کد خبر: ۶۸۳۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، دامغان، خراسان رضوی، بوشهر و مازندران

 

اتمام فاز اول طرح واکسیناسیون تب برفکی وآ غاز فاز دوم در استان قم


درپی انجام فاز اول طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی گاو و گوساله که ازتاریخ 10/6/90 لغایت 24/6/90 در مناطق جعفریه و دامشهر که دو قطب دامپروری استان قم محسوب میشوند صورت گرفته است ، 40300 راس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون مذکور قرار گرفته اند.

 این طرح با توان 7  اکیپ دامپزشکی و بصورت صددرصد رایگان انجام پذیرفته است.

در همین راستا فاز دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی نیز از تاریخ 6/7/90 به مورد اجراگذاشته خواهد شد.

 

--------------------------------

 

یک واحد قصابی به علت کشتار غیرمجاز در شهرستان دامغان پلمپ شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دامغان گفت : یک واحد قصابی در شهرستان دامغان به دلیل کشتار غیر مجاز و عرضه گوشت غیر بهداشتی پلمپ و فرد متخلف مرتبط با آن به مراجع قضائی معرفی شد.


دکتر جلالوند در ادامه از شهروندان درخواست کرد و به منظور حفظ سلامتی خود و پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مشترک بین انسان و دام از خرید گوشت مصرفی خود از افراد متفرقه که اقدام به کشتار دام در خارج از کشتارگاهها می نمایند پرهیز کرده و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را صرفا از مراکز تحت پوشش دامپزشکی تهیه کنند و نسبت به ممهور بودن لاشه دامهای کشتاری به مهر بازرسی بهداشتی کاملا حساس باشند.
وی همچنین گفت: شهروندان محترم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی به مراکز عرضه مواد خامی موضوع را به شماره 5242238-0232 شبکه دامپزشکی شهرستان دامغان اطلاع دهند.

--------------------------------

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی هاری خبر داد: رشد 45 درصدی مایه کوبی هاری در این استان


به مناسبت 28 سپتامبر، مصادف با 6مهرماه، روز جهانی هاری، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از رشد 45 درصدی مایه کوبی علیه بیماری هاری در سگ های صاحبدار خبر داد.

معاون فنی این اداره کل ضمن بیان خبر فوق، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 31 هزار قلاده سگ در استان به صورت رایگان واکسینه شده اند که این رقم نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل از رشد 45 درصدی  برخوردار بوده است.
دکتر جواد اعلمی افزود: هاری یکی از بیماری های بسیارخطرناک و مشترک بین انسان و حیوان می باشد که بسیار کشنده بوده و تمام پستانداران نسبت به بیماری حساس می باشند.
وی عمده ترین راه های انتقال بیماری را از طریق گزیده شدن توسط حیوان هار، مصرف بافت های آلوده به ویروس به صورت خام، الوده شدن زخم های جلدی با ترشحات حاوی ویروس ،به خصوص بزاق حیوان هار و پیوند اعضاء آلوده،در پیوند قرنیه دانست.
اعلمی، علائم بیماری در انسان را شامل؛ علائم عصبی ، ترس از نور، ترس از آب، تحریک پذیری شدید، تشنج، حمله کردن ، عدم تعادل، فلجی حلق و حنجره و مرگ به دنبال فلج شدن دیافراگم و خفگی و در حیوانات ترس از نور و آب، ریزش شدید بزاق ، حمله به حیوانات جاندار و اشیاء، عدم تشخیص موقعیت و شناسایی صاحب خود  فلجی اندام تحتانی و نهایتأ خفگی و مرگ دانست.
معاون فنی دامپزشکی استان تصریح کرد: واکسیناسیون افراد در معرض خطر، واکسیناسیون سگ های گله و خانگی، معدوم نمودن سگ های ولگرد، عدم پانسمان و بخیه زخم ناشی از گزیده شدن توسط حیوان هار و یا مشکوک به هاری، شستشوی چندباره محل گاز گرفتگی بوسیله آب و صابون و ضد عفونی موضع و مراجعه سریع به مراکز بهداشتی و درمانی جهت تزریق سرم ضد هاری را عمده ترین راه های کنترل و پیشگیری از هاری دانست.
وی یادآور شد: با توجه به آمار حیوان گزیدگی دراستان برنامه های مراقبتی این اداره کل در جهت ایمن سازی جمعیت دامی علیه این بیماری مشترک هرساله با شدت و قدرت بیشتری در حال اجرا است.

