا اساتید کلینیک دار جواب پس بده و چ کردم چ نکردم.بیهوشی چکار کردم جراحی چ کار کردم.این یعنز تخریب رشته و کار خودمون.نمیشه ک کسی در میدان کار نباشه و از دور دستور بدهد و در جریان موضوع نباشد
رهام کبیری ۱۳۶۹
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
1
3
مشکل دامپزشکی این شده هر کسی مدعی و استاد شده..وقتی در صحنه کار ما نبودیم روند کار و علائم بالینی را تحت نظر نداشتیم‌چجوری میتوانیم نظر بدیم ک کار درست اون دکتر انجام داده یا خیر.کارش ایراد داشته یا تیم یا خیر.وقتی که دانشکده های دامپزشکی سرسختی لازم و کارآموزی قوی ندارن اساتید هم که....مشخص میشه با اعتماد به نفس کاذب همه ریختن در بازار کار و هر کس مدعی پروفسور.اگر درست آموزش میدادن و با ۴ تا جزوه و کتاب فارسی خوندن استاد هاشون مدعی آموزش نمیشدن الان وضع ما این نبود....لطفا دامپزشک با اخلاق باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
2
............ کاش ....... با چهار تا دامپزشک دیگه هم مشورت میکردی
غرور و خودبزرگ بینی ......... تا کجاااااا؟ .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
کلا نوشته من گفتم اما این گوش نداد ، اون گوش نداد
حالا گفتی یا نگفتی ، از روی کتاب خوندی که گفتی یا توی نت سرچ کردی ، آخه به گفتن نیست که ! در عمل چه کردی ؟ زبان بسته ها تلف شدن رفت که !
حالا هی بگو من گفتم
دیگه چه فایده ؟!
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
2
پاراگراف آخر سرشار از بی منطقیست
نظر شما
ادامه