کد خبر: ۶۹۶۰۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران:
«دکتر پیام محبی» افزود: من اطلاعات شفافی ندارم که چرا روش سزارین برای تولد توله‌ها انتخاب شد اما عوارض چنین تولدی کاملا گویاست ...
 

حکیم مهر: توله یوزپلنگ دوم هم صبح امروز مرد،‌ حالا «ایران» مانده و یک توله دیگر. البته ایرانی که احتمالا بخاطر محاسبات غلط انسانی نتوانست برای توله‌هایش مادری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرآنلاین، درباره این موضوع با «دکتر پیام محبی»‌ دامپزشک و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

توله یوزپلنگ دوم هم تلف شد، با ادامه این روند پروژه احیای یوزپلنگ ایرانی را باید شکست خورده فرض کنیم؟

من اعتقادی به شکست این پروژه ندارم،‌ چون اصولا چنین پروژه‌هایی پر از آزمون و خطاست، به نظرم مساله مهم‌تر این است که ما از این آزمون و خطاها درس نمی‌گیریم و این باعث می‌شود نتوان به آینده امیدوار بود.

چه درسی باید گرفته شود؟

یک موضوع ساده این است که اطلاعات زیادی درباره ایران در بیمارستان ما بود،‌ در حالی که در پروسه بارداری می‌شد از این اطلاعات استفاده کرد اما هیچ‌کس سراغ این اطلاعات نیامد.

یا اینکه از دلایل مهم مرگ این توله‌ها زایمان سزارین است. جزئیات زیادی درباره اینکه چطور تصمیم گرفته شد ایران زایمان سزارین داشته باشد، ‌نداریم اما این موضوع کاملا روشن است که وقتی روند طبیعی زایمان به هر دلیلی مختل می‌شود،‌ حیوان بچه‌ها را پس می‌زند و در نهایت نمی‌توان امیدی به زنده مانده بچه‌ها داشت.

یعنی مرگ توله‌ها غیرقابل پیش‌بینی نبود؟

نه نبود،‌ توله‌های سزارینی زیاد عمر نمی‌کنند چون از شیر مادر محروم می‌مانند. شیر مادر دارای پروتئین و مواد ایمنی لازم برای حفظ سلامت توله‌هاست؛ وقتی مادر به بچه‌ها شیر نمی‌دهد، ایمنی بدن آنها کاهش پیدا می‌کنند و سلامت‌شان به خطر می‌افتد.

مساله این است که نزدیکی مادر به توله، لیسیدن آنها و شیر خوردن از پستان مادر باعث می‌شود فرایند تنفس و گوارش و سیستم ایمنی‌ توله‌ها شکل بگیرد.

پس انتخاب سزارین برای تولد توله‌ها اشتباه بود؟

ببینید من اطلاعات شفافی ندارم که چرا این روش انتخاب شد اما عوارض چنین تولدی کاملا گویاست و بر همین اساس نمی‌توان نسبت به زنده ماندن توله سوم هم چندان امیدوار بود.

پروژه احیای یوزپلنگ چه اشتباهات دیگری داشته است؟

من اطلاعاتی ندارم که در حال حاضر چه امکاناتی در زیستگاه توران وجود دارد و کم و کاستی‌ها چیست اما می‌دانم که در ابتدا دلبر و کوشکی را سال‌ها در پردیسان نگه‌داری کردند، کسی هم عنوان نمی‌کرد که فضای پردیسان،‌ وسط تهران، با آن همه آلودگی صوتی و نور و مشکلات مناسب برای جفت‌گیری نیست. بعدها با همکاری ما و پیشنهاد دکتر منتظمی مدیرکل وقت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست، کوشکی و دلبر به منطقه توران منتقل شدند.

مساله دیگری که اطلاع دارم این است که مدیرکل حیات‌وحش استان سمنان که در تغییرات سازمان، ‌از سمت خود برکنار شده،‌ دیگر دسترسی به سایت نگهداری یوزپلنگ‌ها نداشت،‌ این یعنی ما به کار گروهی اعتقادی نداریم و به راحتی کسانی که تجربه و سابقه دارند، حذف می‌کنیم و فقط شرایط خودمان را می‌بینیم، نه شرایط کاری که به ما سپرده شده. نتیجه این اقدامات می‌شود همین اتفاقات و خبرهایی که می‌شنویم.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
بابک کروژدهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
2
18
سلام
تو این مصاحبه ۴ بار از جمله
"اطلاعی ندارم"
استفاده شده. چه احباری به انجام این مصاحبه هاست که با حدس و گمان نظریه کارشناسی بگیرید و اصولا نظریه مبتتی بر حدس و گمان ناشی از بی اطلاعی ،میتونه قابل استناد یا استماع باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
دکتر جان شما هم پولدار باشی ازت مصاحبه میگیرن که برند تر بشی !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
دقیقا وقتی اطلاع نداری چرانظرمیدی
تا الان کجا بودی استاد؟!؟!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
16
موضوع ساده این است که اطلاعات زیادی درباره ایران در بیمارستان ما بود،‌ در حالی که در پروسه بارداری می‌شد از این اطلاعات استفاده کرد اما هیچ‌کس سراغ این اطلاعات نیامد...