 

------------------------------------------

 

برداشت میگوی پرورشی در استان بوشهر با موفقیت انجام شد


معاون فنی دامپزشکی استان بوشهر برداشت موفقیت آمیز میگوی پرورشی در استان بوشهر خبر داد.

دکتر محمد مهدی سیمرونی گفت : آغاز برداشت برداشت میگوی پرورشی در سطح استان بوشهر از 11 شهریور ماه با موفقیت انجام شد.


وی در خصوص عملکرد اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی استان بوشهر عنوان نمود: در استان بوشهر تعداد 8 مرکز تکثیر فعال‏، 8 سایت پرورشی فعال و همچنین تعداد 1143 استخر فعال پرورش میگو وجود دارد که سطحی حدود 9/1422 هکتار را تحت پوشش قرار داده است که در این بین میزان پست لارو تولید شده 253 میلیون قطعه و میزان ذخیره سازی پست لارو نیز 253 میلیون قطعه بوده است.
 سیمرونی در ادامه افزود: در طول دوره تکثیر و پروش تعداد 214 مورد بازدید از مراکز تکثیر و تعداد 718 مورد بازدید از مزارع پرورش انجام شده و تعداد 3795 مورد آزمایش PCR  از نمونه های اخذ شده  جهت بیماریهای WSD –  - TSVIHHNV – IMNV -HPV – MBV – HPV – NHPB نیز در مرکز تشخیص بیماریهای میگو صورت گرفته است که در همین راستا با اقدامات نظارتی صورت گرفته دوره تکثیر و پرورش سال جاری بدون درگیری با بیماری لکه سفید در حال بهره برداری و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی و شرکتهای فرآوری آبزیان می باشد.

----------------------------------------

 

جلسه شورای نظارت و کنترل بازار در اداره کل دامپزشکی استان مازندران تشکیل گردید


شورای نظارت و کنترل بازار استان جلسه ادواری خود را با میزبانی اداره کل دامپزشکی استان مازندران برگزار کرد.
این جلسه روز دوشنبه مورخ 4/7/90 با حضور دکتر مختاری مدیر کل دامپزشکی و دکتر هاشم پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین نمایندگان دیگر دستگاههای مرتبط در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی مازندران تشکیل گردید.
در این جلسه ابتدا دکتر مختاری مدیر کل دامپزشکی مازندران به وضعیت و جایگاه دامپزشکی در جامعه اشاره کرد و گفت : با توجه به نامگذاری سال 2011 بنام سال جهانی دامپزشکی نقش دامپزشکی در جامعه پررنگ تر از گذشته خودنمایی می کند.
وی به ظرفیت ها و توانمندیهای صنایع وابسته به دامپزشکی اشاره نمود و گفت:تا به حال با حمایت های استانداری مازندران و دستگاههای مرتبط توانستیم 17 کشتارگاه سنتی دام استان را تعطیل نماییم و می طلبد تا با حمایت های بیشتر نسبت به تعطیلی مابقی کشتارگاههای سنتی موجود اقدام نماییم.

 

نفر سمت راست : دکتر مختاری

 

دکتر مختاری در ادامه به مرکز بررسی بیماریهای طیور شهید صمصام طور واقع در دوک اشاره نمود و افزود:این مرکز با قابلیت هایی که در امر آزمایشگاهی دارد می تواند حتی بعنوان یک آزمایشگاه مرجع برای دیگر استانها عمل نماید.

در ادامه دکتر هاشم پور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان مطالبی نقش دامپزشکی را در جلسات شورای نظارت و کنترل بازار استان مهم خواند و سپس حاضرین به بحث و بررسی پیرامون قیمت مرغ و تخم مرغ در استان پرداختند و راهکارهای مناسبی را جهت تنظیم قیمت در استان ارائه نمودند در پایان مقرر گردید کمیته تخصصی با حضور اعضای ستاد تشکیل تا قیمت نهایی این دو فرآورده های خام دامی در استان تعیین و ابلاغ گردد.

 

نظر شما
ادامه