کد خبر: ۶۹۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
کمک‎کردن به حیوانات علاقه ذاتی بنده است / دامپزشکی، عشق است / تمام فارم‏ها در آینده مسئول فنی خواهند داشت / به ارتباط مؤثر و سازنده با بخش خصوصی معتقدم / استقلال به تمام معنای سازمان دامپزشکی، خواست دامپزشکان و بهره‎برداران است / با واردات دام زنده و حتی مواد پروتئینی کاملاً مخالفم ...

حکیم مهر -  مشروح گفتگوی حکیم مهر با دکتر بهراد زندیه، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی به مناسبت روز ملی دامپزشکی

 

-          کمک‎کردن به حیوانات علاقه ذاتی بنده است

-         دامپزشکی، عشق است

-         تمام فارم‏ها در آینده مسئول فنی خواهند داشت

-         به ارتباط مؤثر و سازنده با بخش خصوصی معتقدم

-         استقلال به تمام معنای سازمان دامپزشکی، خواست دامپزشکان و بهره‎برداران است

-         با واردات دام زنده و حتی مواد پروتئینی کاملاً مخالفم

  

راست : دکتر زندیه / چپ : دکتر مرتضوی

 

حکیم مهر : جناب آقای دکتر زندیه ، باتشکر از فرصتی که در اختیار حکیم مهر قرار دادهاید، در ابتدا از سوابق خود در عرصه دامپزشکی بفرمایید.

اینجانب متولد شهرستان هشترود هستم و با رتبه 440 کنکور سراسری به تحصیل در رشته دامپزشکی مشغول و از دانشگاه سراسری ارومیه با درجه دکترای دامپزشکی فارغ‎التحصیل شدم و پایان‎نامه بنده هم در قالب مقاله در کنگره بین‎المللی بیماریهای گوسفند در آفریقای جنوبی در سال 2001 پذیرفته شد.

حکیم مهر : چرا رشته دامپزشکی را برای تحصیل انتخاب فرمودید؟

کمک کردن به حیوانات زبانبسته و مخلوقات خداوند علاقه ذاتی بنده است.

حکیم مهر : پس به این رشته علاقمند هستید؟

"دامپزشکی عشق است. اگر عاشقی بر تو مبارک باد ، اگر عاشق نیستی رهایش کن"

حکیم مهر : نگرش شما بعنوان مدیرکل دامپزشکی استان به بخش خصوصی چگونه است؟ بخش خصوصی را رفیق خود می‎دانید یا رقیب؟

اگر کل ساختار دامپزشکی را یک پرنده در نظر بگیریم ، این پرنده 2 بال به نامهای بخش دولتی و بخش خصوصی دارد. حالا اگر مشکلی در یکی از بالها رخ دهد، پرنده قادر به پرواز نخواهد بود. لذا بخش خصوصی بازوی اجرایی توانمندی برای سازمان دامپزشکی در جهت نیل به اهداف این سازمان است.

حکیم مهر : آیا این ادعا در میدان عمل هم مصداقی داشته است؟

مصداق عملی را می‎توان اجرای ماده 19 آیین نامه بهداشتی، قطع ارتباط مالی بین بخش خصوصی و کارفرما که با زحمات و مشقات فراوان در استان در حال اجرا است دانست. اجرای فرایند تعیین مسئولین بخش فنی فارمهای تولیدی به نحوی که در هر یک از فارم‌های تولیدی یک دامپزشک (دکتر) به عنوان ناظر حضور داشته باشد هم مصداق دیگری است. این نظارت در راستای تأمین شعار "ایفای نقش دامپزشکی از مزرعه تا سفره" یا شعار سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) یعنی “Food Safety, From Farm to Fork” است. بنابراین تمام فارمهای تولیدی در مدت زمان کوتاهی واجد مسئول فنی خواهند شد که این موضوع تجلی گامهای عملی در راستای حمایت از بخش خصوصی هم هست.

حکیم مهر : آقای دکتر، فرمودید ماده 19 آیین نامه بهداشتی اجرا می شود؟ یعنی مسئولین فنی  همان تعرفه مصوب را بعنوان حقوق دریافت می کنند؟

بله. البته در حال اجرا است. غیر از این از طریق وام و غیره از دوستان بخش خصوصی حمایت می‎شود. شما با انجام یک نظرسنجی ساده از دوستان در بخش خصوصی متوجه خواهید شد که ما در جهت تقویت این بخش گام‎های اساسی برداشته‎ایم. تشکیل کمیته ارزیابی واگذاری وظایف تصدیگری به بخش خصوصی در استان از جمله این گام‏ها و اقدامات برای حمایت از بخش خصوصی بوده است.

حکیم مهر : پس معتقدید که می توان به بخش خصوصی اعتماد کرد؟

بله. به ارتباط سازنده و موثر با بخش خصوصی معتقدم.

