کد خبر: ۶۹۰۴۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رئیس انجمن صنفی دامپزشکان بالینی استان مازندران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر کمال‌الدین مرزبان» افزود: خود مسئولین و متولیان این نرخ‌گذاری می‌دانند نرخی که الان در بازار هست، واقعی نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «تعرفه خدمات دامپزشکی می‌بایست بین ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند»؛ این را رئيس انجمن صنفی دامپزشکان بالینی استان مازندران به حکیم مهر می‌گوید: «اگر متولیان نتوانند آنچه دلخواه ما و لازمه امرار معاش زندگی ماست، تامین کنند، قطعا مثل سال‌های گذشته خودمان در استان‌‌ها به صورت مستقل اقدام می‌کنیم و آنچه مدنظرمان است، انجام می‌دهیم. ما خیلی وابسته به نرخ نظام نیستیم.»

 «دکتر کمال‌الدین مرزبان» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «البته این را هم نباید فراموش کرد که هیچ‌کس تعرفه غیرواقعی نمی‌ گیرد و همه استان‌ها نظر انجمن‌ها را قبول دارند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، نظر شما درخصوص تعرفه‌های خدمات دامپزشکی در سال جدید و میزان افزایش آن چیست؟

اعتقاد بنده این است که تعرفه خدمات دامپزشکی می‌بایست بین ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند. با توجه به اتفاقات تورمی اخیر و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، قطعا تا آخر سال ما باز هم تورم داریم و باز دچار چالش خواهیم شد. لذا برای اینکه در میانه راه مجبور به تجدید تعرفه‌ها نشویم، به نظر من منطقی است که تعرفه‌ها بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بالا برود.

حکیم مهر: سازمان نظام دامپزشکی طی یک نامه از انجمن‌های صنفی مختلف دامپزشکی درخواست کرده که نظرات خود را درخصوص تعرفه سال جدید بیان کنند. آیا این نامه به دست شما رسید؟

بله، سازمان نظام دامپزشکی به کانون دامپزشکان بالینی نامه زد و در این خصوص از ما جواب خواستند. ما هم قرار شد که امروز جواب‌ها را تقدیم کنیم. از آن طرف نظام استان هم به ما نامه زد که نظر نهایی خودمان را اعلام کنیم که آن را نیز قرار است امروز اعلام کنیم. درنهایت درخواست ما برای انجمن‌ها و کانون‌های سراسر کشور که خانه نهایی ما هستند، همانطور که عرض کردم عددی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بالاتر از نرخ سال گذشته است.

حکیم مهر:‌ چقدر خوش‌بین هستید که با این رقم درخواستی موافقت شود؟

بالاخره ما نظر خود را به دکتر لامعی اعلام می‌کنیم اما واقعیت امر این است که اگر متولیان نتوانند آنچه دلخواه ما و لازمه امرار معاش زندگی ماست، تامین کنند، قطعا مثل سال‌های گذشته خودمان در استان‌‌ها به صورت مستقل اقدام می‌کنیم و آنچه مدنظرمان است، انجام می‌دهیم. ما خیلی وابسته به نرخ نظام نیستیم و اگر نظام نتواند آنچه مدنظر ماست، انجام دهد، قطعا ما نرخی را که در استان مازندران برای انجام کار تعیین می‌کنیم، مورد استفاده قرار خواهیم داد.

حکیم مهر: آیا این کار غیرقانونی نیست؟

خیر، غیرقانونی نیست. همان‌طور که شما سوال می‌کنید که متولیان چند درصد از نظر شما را می‌توانند تامین کنند، آیا آن غیرقانونی نیست؟ آن هم نوعی چانه‌زنی محسوب می‌شود. مگر این چند سال که هیچ تعرفه‌ای نبود، استان مازندران بدون تعرفه مانده بود؟ خیر، مازندران تعرفه داشت و ما مطابق تعرفه خود کار می‌کردیم. به قول خود دوستان که از توافق در دام کوچک نام می‌برند. خب، توافق طرفین همین و نرخ من این‌قدر است. این توافق گریدبندی دارد و مثلا در بیمارستان تخصصی رقم بالاتر و در بیمارستان عمومی رقم پایین‌تر است. به هر حال ما به طور نسبی سعی می‌کنیم که در مازندران نرخی را در نظر بگیریم و خواسته ما در تهران این است که این نرخ اجرایی شود. اما در نهایت نمی‌شود و ما هم تصمیم دیگری می‌گیریم و چاره دیگری هم نداریم.

حکیم مهر: عدم تصویب تعرفه منطقی، چه خطراتی می‌تواند برای صنف به دنبال داشته باشد؟

مگر سال‌های گذشته نرخ تعرفه پایین نبود؟ سعی کردند آن را بالا بیاورند. مگر وقتی تعرفه را برای وزیر پیشین بردند، چه گفت؟ گفت من امضا نمی‌کنم چون شما می‌خواهید نرخی را که ما ندادیم، از ما بگیرید. خود مسئولین و متولیان این نرخ‌گذاری می‌دانند نرخی که الان در بازار هست، واقعی نیست و نرخی است که خودشان گذاشتند تا یک مقدار جلوی برخی مسائل گرفته شود. واقعیت همان است که ما امروز در بازار، در کلینیک و در بیمارستان مشاهده می‌کنیم و اتفاقاتی که در آنجا می‌افتد.