اقای دکتر چطور الان میتونی بیای توی حکیم مهر و اینور اونور مصاحبه کنی و بگی اطلاعات با ارزشی داشتی ولی ( کسی سراغت نیومده !؟)
چطور الان بلدی بیای مصاحبه کنی ولی قبلا نمیتونستی با یه تلفن ساده به تیم حیوان اطلاع بدی که اطلاعات مفیدی داری ؟
...................
بعد تازه شعار میدی که باید کار تیمی انجام بشه ؟
خوب برادره من ............. یه تماس میگرفتی این اطلاعات رو یه جوری به دست بچه ها میرسوندی !!
خوب موقع عمل همه غیب میشیم و بعد از حوادث پیدامون میشه !!
............... خود شما هم به اندازه بقیه مقصری بیخود ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
1
5
تشکیل یک تیم بین المللی و به کارگیری افراد متخصص از سراسر جهان تنها راه باقی مانده برای نجات این گونه میباشد. ای کاش دست از خودخواهی و منم منم ها برمیداشتیم. در ایران نه جایگاه دامپزشکی در اون حده که بتونه همچین کاری بکنه چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی و نه هیچ بستری برای این کار فراهم نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
2
وضعیت توله های یوزپلنگی به نام ایران که با بوق و کرنا در سطح رسانه های داخل و خارج متولد شدند نشان میدهد که اولا سطح علمی دامپزشکان ما متاسفانه به روز نیست ویکی از دلایل آن تعطیل کردن کلینیکهای دولتی و دایر نکردن کلینیکهای مرجع ودر نتیجه افت شدید اموزش دروس درمانگاهی است ثانیا تحصیل کرده های ما متاسفانه عادت به مشورت و کار تیمی ندارند والا میبایست کل دامپزشکانی که در حیات وحش کار میکنند قبلا جلساتی تشکیل و روند زندگی یوز پلنگ مادر مدیریت میشد البته دلایل دیگری هم هست که چون قصد روده درازی ندارم همینجا گیوه ها را ورچیده و صحبت تمام میکنم بازنشسته دامپزشکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
از دست دادن این حیوانات ناخوش آینده
ولی این نیمه خالی لیوان نباید مانع از دیدن نیمه پرتر لیوان شد!
این دوستان برای اولین بار این اتفاق بارداری وتولد را رقم زدند. کار بسیار بزرگی هست.
بله بهتر از این هم میشد و بایدکار میشد و نقایص زیادی هست..
دامپزشک 15 سال سابقه در
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
4
سزارین در مورد گونه های خاص یعنی افزایش ده برابری احتمال مرگ نوزادان و صد برابری مشکلات باروری بعدی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
6
1
کاش میزاشتین سرزا بره ولی اینجور بی عقلی وبی تدبیری درخصوص سزارین این حیوان نمیشد!!!
دامپزشک دولتی مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
1
0
1- قرار گرفتن نافرم جنین در رحم یا کانال زایمان 2-تاخیر و یا تعجیل دخالت در امر زایمان 3- تصمیم برای سزارین بعنوان اخرین راه حل 4- عدم استفاده از شیر مادر و تبعات آن 5- نحوه خروج نوزادان در حین سزارین 6- طریقه نگهداری نوزادان سزارین 7- تست بروسلوز و دیگر بیماری‌هایی که موجب مرده‌زایی (تلفات تا 36 ساعت) و تلفات نوزاد تا 5 روز و کشتار نوزاد تا 2 هفته و یک ماه را می‌شود باید بررسی کرد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
1
7
چند سال قیل چند گور را به محیط زیست سمنان منتقل کردند جهت تولید مثل و...
بعد مدتی متوجه شدند اتفاقی نیفتاده . بعدها تحقیق کردند و فهمیدند همه گور ها نر بودند!!!! دیگه خودت حدیث را بخوان
مشکل اینجاست افرادی که تحصیلات مرتبط و سواد کافی ندارند در جاهای کلیدی هستند!!! و راحت نظر میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
3
آقا شما چه تخصصی داری که هر جا بلوا به پا میشه پیداتون میشه‌ ..................... حکیم مهر چه اصراری دارید با این آقا مصاحبه کنید .با چهارتا متخصص از خارج کشور مصاحبه کن. دامپزشک باسواد در ایران بویژه در زمینه حیات وحش نداریم آقا نداریم به خدا نداریم. دامپزشکی سالهاست که در ایران مرده
نظر شما
ادامه