حکیم مهر : برخی معتقدند که ساختار سازمان دامپزشکی سنتی است و تغییراتی برای علمی، بین‏المللی و چابک‎تر شدن این سازمان لازم است. نظر شما در این خصوص چیست؟

من فکر می کنم که سازمان دامپزشکی مسئولانه کار می‎کند و هر سال هم خود را قویتر و علمیتر نموده و در جهت ارتباط با مجامع بین المللی هم اقدامات موثری انجام میدهد. از بابت کوچکسازی و واگذاری امور تصدیگری هم به اذعان آمار و ارقام واقعاً جزء ارگانهای پیشتاز در این زمینه است. بازدیدهای مکرر نهادهای بین‎المللی از سازمان دامپزشکی که عضو رسمی سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) است را هم باید مؤید حضور فعال و مؤثر این سازمان در عرصه بین‎الملل دانست.

حکیم مهر : آقای دکتر، نظر شخصی شما در مورد موضوع الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست ؟

نظر شخصی من ...؟ در هر صورت استقلال به تمام معنای سازمان دامپزشکی، خواست تمام دامپزشکان و همه بهره برداران است و باید استقلال این سازمان حفظ شود.

حکیم مهر : استان آذربایجان شرقی جزء استانهای مرزی و با کشور ارمنستان هم‌مرز است و چند سالی است که به مرز وارداتی دام زنده تبدیل شده است. از سویی جایگاه و ساختار دامپزشکی ارمنستان از نظر معیارهای OIE  و سیستم ارزیابیPVS  خوب نیست و اکثر بیماریهایی که ازنظر واردات و صادرات دام زنده استراتژیک محسوب می‎شوند از این کشور گزارش شده است. آیا تا به حال در مورد اثرات منفی این موضوع در استان  گزارشاتی تهیه شده است؟ بعنوان مثال افزایش کانونهای تب برفکی در استان به این موضوع و واردات نسبت داده می‎شود. با توجه به این توضیحات نظر جنابعالی در مورد واردات دام زنده از ارمنستان چیست؟ و آیا اصلاً این اثرات منفی را می‎پذیرید؟

خیر. الان استان ما طی 2 سال اخیر کمترین کانون تب برفکی را داشته که به واسطه تمهیدات اداره کل و همکاری بخش خصوصی و دولتی بوده است. دامهای وارداتی از کشور ارمنستان هم با طی مراحل 21 روز قرنطینه در مبداء و نظارت بهداشتی دامپزشکان اعزامی توسط سازمان وارد کشور و بلافاصله در نزدیک‌ترین کشتارگاه کشتار میشوند و تا به حال هم هیچ مشکل بهداشتی به این گوسفندان وارداتی در استان نسبت داده نشده است.

حکیم مهر : بطور کلی نظر شما در مورد واردات دام زنده چیست؟

از نظر شخصی کاملاً با واردات هر گونه دام زنده و حتی مواد پروتئینی مخالف هستم. آرزو می کنم که روزی صادر کننده این محصولات باشیم. این توانمندی نزد ما وجود دارد.

حکیم مهر : با توجه به وضعیت فعلی تولید در کشور، ایفای نقش بارز در عرصه صادرات و بخصوص جامه عمل پوشاندن به این موضوع و جهاد اقتصادی با نقطه آرمانی فاصله دارد. هنوز بخش عمدهای از تولیدات ما استانداردهای جهانی و قابلیت صادرات را ندارند. محصولات تولیدی و واحدهای تولید کننده کشور ما هم در سایت اتحادیه اروپا ثبت و تأیید نشدهاند. با توجه به این مسائل در عرصه دامپزشکی چه برنامه‎ای باید داشت که فاصله ما تا نقطه آرمانی صادرات کم شود؟

ما بازار را فقط بازار اروپا نمیدانیم. الآن مواد صادراتی از کشور ما به اقصی نقاط دنیا صادر می شود.

حکیم مهر : اما اتحادیه اروپا رفرانس تجارت در این عرصه است!

رفرانس هم باشد باز تفاوتی نمی‎کند! هر روز از استان ما محمولههای صادراتی مانند چرم، جوجه یکروزه، حیوانات زینتی، ماهی، پشم و غیره به کشورهای مختلف دنیا صادر می‏شود. زمانی هم تخم مرغ صادر میشد. به هر حال کشورهای هدف به راحتی محصولات ما را قبول دارند و از نظر کیفیت صادراتی هم استانداردهای روز دنیا تا حدی رعایت میگردد.

حکیم مهر :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dr mortazavi
|
-
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
0
0
food safety ,from the farm to the fork
بخش خصوصی منصف
|
-
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
اگر ............... معلوم است که......مرد مومن کجا مسوولین فنی حقوق مصوب ماده 19 را می گیرند .چرا از قیامت نمی ترسید .ضمنا این ....... ................
رويا
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
0
0
آقاي دكتر شما كه عاشق دام هستيد چطور دلتان ميايد به خاطر هوس و پر كردن شكم انسانها راضي به كشتن آنها هستيد؟
نظر شما
ادامه