کد خبر: ۶۸۹۷۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس انجمن صنفی درمانگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر بهروز کبیری» افزود: تعرفه‌ها باید با نرخ تورم همسان‌ شود و همان‌گونه که هر سال میزان هزینه خدمات اصناف جامعه افزایش پیدا می‌کند، تعرفه‌های ما نیز باید به همان میزان اضافه شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ تعیین تعرفه‌های درمان بخش خصوصی دامپزشکی در سال جدید همواره یکی از مراحل مهم، تاثیرگذار و البته پرحاشیه متولیان دامپزشکی کشور است. امسال سازمان نظام دامپزشکی با ارسال نامه‌ای به شبکه‌های نظام دامپزشکی استان‌ها، از آنها خواسته که از انجمن‌های صنفی مرتبط با هر بخش، در خصوص میزان تعرفه نظرخواهی کنند.

رئیس انجمن صنفی درمانگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان به حکیم مهر می‌گوید که تا به این لحظه، این نامه نظرخواهی را به صورت رسمی دریافت نکرده است.

از نظر «دکتر بهروز کبیری» تعرفه‌ها درنهایت باید با نرخ تورم همسان‌سازی شود و همانطور که سال به سال میزان هزینه خدمات اصناف جامعه افزایش پیدا می‌کند، تعرفه‌های ما نیز به همان میزان اضافه شود: «مادامی که این همسان‌سازی انجام نشود و به شکل همگون حرکت نکند، ما به مشکل می‌خوریم.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «رقم تعرفه ایاب و ذهاب را باید از سازمان های ذیربط استعلام کنیم و آن را به عنوان هزینه ایاب و ذهاب در کنار تعرفه‌ها قرار دهیم. حتی اگر از خودرو شخصی استفاده شود، باید استهلاک آن را جداگانه محاسبه کنیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، نظر شما درخصوص تعرفه‌های خدمات دامپزشکی در سال جدید چیست؟

 چندسال است که در مورد مساله تعرفه‌های خدمات درمانی بخش خصوصی صحبت می‌شود و بنده هم در این زمینه در سال‌های قبل مصاحبه‌ها و مطالب متعددی را بیان کرده بودم؛ مساله‌ای که وجود دارد این است که رقم تعرفه‌های ابلاغی توسط سازمان نظام دامپزشکی کشور با نرخ تورم هماهنگ نیست و همسان‌سازی نشده است. ما در سال‌های قبل نامه‌نگاری‌های مختلفی را از طریق انجمن با سازمان نظام دامپزشکی و شورای نظام استان به شکل مستقیم انجام داده‌ایم اما متاسفانه سالانه درصد بسیار کمی به رقم تعرفه اضافه می‌‌شود که از حداقل تورم روز خیلی پایین‌تر است. همین موضوع هر ساله باعث اعتراضات زیادی از سوی همکاران درمانگر شده و ما به‌عنوان نماینده صنف و امور صنفی، باید پاسخ‌گوی همکاران درمانگر خود باشیم که مرتبا تماس می‌گیرند و جویای میزان تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله بازدیدها و خدمات درمانی می‌شوند و وقتی رقم تعرفه را به آنها اعلام می‌کنیم، به دلیل اینکه این تعرفه ها بسیار پایین است باور نمی کنند که تعرفه اعلامی از سوی سازمان نظام است و تصور می‌کنند که ما آنها را نوشته و ابلاغ کرده‌ایم. این امر وجهه مطلوبی را از ما به عنوان تشکل‌ صنفی بازتاب نمی‌دهد‌، در صورتی که ما بازگو کننده عملکرد قانونی ارگان سازمان نظام دامپزشکی هستیم.