البته هیچ‌کس هم تعرفه غیرواقعی نمی‌ گیرد و همه استان‌ها نظر انجمنها را قبول دارند. انجمن‌ها در تمامی استان‌ها تصمیم‌گیر واقعی هستند. چرا خود نظام دامپزشکی از انجمن‌ها می‌خواهد که نرخ‌ها را اعلام کنند؟ برای اینکه بتواند یک تعرفه بینابینی در بیاورد. بنابراین انجمن‌ها کانون دارند و این کانون تعرفه‌ها را مشخص می‌کند. ما الان مثلا در انجمن مشهد یا قزوین، تعرفه‌های اعلامی را با هم چک می‌کنیم که به صورت متعادل و مساوی بالا ببریم که خدایی ناکرده اجحافی در حق کسی نشود؛ نه فردی که دام خود را برای درمان می‌آورد و نه من که درمان می‌کنم. به هر حال باید دو طرف راضی به این امر باشیم.

حکیم مهر: وضعیت بازار با توجه به نرخ تورم و قیمت مواد مصرفی چگونه است؟

از داروهای بیهوشی بگیرید تا ابزار و لوازمی نظیر نخ بخیه و... دچار تورم شدید در بازار هستند. من به صورت میانگین آنچه که مشاهده می‌کنم، بالغ بر ۶۵ تا ۶۷ درصد تورم در این بخش است. وقتی قیمت این لوازم بالا می‌رود یا کرایه محل اجاره مطب یک پزشک با متراژها و چهارچوب‌های مورد نظر متولیان، افزایش پیدا می‌کند، دامپزشک مجبور است که این افزایش‌ها را به شیوه‌ای تامین کند. اما به طور کلی سعی ما بر این نیست که کسی را فراری دهیم، بلکه همیشه می‌خواهیم طرف فرد مراجعه کننده باشیم و مشتری را حفظ کنیم، نه اینکه خدایی ناکرده با یکبار نرخ بالا، طرف دیگر راغب نباشد و نیاید. یعنی در واقع سعی می‌کنیم اصل مشتری‌مداری را رعایت کنیم. مثلا بیمارستان‌های تخصصی در مازندران داریم که نرخ بالایی می‌خواهند و بعضی بخش‌ها هم هستند که خواهان نرخ پایین هستند. ما سعی می‌کنیم طوری توافق کنیم که نرخ نهایی به گونه‌ای باشد که هم مردم راضی باشند هم ما بتوانیم با آن درآمد امرار معاش کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ما انتخابات بعدی کانون در استان مازندران را برای سه سال دیگر برگزار کردیم و بنده به‌عنوان رئيس هیات مدیره انتخاب شدم. امیدوارم که بتوانم مثمر ثمر باشم و به کمک تیم، مشکلات همکاران را در این صنف و در کل کشور حل کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
16
5
سلام ........ محل اعلام تعرفه مشخص است در این وضعیت اسفناک بفکر دامدار هم باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
مگه پزشک به فکربیمار هست اول باید به فکر خودم و خونوادم باشم بعد دیگران
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
5
14
باید تعرفه های واکسیناسیون سیصد درصد افزایش پیدا کنه واقعا مسخرس تعرفه یک راس دام سبک فقط ۲۵۰ تومان
همیشه محکوم اما بی گناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
4
4
مملکت تو بگو من بگم شده ( کنایه از یک مثال گیلکی ) برا خودشون تعرفه بالا میبرن
میرزاپور
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
2
3
جناب دکتر تو کدوم درمانگاه استان تو ۴ سال گذشته نرخ در دید عموم قرار گرفت و اجرا شد؟
...................
مرگ مدیریت در ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
3
8
حق با دکتر مرزبان هست.این تعرفه ها به قدری پایین هستند که آدم از دامپزشکی خوندن واقعا پشیمون می شه.ایران سه دهه مرگ مدیریت رو به خوبی حس کرد.مسئولین رده بالا و پایین ایران منو یاد مشک های توخالی می ندازه.چه بسیار افرادی بودند که به خاطر پول قرار بود آب به حوض بریزند ولی کف حوض خیس هم نشد و دریغ از یه قطره!!فقط نقش سیاهی لشکر داشتند.مثل مسئولین و مدیران ایران.
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
11
جلوی درمانگران غیر مجاز رو بگیرید
جلوی داروخانه هایی که کیلیویی دارو به دامدار میدن رو بگیرید
مدیران و سرپرستان بی کفایت ادارات دامپزشکی را از پشت میزهاشون بردارید
نیازی نیست 1ریال تعرفه رو بالا ببرید
همین هارو اصلاح کنید کلینیسین نفس میکشه
................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
4
چشم. از شنبه اضافه میکنن. از شنبه همه چی درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
شنبه بعدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
نه شنبه بعدی قراره ماده 19 درست بشه
شنبه بعدش هم تسری درست بشه
شنبه بعدش هم ....حالا خدابزرگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
3
انشاالله به همت تمامی همکاران درتمامی دستگاهها این چنین که وضعیت داره پیش میره بع سوی خشکسالی از تیرماه دیگه مرتعی نخواهد بود و با زمزمه های گرانی خوراک دام تاسقف ۱۶هزارتومان ،و از طرفی توزیع گوشت منجمد به قیمت زیر ۱۰۰هزارت دیگر نفسی برای دامدار نخواهد بود و دامداری تااخرامسال دیده نخواهد شد،پس درنتیجه هرچقدر هم که تعرفه ها بالا برود همه ما بیکارخواهیم شد و میریم به سمت شغل قبلیمان مسافرکشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
اخرمگه شغل عوض کنیم
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
1
1
جلو کلینیسین های دارو و واکسن فروش رو هم ایضا بگیرید
نظر شما
ادامه