کد خبر: ۶۹۴۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سابق انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالکریم صالحی» افزود: اگر افزایشی انجام نشود، تبعات آن برای قشر درمانگاه‌های دامپزشکی، خصوصا آنهایی که تازه وارد می‌شوند، بسیار سنگین خواهد بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «واقعیت مساله این است که همواره نرخ افزایش تعرفه‌ها عقب‌تر از تورم بوده است و مبالغ اعلامی افزایش تعرفه از سوی نهادهای تصمیم‌گیر با تورم موجود در جامعه فاصله زیادی دارد»؛ این را دامپزشک کلینیسین و رئیس سابق انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی استان خوزستان به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر عبدالکریم صالحی» حداقل افزایشی که می‌تواند باعث اندکی التیام شود، این است که افزایش تعرفه‌ها بالاتر از ۵۷ درصد اعلامی از سوی دولت باشد: «به نظر من تعرفه‌ها می‌بایست حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بالا برود تا کلینیسین‌هایی که تازه شروع به کار کردند، بتوانند امرار معاش کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از وضعیت تعرفه‌های خدمات دامپزشکی در سال جاری چیست؟

واقعیت مساله این است که همواره نرخ افزایش تعرفه‌ها عقب‌تر از تورم بوده است و مبالغ اعلامی افزایش تعرفه از سوی نهادهای تصمیم‌گیر با تورم موجود در جامعه فاصله زیادی دارد. البته در سال جدید یک امیدواری ایجاد شد، کمااینکه سازمان نظام دامپزشکی کشور خیلی زود اقدام به نامه‌نگاری کرده و از انجمن‌ها خواستند که پیشنهادهای خود را ارائه دهند. چنین اتفاقی با این سرعت عمل سابقه نداشت که این جای تشکر از سازمان نظام دامپزشکی دارد که این نامه را زدند و به فکر کلینیسین‌ها بودند.

حکیم مهر: پیشنهاد شما درخصوص درصد افزایش تعرفه‌ها چیست؟

با توجه به وضعیت تورمی جاری در کشور، رقمی که خود دولت در راستای افزایش حقوق کارگران اعلام کرده، عدد ۵۷ درصد است؛ حال بماند که تعرفه‌های سال پیش از تورم خیلی عقب است اما حداقل افزایشی که می‌تواند باعث اندکی التیام شود، این است که افزایش تعرفه‌ها بالاتر از ۵۷ درصد اعلامی از سوی دولت باشد. یعنی به نظر من تعرفه‌ها می‌بایست حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بالا برود تا کلینیسین‌هایی که تازه شروع به کار کردند، بتوانند امرار معاش کنند. وقتی خود دولت رقمی را به‌عنوان افزایش حقوق اعلام می‌کند، مطمئن باشید روی کرایه محل کار، قبوض آب و برق و... تاثیر دارد، پس افزایش تعرفه حتما باید بالاتر از این نرخ باشد زیرا معمولا هزینه‌های جانبی همکاران در محل کار بیشتر است. در مجموع چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد یک رقم منطقی برای افزایش تعرفه‌ها است.

حکیم مهر: آیا این رقم را به سازمان نظام دامپزشکی اعلام کردید؟

بله، در اصل بنده رقم پیشنهادی را به کانون انجمن‌های صنفی اعلام کردم تا از طریق کانون به نظام دامپزشکی منتقل شود. چرا که همه استان‌ها در حال نامه‌نگاری در این خصوص هستند. در نهایت نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی باید رایزنی کنند. پیش از این سابقه یک سال و دو سال تا ابلاغ را داشتیم. به همین دلیل آرزو می‌کنم که امسال این قضیه اتفاق نیفتد، در غیر این صورت این افزایش ۷۰ درصدی در سال بعد، یک افزایش معمولی خواهد بود. تا الان که روند اینطور بوده و هیچ‌وقت این افزایش‌ها به موقع انجام نشده است.

حکیم مهر: عدم تصویب به موقع تعرفه‌ها، چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

با توجه به وضعیت کنونی و مشکلات اقتصادی و تورم‌های موجود در جامعه، کافی است که فقط برخی اقلام ضروری مثل برنج، گوشت و مرغ را در نظر بگیرید که اگر ارز ترجیجی را نیز بردارند، افزایش دو برابری قیمت را تجربه خواهند کرد و باعث می‌شود که این قشر تحصیل کرده، در فشار مضاعف قرار گیرند. افرادی که با سابقه هستند و استخوان‌بندی فعالیت حرفه‌ای آنها شکل گرفته، ممکن است وضعیت بهتری داشته باشند، اما مطمئن باشید که افراد تازه‌وارد، ضربه خواهند خورد و دچار مشکل می‌شوند. خصوصا الان که بحث افزایش مالیات نیز مطرح است. همه اینها را در نظر بگیرید و تصور کنید که اگر افزایشی انجام نشود، تبعات آن برای قشر درمانگاه‌های دامپزشکی، خصوصا آنهایی که تازه وارد می‌شوند، بسیار سنگین خواهد بود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پیگیری شما بسیار ممنون هستم. ما دعا می‌کنیم که این تعرفه‌ها هر چه سریع‌تر اعمال شوند و روند آن به گونه‌ای باشد که هر سال در ماه فروردین، پرونده آن بسته شود. اگر به لحاظ اقتصادی به ثبات برسیم و نرخ تورم هرچه کمتر باشد، قطعا درصد لازم برای افزایش تعرفه‌ها نیز کمتر می‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
2
3
به نظر من اخذ تعرفه چند سال پیشم با توجه به دخالت افراد غیر مجاز در درمان و داروخانه ها واقعا سخت و اکثر همکاران زیر تعرفه مصوب کار می کنند چه برسه به تعرفه های جدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
1
2
مشکل اساسی عدم همخوانی قیمت دام با نهاده و دارو و واکسن و ایاب و ذهاب دامپزشک و سایر هزینه های دامداری هست که عملا صنعت دامداری و از توجیه اقتصادی خارج کرده و تبعات آنهم دامن ما دامپزشک ها رو گرفته!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
0
مسئول اعلام تعرفه‌ها ی جدید چه کسی است؟ دو ماه از سال میگذرد

چرا کسی بفکر نیست مگر این همه تورم در جامعه را نمی بینید؟ سازمان نظام دامپزشکی در چه فکری هستید؟
مسئولین صنف دامپزشکان کشور شما چرا اقدام نمی کنید ؟ یکی از وظایف صنف جلوگیری از ضایع شدن اعضا ست... یکی از وظایف دیگر صنف دفاع از حق و حقوق اعضاست. یکی دیگر از وظایف صنف اعلام به موقع دست مزدها ست که میتواند مستقل اقدام به تدوین و اعلام تعرفه‌ها ی جدید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
متاسفانه طرف حساب دامپزشکی قشر دامدار و کشاورزه که اکثرا محرومترین قشر هستند و افزایش نرخ اوضاع رو بدتر میکنه همین الان هم خیلی از دامدارها بخاطر نرخ بالا معالجات رو به دست برخی دکتران محلی روستایی دادند که دکتر نیستند ولی کارشون در حد دکتر هست وبرخی بالاتر از دکترهای تازه فارغ التحصیل که البته ویزیتشون خیلی خیلی کمتره
نظر شما
ادامه