تعرفه‌ها بالاخره باید با نرخ تورم همسان‌ شود و همان‌گونه که سال به سال، میزان هزینه خدمات اصناف جامعه افزایش پیدا می‌کند، تعرفه‌های ما نیز باید به همان میزان اضافه شود. مادامی که این تعرفه‌ها با تورم روز همسان‌ نشود، ما دچار بی‌نظمی در دریافت تعرفه توسط همکاران خواهیم بود که آسیب آن در نهایت متوجه سلامت و اقتصاد جامعه عمومی خواهد شد. همکاران مجبور می‌شوند گله‌مندی خود را از این تعرفه‌ها به ما ابراز کنند و ما نیز در مقابل تنها صحبتمان این خواهد بود که این مساله در چارت حقوقی و قانونی سازمان نظام دامپزشکی کشور قرار دارد. آنچه به‌عنوان قانون در چارت وظیفه‌ای سازمان نظام دامپزشکی کشور قرار می‌گیرد، باید به شکل برنامه‌ریزی شده و درست تدوین شود که ما نیز بتوانیم از قِبَل آن جایگاه، کیفیت خدمات‌دهی درمانی خود را ارتقا دهیم که متاسفانه با وجود چنین تعرفه‌هایی این امکان وجود ندارد.

حکیم مهر: سازمان نظام دامپزشکی نامه‌ای تنظیم و ابلاغ کرده مبنی‌ بر اینکه اگر انجمن‌های صنفی نظر یا پیشنهادی درخصوص تعرفه دارند، ارائه دهند. آیا شما پیشنهادی دادید؟

نامه‌ای در شبکه‌های مجازی منتشر شد و متوجه شدیم که سازمان نظام یک هفته قبل از پایان سال آن را خطاب به شورای نظام استان‌ها نوشته است؛ البته شورای نظام استان‌ اصفهان تا این لحظه درخصوص تعرفه‌ها به انجمن صنفی استان نامه‌ای ارائه نکرده است. از جهتی ما اگر هم بخواهیم درخصوص تعرفه نظر دهیم، نیاز به یک کمیته کارشناسی استانی داریم، لذا آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که بتوانیم با همکاری و هم‌اندیشی کارشناسان مربوطه و همکاران پیشکسوت درمانی در استان و یا سایر استان‌ها یک تعرفه‌ پایه را مشخص و آن را به نظام کشور یا نظام استان اعلام کنیم، به هر جهت آن چیزی که در مورد تعرفه‌ها مورد درخواست سازمان نطام دامپزشکی کشور بوده است، هنوز با در خواست رسمی به ما نرسیده که ما بتوانیم با تشکیل یک کمیته یا کارگروه مشترک با سایر انجمن‌ها، آن را بررسی و به سازمان نظام دامپزشکی کشور اعلام کنیم.

حکیم مهر: از نظر شما آیا ایاب و ذهاب دامپزشکان در تعرفه‌های جدید دیده شده است یا باید به شکل جداگانه حساب ‌شود؟ ارزیابی شما چیست؟

قطعا تعرفه خدمات درمانی از تعرفه هزینه ایاب و ذهاب باید جداگانه محاسبه شود. رقم تعرفه ایاب و ذهاب را می‌توان از سازمان ذیربط آن استعلام کرد و اگر خودرو شخصی استفاده می‌شود، باید استهلاک آن جداگانه حساب شود.

حکیم مهر: اینکه برای کل مناطق کشور و همچنین بخش‌های مختلف دامپزشکی نظیر دام بزرگ، دام کوچک، طیور صنعتی و... یک تعرفه واحد در نظر گرفته شود، منطقی است؟ آیا در این زمینه نقطه نظری دارید؟

به نظر من تعرفههای خدمات درمانی باید در کل کشور یکسان و در دو بخش در نظر گرفته شود:

 - بخش اول، ارائه خدمات درمانی عمومی در فیلدهای مختلف ازجمله دام‌های بزرگ، دام‌های کوچک، طیور، ماهی، زنبور عسل و اسب است که اینها باید برای کل کشور به صورت جداگانه ویژه هر بخش محاسبه شود، یعنی نوع خدمات پایه در بخش‌های مختلف درمانی بر حسب نوع دام تعیین و در همه جای کشور یکسان باشد؛ همانطور که در بخش پزشکی انسانی مشاهده می‌کنیم، تعرفه‌ای که برای ویزیت یا معاینه تعیین می‌شود، در بخش خصوصی در کل کشور یکسان است. به این معنا که از برخوردارترین تا کمبرخوردارترین نقاط کشور به صورت رسمی، هزینه خدماتدهی درمانی در بخش خصوصی یکسان دیده شده است.

