کد خبر: ۶۸۲۶۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
استفاده از ظرفیت‌های قانونی:
سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی استان‌ها نیز دامداران را ملزم به بکارگیری کارشناسان علوم دامی به عنوان مسئول فنی می‌نمایند که از پشتوانه قانونی نظیر بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی برخوردار نیست ...
 

استفاده از ظرفیت‌های قانونی

مبانی و الزامات قانونی بکارگیری مسئول فنی بهداشتی

دكتر محسن مشكوة

این مبانی و الزامات قانونی عبارتند از:

الف: آئیننامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی مصوب 1387

 1- بند ب ماده (1): نظارت بهداشتی فرآیندی است که از طریق صدور پروانه و سایر مجوزهای بهداشتی و بازرسی بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور و نیز کنترل بهداشتی واحدهای موضوع این آئین نامه توسط مسئول فنی بهداشتی مربوط اعمال می گردد.

 2- بند ز ماده (1): کنترل بهداشتی اقداماتی است که توسط مسئول فنی بهداشتی واحد و به کمک دستیاران مربوط بر اساس دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی سازمان دامپزشکی اعمال می گردد.

 3- بند ط ماده (1): مسئول فنی بهداشتی شخصی است که پس از تائید صلاحیت توسط سازمان نظام دامپزشکی و اخذ پروانه مربوط از سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه، وظیفه کنترل بهداشتی را در واحدهای موضوع این آئین نامه، مطابق شرح وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی بر عهده دارد.

 4- ماده (2): کنترل بهداشتی مراکز موضوع ماده (2) این آئین نامه توسط مسئولین فنی بهداشتی به مورد اجرا گذاشته می شود.

 5- تبصره ۳ ماده (10): صدورپروانه بهداشتی مراکز نگهداری و پرورش دام درمرحله بهره برداری، مشروط به معرفی مسئول فنی بهداشتی می‏باشد.

 6- ماده (14): مسئول فنی بهداشتی هر واحد،کنترل کلیه امور بهداشتی مربوط به واحد مانند کنترل بهداشتی فرآورده های تولیدی و وسایل حمل و نقل، صدور گواهی بهداشتی حمل دام و فرآورده های دامی از مبدا واحد و نظارت بر اجرای کلیه قوانین، مقررات و نیز دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور را بر عهده دارد.

 7- مواد (18) و (19) موضوع تعرفه های اشتغال و عدم وابستگی مالی مسئولین فنی بهداشتی به صاحبان و متصدیان مرکز تحت نظارت. پرداخت حقوق و مزایای مسئولین فنی بهداشتی و دستیاران بهداشتی آن ها بر پایه تصويب نامه شماره 23409ت 46457ﻫ مورخ 14/10/1390هيئت وزيران درخصوص تعرفه های اشتغال مسئولین فني بهداشتی ودستیاران بهداشتی موضوع ماده (۱۸) آئين نامه اجرايی نظارت بهداشتي دامپزشکی، خواهد بود.

ب- آئین نامه اجرایی ماده (34) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا. مصوب 1397

 1- بند خ ماده (1): مسئول فنی بهداشتی شخصی است که پس از تائید صلاحیت توسط سازمان نظام دامپزشکی و با اخذ پروانه از سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه وظیفه واپایش (کنترل) بهداشتی را در واحدهای موضوع آئین نامه یاد شده مطابق شرح وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور برعهده دارد.

2- ماده (3): تشخیص تخطي از اجرای ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی، عدم بكارگيري مسئول فني بهداشتي و نیز ناسالم یا غیربهداشتی بودن دام زنده، فرآورده های با منشاء دامی و خوراک دام در صلاحیت سازمان دامپزشکی  کشوراست، تعیین نوع و میزان خسارت وارد شده به مصرف کننده به عهده مرجع ذی صلاح قانونی است. 

 3- بند ب ماده (4): متصدی مکلف به بکارگیری مسئول فنی بهداشتی است و فعالیت در امور مربوط صرفا با حضور و نظارت وی یا جانشین معرفی شده به سازمان دامپزشکی می باشد.

 

ج- دستورالعملهای وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

 1- بند د ماده 21 دستورالعمل اجرایی ماده (5) قانون نظام جامع دامپروری کشور(معرفی کارشناس بهداشتی در مراحل صدور پروانه بهداشتی بهره برداری مرکز نگهداری و پرورش دام).

2- دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. موضوع حوزه فعالیت مسئولین فنی بهداشتی و تاکید بر معرفی و الزام بکارگیری مسئول فنی بهداشتی به هنگام صدور و تمدید پروانه بهداشتی بهره برداری اماکن دامی.

...........................

از ابتدای سال 1398 با شروع فعالیت دوره چهارم شورای نظام دامپزشکی استان تهران با هماهنگی و همکاری اداره کل دامپزشکی استان، رتبه بندی و انعقاد قرارداد مسئولین فنی بهداشتی در مراکز نگهداری و پرورش دام به هنگام صدور و تمدید پروانه های بهداشتی بهره برداری، در دستور کار شورای نظام دامپزشکی استان قرار گرفت و تاکنون تعداد 243 نفر برای کنترل بهداشتی 354 مرکز نگهداری و پرورش دام، طیور و آبزیان در سطح استان بکار گرفته شده اند. هرچند در ابتدا مقاومت ها و مخالفت هایی از طرف دامداران، مرغداران، آبزی پروران و تشکل های آن ها و حتی در سطح مسئولین جهاد کشاورزی و فرمانداری های برخی از شهرستان های استان وجود داشت و ضرورت بکارگیری مسئول فنی بهداشتی را به عنوان مانع تولید و افزایش هزینه تولید مطرح می کردند، اما با پایداری شورای نظام دامپزشکی استان به تدریج این هجمه ها کاهش یافته است.

ناگفته نماند که سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها نیز به هنگام صدور و تمدید پروانه های بهره برداری اماکن دامی دامداران را ملزم به بکارگیری کارشناسان علوم دامی به عنوان مسئول فنی می نمایند که از پشتوانه قانونی نظیر بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی برخوردار نیست.

رمز موفقیت هر یک از مسئولین فنی بهداشتی در مرکز یا مراکز تحت پوشش به داشتن انگیزه (مالی، مسئولیت پذیری، حمایت اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی استان)، جدیت و توانایی های وی شامل دانش، مهارت، آشنایی با قوانین، مقررات، ضوابط، استانداردها و دستورالعمل های مربوط  و تعهد و پایبندی در رعایت شئونات شغلی بستگی دارد.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
مسؤلین غیر فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
15
نظام دامپزشکی "متولی بخش خصوصی " پول میگیرد تایید صلاحیت می‌کند و بدون دردسر، تمام.
مسؤلین فنی بهداشتی هم با کارفرما قرارداد میبندند،
می‌شوند پرسنل بیمه شده کارفرما و از کارفرما حقوق دریافت میکنند،
بعد انتظار می‌رود نظارت کنند...
سازمان دامپزشکی و سازمان نظام هم فقط نظاره گر هستند.
همه(کارفرما، مسئولین فنی، سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی)
به خوبی و خوشی کنار هم زندگی می‌کنند....
این داستان ادامه دارد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
و بَدا به حال سفره و سلامت مردم. افسوس
مسؤلین با غیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
1
11
مسؤلین فنی بهداشتی با این قوانین نیم بند و شیوه قرارداد مستقیم با کارفرما،
می‌شود آلت دست کارفرما،
وسیله تمسخر سازمان دامپزشکی، و منبع درآمد برای نظام دامپزشکی،
عنوان مسؤل فنی بهداشتی بار قانونی و مسؤلیت بالایی دارد، نظارت امری حاکمیتی است.
کاری که صورت می‌گیرد نظارت نیست،
باید تأسف خورد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
اگ ب مشکل پیدا شد ضعیفترین به میشود ک همان مسول فنی بهداشتی است
دامپزشک ..........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
2
5
همه چیز در قانون دیده شده وحتی دستورالعمل نحوه اجرا وپیاده سازی قانون ولی متاسفانه در مرحله اجرا مدیران شجاع و با عدم وابستگی به منابع قدرت واحیانا ثروت کارفرما وداشتن سواد ودانش علمی وعملی در پیاده سازی قوانین ودلسوزودارای وجدان کاری برای تامین بهداشت وسلامت مواد خام تولیدی با منشا دامی خصوصا در دو سه سال اخیر نایاب وبیشتر با اتکا به زدوبند سیاسی وباج دادن به صاحبان صنایع در راس مدیریت استان ها قرار گرفته اند وعملا نوعی بی انگیزگی وسردر گمی در بین مسئولین فنی بهداشتی ایجاد نموده اند وبا لابی گری وارائه امار های اغواکننده در صدد ماندگاری بر صندلی مدیریت استان ورها شدن مسئولیت اصلی نظارت وامنیت بهداشتی غذای مصرفی خانوار می باشند وافراد دارای وجدان کاری وصداقت وانضباط کاری را خلع ید وبه حاشیه رانده اند ومسئولین فنی با وجدان کاری را در تنگنای بی پشتوانگی و اجازه توهین ها وبی حرمتی های کارفرماهای دارای انگیزه های سود جویی با تخلفات بهداشتی متعدد در ارائه محصولات تولیدیقرار داده اند وحتی منجر به بیکاری مسئولین فنی بهداشتی گردیده اند نمونه بارز این اتفاقات در استان ............ با روی کارامدن مدیر استانی دارای سوابق کاری مشخص در مدت خدمت ایشان که هیج جایگاه ثابت وقابل قبولی نداشته وهمواره مورد انتقاد همکاران وکارمندان دیگر بوده است ولی با صرف لابی گری وچسباندن خود به فلان وبهمان در مدیریت استان به نوعی بی انگیزگی و اختلال عملکردی وخفقان ایجاد نموده اند که هیچکدام از کادر اداری به همدیگر اعتمادی ندارند وکارها ونظارت ها به حال خود رها شده وفقط به ارائه امار صوری بسنده می شود تا زمانی که مدیران استانی از لحاظ شجاعت در عمل ودانش علمی به خودباوری نرسند ومدیران ضعیف النفس وبی انگیزه در مسند کار باشند توقع اعمال قانون وبرخوداری از صداقت عملی توهمی بیش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
1
2
مظلوم ترین صنف دامپزشکی مسول فنی بهداشتی است . حق خودشو نمیتونه بگیره بعد ازش انتظار دارن ک جلو تخلفات بهداشتی را بگیره . جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
حق خودشو نمیتونه بگیره چون دست اداریها و نظام در دست کارفرماهاست.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
4
تا زمانی که حقوق و بیمه تحت پوشش کارفرما باشه
عملا ما هیچ کاری نمی تونیم بکنیم و حتی حقوقمونم چند ماه چند ماه نمیده کارفرما
واقعا باید تصمیم جدی گرفته بشه که این امور از سمت سازمان دامپزشکی باشه تا بتونیم درست و بدون فشار وظایفمونو انجام بدیم
باتشکر
کاوه آهنگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
8
با سلام. به نظر من دامپزشکی از ........ترین و بی خود ترین رشته هاست که هیچ آینده روشنی ندارد، کار کردن در گشتارکاه ها و مراکز خوراک دام که چندین کیلومتر با شهر فاصله دارد، یا باز کردن داروخانه دامی که اصلا قابل قیاس با داروخانه انسانی نیست. تنها خوبی دامپزشکی این است که با پارتی و... بری اداره دامپزشکی پشت میز نشین شوی هر چند حقوقت هم پایین باشد اشکال نداره ، و بعدا به ریش این مسئول فنی ها بخندی.
پاسخ ها
مسول فنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
واقعاً اخرشو خوب اومدی . تنها افتخار بخش دولتی همینه ک خودشونو بالاتر از مسول فنی بهداشتی می‌دونم و با حقوق کم زندگیشونو میگذرونن . و از اینکه شرایطشون بهتر از مسول فنی بهداشتی است خدا را شکر میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
کاوه آهنگر عزیز همون جواز داروخانه رو هم نمیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
1
فقط سریعتر واقعا این چه وضعی برای مسولین فنی و دستیاران درست کردید ...............
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
0
با سلام و ادب خدمت همکاران عزیز و استاد دانشمند و فرزانه، جناب آقای دکتر مشکوة،
اول از همه لازم می دانم که از زحمات جناب آقای دکتر مشکوة در گردآوری مصادیق قانونی که موجبات ارتقاي آگاهی همکاران را فراهم می آورد تشکر کنم، با توجه به شناختی که از ایشان سراغ داریم، شکی نیست که در نگارش و تصویب سطر به سطر آنها از نظرات ایشان استفاده شده است و امیدواریم روزی برسد که از متن این قوانين و آیین نامه ها، دستورالعمل‌های سازمان به صورت منسجم، خلاص شده و پیراسته، کاربردی، دارای قابلیت اجرا و ضمانت اجرایی، غیر قابل نفوذ، منعطف در شرایط خاص، تاثرناپذیر از برخوردهای سلیقه‌ای، مستقل و قوی و ... در آمده و باعث افزایش کارآیی و اثر بخشی سازمان باشد.
نظر شما
ادامه