 - در بخش دوم، هزینه ارائه خدمات تخصصی هست که توسط همکاران درمانگر ارائه می‌شود و باید تعرفه آن نیز جداگانه محاسبه شود.

به طور کلی تعرفه پایه خدمات درمانی برحسب نوع خدمات ارائه شده توسط درمانگر، در کل کشور باید یکسان باشد و به فراخور میزان خدمات هزینه‌ها افزایش یابد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر که پیگیر مسائل و مشکلات صنفی جامعه دامپزشکی کشور است، تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی فرا برسد که بتوانیم ساختار نظام دامپزشکی کشور که متعلق به بخش خصوصی حرفه دامپزشکی کشور است را اصلاح کنیم، یکی از موضوعات ساختاری حرفه دامپزشکی در بخش خصوصی همین موضوع تعرفه‌هاست که اگر درست و به جا دیده شود، قطع به یقین باعث ارتقای حرفه دامپزشکی در جامعه خواهد شد و مادامی که تعرفه پایه خدمات درمانی حرفه دامپزشکی از میزان تورم روز عقب‌تر باشد، باعث به هم ریختگی در سیستم خدمات درمانی می شود که این امر به صلاح کل حرفه دامپزشکی کشور نیست. نباید در ویترین دامپزشکی که بخش درمان آن است، یک نابسامانی توسط خود خانواده دامپزشکی از طریق تعرفه ایجاد کنیم. تعرفه به هر جهت از اجزا ساختاری و پایه‌ای این حرفه است و تعرفه‌های موجود نه‌ تنها در بخش درمان، بلکه در بخش‌های دیگر دامپزشکی نیز باید به روز، حمایت و هدایت شود. همیشه سعی ما بر این است که برای ارتقای حرفه دامپزشکی تلاش کنیم و نقصان آن را به اطلاع جامعه دامپزشکی برسانیم.

یکی از نواقصی که در حال حاضر وجود دارد همین تعرفه خدمات درمانی بخش غیردولتی حرفه دامپزشکی است و امیدوارم که سازمان نظام دامپزشکی کشورتلاش کند که با همفکری تشکل‌های صنفی مختلف درمانی کشور، پایه تعرفه‌های خدمات بخش غیردولتی درمان حرفه دامپزشکی که هم در قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی و هم در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به صراحت عنوان شده است را در بازه زمانی قانونی موجود و هرچه سریعتر اصلاح و ابلاغ نماید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
1
6
سلام پس چرا نظام پیگیری نمی کند علت افزایش حق عضویت چیست چرا ما باید هزینه دهها میلیاردی حقوق پرسنل نظام را بدهیم که برای ما کار نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
حالا این که خوبه
نظام برای نیروهای دولتی که حق عضویت پرداخت می کنن چه خدماتی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
حالا باز نیروهای دولتی و بخش خصوصی خوبند، واسه بیکارن و خانه داران و کسانی که اصلا تو حوزه دام فعالیت ندارند به چه دردی میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
حالا باز نیروهای دولتی و خصوصی و خانه دار و بیکار بدن خوبه طرف عضو نظام بوده رفته خارج بعد 15 سال اوموه میگه تمام سالهایی که خارج از کشور بودی باید پولش و بدی
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
0
3
من فکر نمیکردم حقوق تعدادی ...........‌‌‌ انقدر زیاد باشه که لازم باشه دامپزشکان کل کشور حق عضویت بدهند تا تامین بشه فدای سرتون مهم نیست ولی خوب شما که انقدر حق عضویت و شرکت در دوره بازاموزی و اینها میگیرید چرا تعرفه ها رو درست نمیکنید که درآمد خودتون هم پایدار باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
2
با سلام
با توجه به متغییر بودن قیمت دامها به نظرم باید تعرفه هم متغییر و قیمت دام هم با نظر کلنسین مربوطه متغییر باشه . به عنوان مثال آیا ویزیت یک راس گاو محلی با یک راس دام اصیل باید یکی باشه ؟ یا ویزیت یک راس اسب چند صد میلیونی ؟
نظر شما
ادامه